میانجیگری «سانز» برای طلب 40میلیون دلاری

سانز در کنار چاوز

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: ۳سال پیش که ایران و ونزوئلا قرارداد احداث کارخانه دومیلیون تنی تولید سیمان در این کشور را امضا می‌کردند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که امروز وزیر صنایع ونزوئلا باید میانجی‌گری کند تا این طرح متوقف نشود. به دنبال امضای قراردادی ۱۹۷میلیون دلاری، میان تهران و کاراکاس، طرف ایرانی متعهد شد تا کارخانه دو میلیون تنی سیمان معروف به «سِراسُل» را بسازد. اما امروز که بیش از سه سال از زمان آغاز پروژه می‌گذرد،‌ این طرح به دلیل عدم تحقق صورتحساب‌های مالی، در آستانه توقف قرار دارد. به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت احداث صنعت (به عنوان پیمانکار پروژه) در این باره می‌گوید: «تا به امروز بیش از ۴۰میلیون دلار از طرف ونزوئلایی طلبکاریم که در صورت عدم تزریق مبلغ فوق، این پروژه متوقف خواهد شد».

خدا کند که ...

«مجید توکلانی» با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک با وزیر صنایع ونزوئلا در تهران پیرامون مشکلات این طرح، ‌خاطرنشان می‌کند: «رودولفو سانز، وزیر صنایع ونزوئلا در این جلسه قول داد که ظرف حداکثر یک ماه آینده ۵۱ میلیون دلار به این پروژه تزریق شود».

به گزارش خبرنگار ما، وزیر صنایع ونزوئلا در حالی قول پرداخت این مبلغ را داده است که از فروردین ماه امسال تا امروز، این سومین مرتبه‌ای است که قول داده مشکل مالی این طرح را حل کند؛ دوبار در کاراکاس و یک‌بار در تهران. اما آیا این آخرین باری خواهد بود که «سانز» قول پرداخت این طلب ۴۰میلیون دلاری را می‌دهد؟

توکلانی در این باره معتقد است: «با توجه به اینکه این بار هوگو چاوز نیز نظر مساعد خود را اعلام کرده است، به نظر می‌رسد این بار مشکلی در پرداخت مطالبات معوق ما وجود نداشته باشد».

وی تاکید می‌کند: «خدا کند این قول آخری باشد که به ما می‌دهند».

مدیرعامل احداث صنعت در ادامه با بیان این که در سال گذشته با اضافه شدن الحاقیه‌ای به این قرارداد، ارزش آن به ۲۱۵میلیون دلار افزایش یافته است، خاطرنشان می‌کند: «۲۰میلیون دلار از طلب ۴۰میلیونی ما از ونزوئلا، یک سال است که به تعویق افتاده و ۲۰میلیون دلار مابقی نیز حدودا چهار ماه است که به تعویق افتاده است».

فاز اول یک سال دیگر

وی با اشاره به اینکه اگر قول وزیر ونزوئلا محقق شود، فاز اول این طرح تا حداکثر یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: در صورت بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه، اگر کلینکر مورد نیاز آنها تامین شود، قادر به تولید سیمان خواهند بود. در فاز دوم و نهایی این طرح نیز چرخه تولید سیمان در این پروژه تکمیل خواهد شد. البته ناگفته نماند که تکمیل پروژه به حداقل دوسال زمان نیاز دارد.

پیش به سوی آمریکای لاتین

مجید توکلانی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های ایران برای احداث واحدهای تولید سیمان در دیگر کشورها اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقدمات حضور در کشورهایی همچون اکوادور، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، بلاروس، الجزایر، عراق و لبنان فراهم شده است.

در انتظار تشکیل کابینه

وی درباره جزئیات حضور در کشور لبنان خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای که چندی پیش با هیات لبنانی در تهران داشتیم، این هیات با اشاره به تعویق تشکیل کابینه در لبنان خواستار تعلیق مذاکرات تا زمان تعیین تکلیف کابینه شدند. آنها از ما خواستند پس از تشکیل کابینه، برای انجام مذاکرات نهایی برای احداث یک واحد میلیون تنی در این کشور به لبنان سفر کنیم.

توکلانی درباره مشارکت ایران برای احداث کارخانه در کشور اکوادور هم می‌گوید: هفته آینده یک هیات ایرانی که هم‌اکنون در کشور ونزوئلا به سر می‌برند، وارد کشور اکوادور می‌شوند تا با مقامات این کشور درباره احداث کارخانه سیمان مذاکره کنند.

یک قدم تا پروژه

وی درخصوص برنامه ایران برای حضور در کشور الجزایر و افزایش دومیلیون تنی ظرفیت کارخانه‌های «الشلف» و «عین الکبیر» تصریح می‌کند: هم اکنون پاکت‌های مربوط به مناقصه کارخانه سیمان در این کشور باز شده و کشور ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای شرکت‌کننده در این مناقصه، مورد قبول واقع شده است. در کنار کشور ما، شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک و احتمالا چین مورد قبول طرف الجزایری واقع شده‌اند.

توکلانی براین عقیده است که با توجه به پیشنهاد ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیون دلاری ایران برای احداث این کارخانه، احتمال برنده شدن کشور ما در مقایسه با رقبای اروپایی که قیمت‌های بالاتری پیشنهاد می‌دهند، بیشتر است.وی با اشاره به جزئیات این مناقصه می‌افزاید: به طور معمول این مناقصه‌ها شامل سه مرحله است. در مرحله اول مجری برگزاری مناقصه اسناد و مدارک شرکت‌کنندگان را ارزیابی می‌کند. در مرحله دوم صلاحیت فنی، سوابق و تجربیات متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در مرحله پایانی نیز قیمت‌های پیشنهادی بررسی می‌شوند تا پیمانکار نهایی پروژه تعیین شود.توکلانی ادامه می‌دهد: کشور ما هم‌اکنون دو مرحله از این سه مرحله را پشت سر گذاشته است و به نظر می‌رسد مرحله سوم را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

خروج از سوریه

مدیرعامل احداث صنعت در پایان سخنانش به تکمیل پروژه یک‌ونیم میلیون تنی حماه سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید: ۸ مهرماه سال جاری دوره تضمین این پروژه ۱۹۴میلیون دلاری به اتمام می‌رسد و این پروژه به طور کامل تحویل طرف سوری می‌شود.