حال و روز 8 طرح فولادی به روایت ایمیدرو

۳ راهکار برای تکمیل طرح‌های استانی

روس‌ها از طرح‌های فولادی سر درآوردند. گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: بعد از گذشت بیش از سه سال از آغاز پروژه ملی توسعه صنعت فولاد (معروف به طرح‌های هشتگانه استانی)، مشکل کمبود نقدینگی به جدی‌ترین چالش این روزهای این طرح‌ بدل شده است.

این طرح‌ها در حالی کلید خورد که به گفته «ایرج اکبریه»، معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو مصوبه ویژه استفاده از حساب ذخیره ارزی را بر پیشانی داشتند؛ اما پس از اتمام کار کارشناسی روی توجیه فنی و اقتصادی این ۸ طرح و آغاز رسمی این پروژه، بانک مرکزی ارز مورد نیاز این طرح‌ها را تامین نکرد؛ این درحالی است که پیش از آن دولت قول مساعد داده بود ارز مورد نیاز این طرح‌ها را تامین کند.

اکبریه در این باره می‌گوید: «همین شد که این طرح‌ها گردن ایمیدرو افتاد.»

به گزارش خبرنگار ما، در این شرایط دو راه بیشتر وجود نداشت؛ توقف پروژه‌ یا ادامه کار بدون حمایت دولت.

این ۲۵۰۰‌میلیارد تومان

معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو تصمیم دارد تحت هر شرایطی این طرح‌ها را تکمیل کند، می‌افزاید: مجموع این طرح‌ها بیش از ۲۵۰۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ اما ایمیدرو این میزان سرمایه را در اختیار ندارد؛ چراکه عمده شرکت‌های سودده خود را واگذار کرده است؛ بنابراین راهکارهای دیگری را مدنظر قرار دادیم.

«ایرج اکبریه» می‌گوید: «نیمی از شرکت‌های باقیمانده در سازمان توسعه زیان ده هستند.»

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای در پیش گرفته شده از سوی ایمیدرو برای تکمیل طرح‌های استانی خاطرنشان می‌کند: اولین راهکار پیشبرد این طرح‌ها از محل منابع داخلی سازمان توسعه است؛ به گونه‌ای که تا به حال بیش از ۳۰۰‌میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه شده است. از سوی دیگر ناگفته نماند که هم اکنون ایمیدرو ۲۰۰‌میلیارد تومان هم به پیمانکاران بدهکار است.

با این حساب امروز بیش از ۵۰۰‌میلیارد تومان در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته و عملیات عمرانی انجام شده است. در نیمه دوم امسال نیز نزدیک به ۲۳۰‌میلیارد تومان در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

معرفی به بانک صنعت و معدن

مسوول اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در وزارت صنایع به دومین راهکار ایمیدرو برای تکمیل این طرح‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی دومین راهکاری است که ایمیدرو اتخاذ کرده است تا این ۸ طرح به سرانجام برسند. به همین منظور هر ۸ طرح به بانک صنعت و معدن معرفی شده‌اند تا در صورت واگذاری به بخش خصوصی در اولویت دریافت تسهیلات باشند.

روس‌ها از میبد سر درآوردند

اکبریه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سومین راهکاری که برای تکمیل طرح‌های استانی فولاد از سوی سازمان توسعه در دستور کار قرار گرفته می‌گوید: جذب سرمایه‌های خارجی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها نیز در دستور کار است.

وی ادامه می‌دهد: در همین زمینه حضور یک شرکت روسی برای تکمیل طرح فولاد میبد قطعی شده است؛ به گونه‌ای که مقرر شده است ۴۸‌درصد سهم ایمیدرو و ۵۲‌درصد سهم این شرکت روسی باشد.

معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه هم اکنون فولاد زاگرس نیز زیان‌ده شده است،‌ خاطرنشان می‌کند: در مورد این پروژه هم، یک شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده که در آینده‌ای نزدیک تکلیف حضور یا عدم حضور این شرکت در این طرح تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، اگر چه فولاد زاگرس هم اکنون به یک طرح زیان ده مبدل شده است، اما بررسی‌های کارشناسی حکایت از آن دارد که در صورت اصلاح ساختارهای موجود، توسعه طرح و سرمایه‌گذاری در آن، این طرح یک بار دیگر به سود دهی خواهد رسید.

۴هزار ‌میلیارد طرح نیمه تمام

اما گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو به بررسی اوضاع و احوال این روزهای طرح‌های هشتگانه فولادی ختم نشد؛ چرا که اکبریه از برنامه‌های ایمیدرو برای تکمیل دیگر طرح‌های نیمه تمام این سازمان در نیمه دوم امسال نیز خبر داد.

اکبریه در خصوص سرمایه مورد نیاز برای تکمیل تمام طرح‌های نیمه تمام ایمیدرو به خبرنگار ما می‌گوید: برای تکمیل تمام طرح‌های نیمه تمامی که وجود دارد، بیش از ۴هزار‌میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.

هرمزگان امسال تمام می‌شود

وی ادامه می‌دهد: از این میان در نیمه دوم سال‌جاری، ایمیدرو تکمیل سه طرح اساسی را در دستور کار دارد. یکی از این طرح‌ها، پروژه یک و نیم میلیون تنی فولاد هرمزگان است که با ۱۵۰‌میلیارد تومانی که امسال برای آن مد نظر قرار گرفته، به اتمام می‌رسد. سال گذشته نیز همین میزان سرمایه‌گذاری در این طرح شده بود.

او با اشاره به دومین طرحی که ایمیدرو در نیمه دوم امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد، خاطرنشان می‌کند: طرح آلومینیوم هرمزآل به عنوان بزرگترین پروژه آلومینیوم سازی کشور در نیمه دوم امسال، با تضمین ایمیدرو و از محل فاینانس با ۹۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خواهد شد.

وی سومین طرح ایمیدرو را برای نیمه دوم امسال پروژه توسعه فولاد مبارکه عنوان می‌کند و می‌گوید: امسال بخشی از وعده افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا سقف ۱۰‌میلیون تن محقق خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که توسعه این طرح از محل منابع داخلی شرکت تامین خواهد شد. در این میان ایمیدرو تنها با حمایت از این طرح اقدام به ارائه تسهیلات خواهد کرد.