مصرف کنندگان راه استفاده از بنزین بیشتر را یافته‌اند

گروه صنعت و معدن- در حالی که سهمیه‌بندی بنزین و خودداری دولت از فروش بنزین آزاد، مصرف کنندگان بنزین را با چالش مواجه کرده است؛ محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت می‌گوید: دولت بر تداوم سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده تاکید دارد و مصرف کنندگانی هم که نیازشان از میزان سهمیه‌بندی بیشتر است، خودشان راه چاره را می‌دانند و با راهکارهایی مانند خرید وانت، نیازشان به بنزین را برطرف می‌سازند. به گزارش دنیای اقتصاد، اظهارات نعمت‌زاده در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌جاری به علت سهمیه‌بندی بنزین عده‌ای از مصرف کنندگان که میزان نیازشان به بنزین بیش از سهمیه در نظر گرفته شده بود، با اقدام به خرید وانت یا خودروهای فرسوده از سهمیه این خودروها استفاده می‌کردند که این امر باعث افزایش قیمت این خودروها در بازار شده است.

با این حال مسوولان دولتی همچنان بر ادامه سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده تاکید دارند و حتی برنامه‌ای برای فروش بنزین آزاد ندارند.

در عین حال، منصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری چند روز پیش گفته بود که نظر رییس‌جمهوری ادامه سهمیه‌بندی بنزین با قیمت ۱۰۰ تومانی برای هر لیتر در سال آینده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برنامه مسوولان دولتی سهمیه‌بندی بنزین در سال ۸۷ است.

البته وی در مورد تغییر قیمت بنزین برخلاف گفته برقعی توضیح داد: براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، قیمت بنزین تا سال ۱۳۹۱ باید آزاد شود.

بنابراین در سال‌‌های آینده به تدریج قیمت بنزین باید افزایش یابد.

وی افزود: «گازوئیل نیز باید تا سال ۱۳۹۱ از سبد حمایتی خارج شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم تغییر قیمت بنزین و گازوئیل سالانه و مرحله به مرحله صورت گیرد؛ زیرا تغییر یکباره قیمت این ۲ فرآورده‌ اثرات تورمی شدیدی به دنبال دارد.»

نعمت‌زاده افزود: «اگر قیمت این فرآورده در طول ۵سال و به صورت تدریجی صورت گیرد، در مجموع ۱۰درصد اثر تورمی به همراه دارد.»

وی درباره اختصاص بنزین ویژه نوروز گفت: اگر قرار باشد به هر مناسبت و طریقی سهمیه بنزین افزایش یابد، دیگر سهمیه‌بندی سودی نخواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنم سهمیه بنزین برای ایام نوروز در نظر گرفته نشود. اگر دولت بخواهد با اسامی مختلف و به هر بهانه‌ای بنزین وارد کند، کاهشی در میزان واردات بنزین صورت نخواهد گرفت و باید ۴۴۰میلیون دلار برای این منظور واردات بنزین داشته باشیم.»

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره تاکید مجلس برای عرضه تک نرخی بنزین در سال آینده گفت: بعید می دانم مجلس قانونی در راستای تک نرخی کردن قیمت بنزین مصوب کند، چرا که چنین کاری مغایر با قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

نعمت‌زاده گفت: در حال حاضر طرح پرداخت الکترونیک بهای بنزین در دست بررسی است و با وجود این که قرار بود تا پایان امسال اجرایی شود، احتمالا اجرای این طرح به سال آینده موکول می‌شود.

وی درباره سهمیه‌بندی گازوئیل گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی گازوئیل ندارد. زیرا سهمیه‌بندی این فرآورده‌ معقول نیست. هدف دولت گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومی است و سهمیه‌بندی گازوئیل با این هدف مغایر است.

وی در ادامه گفت: هدف از سهمیه‌بندی بنزین هم به صلابه کشیدن مردم نبود بلکه از ابتدا برنامه این بود که بنزین آزاد هم عرضه شود؛ اما بنابه دلیلی دولت صلاح ندید بنزین آزاد عرضه کند که عدم عرضه بنزین آزاد در برخی موارد منجر به سوء استفاده‌هایی شد.

نعمت‌زاده دلیل واردات بنزین و گازوئیل بیش از میزان قانونی را این گونه توجیه کرد: علت واردات بیش از برنامه این فرآورده‌ نیاز کشور بود و اگر این واردات صورت نگرفته بود، اکنون مردم برای تامین سوختشان با مشکلات دو چندان مواجه بودند.

وی افزود: واردات نفت و گاز در ۱۰ ماه ابتدای سال به طور متوسط ۴/۹میلیون لیتر بوده است اما برای ۲ ماه انتهای سال واردات ۲۴میلیون لیتری را پیش‌بینی کرده‌ایم. نعمت‌زاده ادامه داد: در سال گذشته برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کردیم، اما امسال هنوز موفق به استفاده از حساب ذخیره ارزی نشده‌ایم.

وی از آماده‌سازی پالایشگاه اصفهان برای ورود به بورس خبر داد و گفت: از پالایشگاه‌هایی که هم‌اکنون در دست احداث و راه‌اندازی است در دو طرح با سرمایه‌گذاران خارجی مشارکت داریم و در یکی دیگر از طرح‌ها به علت فشارهای آمریکا به شرکت‌های خارجی، پیمانکار خارجی حاضر به ادامه همکاری نشد.

هم‌اکنون همچنان در حال مذاکره با خارجی‌ها هستیم.