ایلنا- مذاکرات ایران با دو شرکت اروپایی برای سرمایه‌گذاری در پروژه ایران ال‌ان‌جی ادامه دارد. ‏مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ضمن اعلام مطلب فوق بدون نام بردن از این دو شرکت اروپایی افزود: سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی پروژه ایران ال‌ان‌جی ۵‌میلیارد دلار است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حداقل ۸۰‌درصد سهام آن باید به بخش غیردولتی واگذار شود.

او در خصوص تامین ۲۰‌درصد سهام باقیمانده سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: ۲۰‌درصد باقیمانده سرمایه‌گذاری ایران ال‌ان‌جی از طریق منابع مالی شرکت ملی نفت ایران و همچنین وام یک‌میلیارد دلاری از صندوق ذخیره‌ارزی تامین خواهد شد. وی در خصوص چگونگی اخذ وام یک‌میلیارد دلاری صندوق ذخیره‌ارزی توضیح داد: چند بانک داخلی به عنوان بانک عامل و به شکل سندیکا این وام را دریافت و در اختیار شرکت ایران ال‌ان‌جی قرار خواهند داد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین از ادامه مذاکره با شرکت‌ OMV اتریش و یک شرکت‌ آلمانی در بخش میان‌دستی فاز ۱۲ پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: در این رابطه برنامه‌ریزی شده تا نقشه راه برای توسعه این فاز تهیه و براساس آن عمل شود.

سیدرضا کسایی‌زاده افزود: به این ترتیب هر یک از این دو شرکت می‌توانند مطابق سقف تعیین شده از سوی ایران، حداکثر تا سهم ۲۰‌درصد در پروژه ایران ال.ان.جی سرمایه‌گذاری کنند.