در صورت اجرای برنامه‌های ساخت و بهره‌برداری ۸۰۰ جایگاه دو منظوره، ۹۰۰ جایگاه تک منظوره (CNG) و گازسوز شدن ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی تا پایان سال آینده، امکان حذف سیستم سهمیه‌بندی بنزین از اوایل سال ۸۸ محقق می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: در این راستا اولویت گازسوز کردن خودرو‌ها به تاکسی‌ها، وانت‌ها و خودرو‌های عمومی‌ داده خواهد شد. وی افزود: در صورت ساخت مجموع ۱۷۰۰ جایگاه CNG و دو منظوره، سوخت ۲میلیون خودرو تامین خواهد شد. در حال حاضر ۵/۱میلیون وانت و بین ۶۰۰ تا ۶۵۰‌هزار خودرو عمومی، آژانس و تاکسی در حال فعالیت هستند.

به گفته وی اگر کمی‌ بیش از ۸۰ درصد این خودرو‌ها (وانت، تاکسی و آژانس‌ها) به سمت CNG سوز شدن پیش بروند و با مصرف بهینه بنزین و تعدیل سهمیه این خودرو‌ها در دوره‌های بعدی سهمیه‌بندی، امکان افزایش سهمیه خودرو‌های شخصی و در نهایت لغو این طرح محقق خواهد شد.

وی همچنین تشریح کرد: از میانگین مصرف روزانه ۵۹ تا ۶۰‌میلیون لیتری بنزین، ۲۲‌میلیون لیتر مصرف کل خودرو‌های شخصی و ۳۸‌میلیون مصرف خودرو‌های عمومی‌ و وانت‌ها می‌شود که اگر با گازسوز کردن خودرو‌های عمومی‌ و وانت‌ها میزان مصرف آنها را کاهش دهیم، دیگر نیاز به سهمیه‌بندی نخواهد بود.

انرژی در کشور سهمیه‌بندی می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بررسی طرحی خبر داد که در صورت تصویب نهایی، انرژی در کشور سهمیه بندی می‌شود.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تشریح طرح سهمیه‌بندی انرژی در کشور که در حال بررسی است، گفت: در صورت اجرای این طرح، متقاضیان در استفاده از بنزین یا گاز مختار خواهند بود و با توجه به دسترسی افراد به جایگاه‌های عرضه گاز، فشار کنونی نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: احتمالا نمونه آزمایشی طرح سهمیه‌بندی انرژی قبل از پایان سال اجرا خواهد شد. مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت تا پایان سال ۸۷ به ۱۷۰۰ جایگاه در کشور خواهد رسید. مدیر عامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰هزار خودرو سی ان جی سوز وجود دارد، اظهار داشت: اکثر این خودروها سعی دارند هم از گاز و هم از سهمیه‌ بنزین استفاده کنند.

وی اجرای سهمیه‌بندی بنزین و کاهش مصرف این نوع فرآورده سوختی را یکی از دلایل کاهش آلودگی هوای تهران عنوان کرد.