گاز پروم در آفریقا به دنبال چیست؟

گاز پروم روسیه در آفریقا چه می‌خواهد؟ آیا به دنبال ذخایر گازی جدید است یا اندیشه تسلط بر تاسیسات تولید ال.ان.جی نیجریه را در سر می‌پروراند تا نبض بازار گاز اروپا را در دست بگیرد؟

خبرگزاری رویتر در تحلیلی درباره مذاکرات شرکت گاز پروم روسیه با دولت نیجریه نوشت: گاز پروم برای تبدیل شدن به یک نقش آفرین اصلی در نیجریه کار دشواری در پیش خواهد داشت و نامحتمل است که این شرکت بزرگ روسی بتواند با تسلط شرکت‌های نفتی بزرگ غربی به رقابت بپردازد یا گاز نیجریه را از بازارهای اروپایی به بازار دیگری منتقل کند. اما تحلیل‌گران هشدار می‌دهند چنانچه گاز پروم مسیر هزینه کردن پول‌های خود را به سرمایه‌گذاری خارجی تغییر دهد، این مساله می‌تواند عرضه گاز به اروپا را به خطر اندازد. در همین حال یک مقام دولتی نیجریه نیز اعلام کرد که گاز پروم پیشنهاد اولیه‌ای برای سرمایه‌گذاری حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار در نیجریه مطرح کرده است.

نیجریه یکی از معدود کشورهایی است که شرکت‌های نفتی غربی می‌توانند در آنجا به ذخایر بزرگی دست یابند. شرکت انگلیسی - هلندی «رویال داچ شل» بزرگ‌ترین شرکت مجری پروژه‌های نفتی در نیجریه به شمار می‌رود و «اکسون موبیل» آمریکا نیز در رده دوم است.

برخی تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که ورود گاز پروم به نیجریه می‌تواند موجب ایجاد رقابتی شدیدتر برای شرکت‌های نفتی غربی در زمینه دستیابی به ذخایر گاز این کشور شود.

هر چند برخی مقام‌های نیجریه با شور و اشتیاق زیادی درباره گاز پروم سخن گفته‌اند، اما مدیران اجرایی شرکت‌های نفتی غربی خاطر نشان می‌کنند که از این بابت نگرانی ندارند.

بخشی از دلیل این اظهار نظر آنان این است که می‌گویند قراردادهای نیجریه شرایط دشواری دارد، همچنین مجوز بهره‌برداری از بسیاری از ذخایر اثبات شده گازی نیجریه تاکنون صادر شده است.

نیجریه مقادیر زیادی از گاز تولید شده همراه با استخراج نفت را می‌سوزاند و بخش عمده‌ای ازاین گاز که قابل بهره‌برداری اقتصادی است مشمول قراردادهای پروژه‌های در حال توسعه است. استوارت ویلیامز کارشناس مسائل انرژی نیجریه در موسسه مشاوره‌ای «وود مکنزی» گفت: چنانچه گاز پروم خواستار ذخایر گازی نیجریه باشد یا باید گاز را از دیگر شرکت‌های خارجی خریداری کند یا در مناقصه بلوک‌های اکتشافی دیگر که جذابیت کمتری دارند، شرکت کند و سپس به حفاری بپردازد.

این کارشناس با بیان این که «هر دو مسیر برای گاز پروم نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است»، افزود: این روزها با ۵/۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چیز زیادی عاید سرمایه‌گذار نمی‌شود.

با توجه به این که دولت نیجریه به طور کلی سهام کنترل کننده را در میدان‌های گازی بزرگ در اختیار دارد تنها امکان دیگر این است که گاز پروم بتواند دولت نیجریه را متقاعد کند که بخشی از سهام خود را در پروژه‌های گازی به این شرکت بدهد، اما به عقیده ویلیامز این راهکار از نظر سیاسی جذابیت زیادی برای دولت نیجریه ندارد.

جیمز نیل تحلیل‌گر نفتی موسسه «سیتی گروپ» عقیده دارد: در این که گاز پروم بتواند در کوتاه مدت ازاین مذاکرات نفعی ببرد، تردید داریم.

گاز پروم

و ال.ان.جی نیجریه

نیجریه یکی از کشورهایی است که رشدی شتابنده در زمینه

تولید گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) دارد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که گسترش عرضه جهانی ال.‌ان.جی به کاهش وابستگی آن به شرکت گاز پروم که یک چهارم گاز مصرفی اروپا را از طریق خط لوله تامین می‌کند، کمک کند.

اندرونف از کارشناسان موسسه «گلوبال اینسایت» می‌گوید: گاز پروم ممکن است در صدد دستیابی به تاسیسات ال.ان.جی نیجریه باشد تا بتواند ال.ان.جی تولیدی نیجریه را به بازارهایی غیر از بازار اروپا هدایت کند.

این مساله از این رو مهم است که گاز پروم تامین کننده اصلی گاز بازار اروپا است و از این طریق می‌تواند بهای گاز خود را بالا نگاه دارد.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که چنانچه این مساله هدف گاز پروم باشد این شرکت نخواهد توانست کنترل بخشی از ال.ان.جی نیجریه را به دست بگیرد که بتواند به این هدف نایل شود.

اوتو واترلندر، رییس بخش گاز موسسه «بوز آلن هملتون» گفت: برنامه گاز پروم در نیجریه و برنامه‌های مشابه در آنگولا و جاهای دیگر می‌تواند عرضه گاز به اروپا را به خطر اندازد.

وی افزود: چنانچه پول بیشتری در نیجریه هزینه کنند، کار خوبی است، اما اگر این پول را از سرمایه‌گذاری در روسیه کسر کنند، این مساله تردیدهای بیشتری ایجاد خواهد کرد.

منبع: ماهنامه ندای گاز