گروه انرژی- در حالی‌که مسوولان وزارت نفت،‌ بارها و بارها از انتشار اوراق مشارکت این بخش با نرخ سود ۱۸ تا ۲۰درصد صحبت به میان آورده‌اند، مسوولان وزارت نیرو این امر را عاملی برای بروز مشکل در فروش اوراق مشارکت صنعت برق کشور می‌دانند. این درحالی است که رییس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر نفت نیز از انتشار این اوراق برای جلب مشارکت در تامین بخشی از منابع مالی پروژه‌های نفتی با نرخ سود ۱۸ تا ۲۰درصد خبر داده بود.

در مقابل، مسوولان وزارت نیرو با ابراز نگرانی از نرخ بالای سود اوراق مشارکت بخش نفت اعلام می‌دارند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سرپرست وزارت نیرو در این رابطه می‌گوید: «طبق توافقات صورت گرفته، همواره بهترین سود اوراق مشارکت دولت،‌ مربوط به وزارت نیرو بوده است. به طور قطع اگر نرخ سود ۱۹درصد برای بخش نفت اعلام شده باشد،‌ این امر می‌تواند برای اوراق مشارکت بخش نیرو مشکل ایجاد کند.»

مجید نامجو به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌افزاید: «وزارت نیرو این امر را پیگیری خواهد کرد و اگر نرخ سود اوراق بخش نفت بالاتر از ۱۶درصد باشد، نرخ اوراق را بالاتر اعلام خواهیم کرد.»

به گفته تحلیلگران، تفاوت میان نرخ سود اوراق مشارکت دو دستگاه،‌ باعث توزیع ناعادلانه منابع میان دستگاه‌های دولتی برای توسعه پروژه‌های عمرانی خواهد شد. برخی نیز بر این باورند که اگرچه افزایش نرخ سود اوراق مشارکت باعث افزایش هزینه‌های مالی دولت و رشد بدهی‌های داخلی می‌شود، ‌اما با توجه به کسری بودجه و امکان اصلاح منابع هزینه‌ای، ‌فروش اوراق مشارکت به نرخ واقعی یکی از راه‌های جلوگیری از تغییر در روند اجرایی پروژه‌های ملی و عمرانی خواهد بود.

البته فروش اوراق مشارکت بخش برق برای نیروگاه سیاه بیشه از روزهای آتی در شعب منتخب بانکی با نرخ سود ۱۶درصد آغاز می‌شود. حال این سوال مطرح است که مردم به خرید این اوراق، ‌روی خوش نشان می‌دهند یا منتظر اوراق مشارکت ۱۸ تا ۲۰درصدی وزارت نفت خواهند ماند؟