انتظار فعالان صنعت آب و برق از وزیر جدید

گروه انرژی- عملکرد نمایندگان مجلس در ارائه رای اعتماد به محمد علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای احراز پست وزارت نیرو، به خوبی نشان داد که آنها، اقبال چندانی به افراد غیرمتخصص در حوزه وزارت نیرو، نشان نمی‌دهند و موافق با تصدی وزارت نیرو از سوی فردی ناآشنا با صنعت آب و برق نیستند.

در این میان معرفی مجید نامجو، سرپرست فعلی وزارت نیرو نیز به نوعی توانسته، بخشی از نگرانی‌های موجود در رابطه با سکانداری این وزارتخانه از سوی فردی کاملا ناآشنا به امور را کاهش دهد. دغدغه‌ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای

کمیسیون انرژی مجلس بارها و بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم با رییس‌جمهور، در میان گذاشته‌اند.

معرفی فردی از پیکره وزارت نیرو، نشان می‌دهد که دولت به منظور اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیازمند فردی است که به مدیریت منابع آب و نیرو آشنا باشد. در این میان، به گفته برخی از کارشناسان صنعت آب و برق، واقعی شدن قیمت آب و برق، ‌کالایی که آحاد مردم با آن به طور مستقیم و پررنگ،‌ سروکار دارند، باید از سوی فردی پیاده سازی شود که خود، آشنا به این صنعت بوده و به خوبی، از شیوه‌های افزایش بهره‌وری برای رقابت‌پذیرکردن صنایع فعال در این عرصه آگاه باشد.

یکی از دیگر دغدغه‌هایی که به صورت عمومی در ذهن پیمانکاران و صنعتگران فعال در این عرصه نسبت به رویکردهای تخصصی وزیر جدید نیرو وجود دارد، ثبات مدیریت‌ها و به نوعی تفکرات تخصصی حاکم بر اجرای پروژه‌ها است.

مجید نامجو که پیش از این در مسوولیت مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در بدنه وزارت نیرو،‌ فعال بوده، بیش از هر چیز در دوران مسوولیت خود به ثبات مدیران و بهره‌گیری از ایده‌ها و تجربیات مدیران دولت های قبلی توجه داشته است. عاملی که می‌تواند برای صنعت آب و برق کشور که یک صنعت کاملا تخصصی است، موضوعی حیاتی به شمار آید.

این درحالی است که تغییرات به اصطلاح اتوبوسی، همواره یکی از دغدغه‌های پیمانکار صنعت آب و برق کشور و مدیران پیمانکاران صنعت آب و برق کشور و مدیران آن بوده است، چراکه معرفی افرادی که دارای هیچگونه تخصصی در این حوزه نیستند، به طور قطع لکوموتیو موفق این وزارتخانه را از ریل خارج می‌سازد. اگرچه به اعتقاد برخی مجریان ارشد کشور، هر تغییر آرایشی که بتواند به پیشبرد اهداف یک سیستم کمک کند، امری ضروری است؛ اما برخلاف این اعتقاد، گاه ثبات مدیریتی می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد.

صنعتگران بر این باورند که وزیر جدید به همان میزان که بر موضوع مدیریت منابع آب،‌ اهتمام ورزیده باید به مسائل تخصصی صنعت برق نیز توجه داشته باشد، چراکه سهم درآمد دولت از اصلاح تعرفه‌های برق و هدفمند کردن یارانه‌ها در این بخش بسیار فراتر از منابع آب است.

مدیریت بهینه منابع آب با همکاری وزارت جهاد کشاورزی نیز باید یکی دیگر از اولویت‌های وزارت نیرو باشد.

یکی دیگر از رویکردهای مهمی که به نظر می‌رسد در مدیریت جدید صنعت آب و برق باید به خوبی به آن توجه شود، موضوع خصوصی‌سازی‌ها در عرصه وزارت نیرو و تامین منابع مالی مورد نیاز برای بخش‌های مختلف توسعه این صنعت است.

اما موضوعی که وزارت نیرو طی ۸ سال گذشته، چندان به آن بی‌اعتنا نبوده است. واگذاری شرکت‌های پیمانکار وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع است. همچنین، این وزارتخانه مراحل واگذاری ده نیروگاه به بخش خصوصی را انجام داده است، اما به نظر می‌رسد موضوع سودآوری شرکت‌های آب و فاضلاب برای واگذاری و سهل‌الوصول‌تر کردن دسترسی بخش خصوصی به منابع مالی باید در اولویت کاری وزیر جدید نیرو قرار گیرد.

هرچند در زمان تصدی نامجو، برخی مقدمات لازم برای سودده کردن شرکت‌های آب و فاضلاب و فراهم آوردن شرایط واگذاری آنها به بخش خصوصی، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفته است.

در راستای این رویکرد که میان مدیران صنعت آب و برق و پیمانکاران این وزارتخانه وجود دارد، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند که تنها فردی نام آشنا در وزارت نیرو می‌تواند این وزارتخانه را در ۴ سال آتی، به سر منزل مقصود که همانا توسعه صنعت آب و برق و سرعت بخشیدن به روند سدسازی و نیروگاه‌سازی در کشور است، برساند.

همان‌طور که کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با تذکر به دولت مبنی بر معرفی وزیرانی که تخصص کافی در حوزه‌های مرتبط با انرژی، خواستار معرفی افرادی شده که نام آشنا در بدنه صنعت آب و برق بوده و ضمن اشراف کامل به مباحث تئوریک، ‌دستی در مباحث عملیاتی نیز داشته باشند.