وضعیت معدن سنگ‌آهنی که رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مراسم چهلمین سالگرد احداث ذوب‌آهن به شرکت ذوب‌آهن اصفهان وعده داده بود، هنوز مشخص نشده است. بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و در پاسخ به این سوال که طرح توازن ذوب‌آهن قرار است چه زمانی به بهره‌برداری برسد؟ گفت: طرح توازن دارای ۵ بخش بوده و بخش اول آن کوره بلند است که تقریبا به مراحل نهایی رسیده و برای راه‌اندازی آماده می‌شود. قرار است در سه ماه اول سال ۱۳۸۷ کوره بلند شماره یک را راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه گفت: مذاکرات ذوب‌آهن با رییس هیات‌مدیره شرکت ماگنیتوگورسک روسیه صرفا جنبه فنی داشته و مسائلی مانند فروش سهام ذوب‌آهن در حیطه اختیارات ما نیست.

سبحانی، در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور شرکت‌های خارجی در بخش معادن و صنایع معدنی کشور هستید؟ توضیح داد: باید دید انگیزه شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری و حضور در بخش معادن و صنایع معدنی ایران چیست.

اگر به دنبال منابع و منافع خاصی باشند، قطعا به نفع کشور نخواهد بود، اما اگر حضور آنها کنترل شده باشد، می‌تواند نقش به‌سزایی در رشد صنعت کشورمان داشته باشد.

مدیرعامل ذوب‌آهن همچنین درباره شخص ویکتور راشنیکوف گفت: وی فردی سرمایه‌دار و عاشق صنعت فولاد است و در حال حاضر واحدهای تحت مالکیت او در مجموع حدود ۱۲میلیون تن در سال تولید فولاد دارند و این فرد هم در حال حاضر علاقه‌مند است که در خارج از روسیه نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد و در این زمینه به دنبال فرصت می‌گردد.

سبحانی همچنین در پاسخ به این سوال که علت انتقاد رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از روند کند اجرای طرح توسعه ذوب‌آهن و رسیدن آن به ظرفیت تولید سالانه ۵میلیون تن فولاد چیست؟ گفت: رییس ایمیدرو انتظار داشتند که از زمان تصویب و ابلاغ طرح توسعه ذوب‌آهن تاکنون جدی‌تر وارد عمل می‌شدیم و انتقاد وی نیز به همین دلیل بوده است. به طور طبیعی در مسیر اجرای طرح توسعه باید مطالعات لازم انجام شده، مهندسان مشاور کار کرده و مشخصات طرح را تعیین کنند و سپس مشخصات فنی تجهیزات تعیین شده و مناقصه‌های خرید نیز انجام شوند که به نظر آقای هراتی‌نیک روند این مراحل کند بوده است.