افتتاح 36 طرح معدنی و صنایع معدنی در سال‌جاری

گروه صنعت و معدن- امسال ۳۶ طرح معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان وارد مدار تولید می‌شوند. رییس هیات عامل ایمیدرو که همراه با معاونان مالی و اقتصادی و نیز برنامه‌ریزی و توسعه در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، با اعلام خبر فوق تصریح کرد: با توجه به اینکه سال‌جاری سی‌امین سالگرد انقلاب است، این تعداد طرح را افتتاح خواهیم کرد. به گفته احمدعلی هراتی‌نیک، بخش فولاد ۱۳ طرح، آلومینیوم ۷ طرح، معدن ۱۴ پروژه و مس و سیمان هریک با یک طرح، به تولید خواهند رسید. وی یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ پروژه توسعه‌ای در حال مطالعه و اجرا داریم. علی پالیزدار نیز در مورد رشد تولیدات شرکت‌های تابعه ایمیدرو اظهار داشت: در بخش‌های فولاد خام، محصولات فولادی، سنگ آهن فرآوری شده و ذغال‌سنگ فرآورده شده و آلومینا به ترتیب ۳، ۵، ۱۶، یک و ۴درصد رشد حاصل شده و در بخش آلومینیوم نیز تولید به سبب بروز مشکلات فنی نیم‌‌درصد کاهش، اما در تولید مس کاتد با نیم درصد رشد همراه شد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمیدرو ادامه داد: تولید سنگ‌آهن فرآوری شده در سال ۸۶ از ۹/۲۱میلیون تن عبور کرد که به گفته معاون وزیر صنایع و معادن عملکرد در سال‌جاری به ۲۵میلیون تن خواهد رسید. اگرچه برنامه تولید سنگ‌آهن ۲۲میلیون تن است. وی همچنین از افزایش بودجه اکتشاف خبر داد و تصریح کرد: بودجه اکتشاف از ۹/۴میلیارد تومان سال ۸۲ به ۴۰میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

از سوی دیگر، ایرج اکبریه، معاون مالی و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی از برنامه ۳۲۰۰میلیارد تومانی واگذاری سهام در سال‌جاری خبر داد.به گفته وی، این رقم معادل سال ۸۶ خواهد بود.

ذوب‌آهن تیرماه به بورس می‌رود

اکبریه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اواخر خرداد مجمع سالانه ذوب‌آهن برگزار می‌شود، می‌توان از تیرماه شاهد ورود ذوب‌آهن به بورس شد. طبق مصوبه دولت، ۸۰درصد از این کارخانه فولادسازی در اختیار بخش‌خصوصی قرار می‌گیرد.

وی از سیستم بانکی در مورد نحوه ارائه تسهیلات به معدن و صنایع معدنی گلایه کرد و افزود: در سال‌های اخیر سهم این بخش همانند کل صنعت و معدن از تسهیلات کاهش یافته است. چرا که پیش‌تر ۴۰درصد از اعتبارات را جذب می‌کرد، اما سال گذشته به ۲۵درصد رسید.معاون ایمیدرو، همچنین درپاسخ به سوال‌های مربوط به چرایی افزایش بهای آهن‌آلات گفت: هفته گذشته در نشست ۱۹۰ تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا، این موضوع بررسی شد. در آنجا دلیل اصلی چنین امری افزایش عوامل تولید (انرژی، مواد اولیه، دستمزدها) اعلام شد. اکبریه افزود: نرخ قراضه آهن، شمش و کک به ترتیب با ۶۰، ۵۰ و ۶۰درصد رشد همراه بوده‌اند. بنابراین مستقیما در افزایش قیمت‌ها دخیل شده‌اند. وی تصریح کرد: در عین حال تلاش داریم با عرضه محصولات، از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری کنیم. هراتی نیک نیز در برابر پرسشی درباره اینکه آیا قیمت‌های دستوری تکلیف شده است؟ اظهار داشت: چنین موضوعی به ما اعلام نشده است. وی در مورد علت عرضه نکردن مقطعی محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا گفت: نرخ محصولات ذوب‌آهن در بازار نوعی پایه قیمتی محسوب می‌شوند از همین رو با افزایش قیمت‌ها، اندکی در عرضه محصول تامل کرده‌ایم. وی در عین حال ادامه داد: آخرین قیمت عرضه ذوب‌آهن ۸۲۰ تومان بوده در صورتی که اکنون بهای شمش از هزار تومان عبور کرده است که این امر مشکلاتی برای ذوب‌آهن ایجاد کرده و در پرداخت‌ها دچار مشکل شده است.

طرح‌های استانی

هراتی نیک در مورد پیشرفت طرح‌های استانی فولاد گفت: حداقل پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها به ۱۰ و حداکثر به ۱۶درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت این طرح‌ها بومی شده، ظرفیت هر کدام از آنها از ۸۰۰هزار تن اولیه به یک میلیون تن رسیده است. وی پیش‌بینی کرد: تا اواخر سال ۸۸ طرح‌های استانی فولاد با ۸میلیون تن ظرفیت به تولید برسند. هراتی نیک یادآور شد: امسال نیز ظرفیت تولید فولاد، مس و آلومینیوم به ترتیب به ۱۵میلیون، ۲۵۰هزار و ۵۰۰هزار تن افزایش می‌یابد. به گفته وی، برنامه ۳۲میلیون تن فولاد ایران در سال ۱۳۹۰ در موسسه بین‌المللی آهن و فولاد ثبت شده است. آن موسسه اعلام کرده تا سال ۲۰۱۰ ظرفیت تولید فولاد جهان به ۸/۱میلیارد تن می‌رسد که چین، هند و ویتنام هدایت توسعه این صنعت را بر عهده دارند.

اردبیلی، مدیرعامل جدید شرکت مس

معاون وزیر صنایع و معادن در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با تایید این خبر تصریح کرد: مهندس پورمند مدت‌ها پیش تقاضای بازنشستگی کرده بود.

هراتی نیک ادامه داد: فشارهای طاقت‌فرسا و فعالیت‌های سنگین کاری از دیگر عوامل جابه‌جایی مدیرعامل آن شرکت است. علی اصغر پورمند در آبان ماه ۸۴ از مدیرعاملی شرکت تهیه و تولید کناره‌گیری کرد و پس از آن هدایت شرکت ملی صنایع مس را بر عهده گرفت. در زمان مدیریت وی، شرکت ملی صنایع مس به عنوان نخستین شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ وارد تالار بورس شد. جایگزین پورمند، محمد هادی اردبیلی است. اردبیلی سال ۴۷ وارد ذوب‌آهن اصفهان شده بود. سپس در ابتدای دهه ۶۰ مدتی مدیرعاملی شرکت ملی صنایع مس را بر عهده داشت. پس از آن سفیر ایران در نروژ شد. در ابتدای دهه ۷۰ نیز بازسازی پالایشگاه‌ آبادان را در دولت هاشمی بر عهده گرفت. واپسین مدیریت وی، هدایت شرکت نورد و لوله اهواز در اواسط دهه ۷۰ بوده است.