گروه انرژی- به دنبال کمبود منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز که مقامات رسمی برای آن رقم ۸۰میلیارد دلار را عنوان می‌کنند، وزیر نفت در پی درخواست رییس‌جمهور احمدی‌نژاد، در بخشنامه‌ای به چهار شرکت مادر تخصصی وزارت نفت، خواستار بررسی مجدد و ارزیابی کارشناسی شده بیشتر در اجرای طرح‌های جدید صنعت نفت، پیش از برگزاری مناقصات آنها شده است.

از آنجایی که هم‌اکنون نزدیک به ۸۰میلیارد دلار طرح و پروژه نیمه تمام در سطح صنعت نفت وجود دارد، محمود احمدی‌نژاد از وزیر نفت درخواست کرده بود که با تعریف اولویت‌بندی طرح‌های جدید صنعت نفت را اجرایی کند.

به گزارش مهر، در بخشنامه‌ای که به ۴ شرکت زیرمجموعه وزارت نفت ارسال شده ضرورت تعریف اولویت‌بندی برای اجرای طرح‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید شده و آمده است: میزان توجیه اقتصادی طرح‌ها، سرمایه و منابع مالی مورد نیاز برای ساخت و تکمیل پروژه‌ها، دوره بازگشت سرمایه و اثر بخشی آتی اجرای این طرح‌ها براساس برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشور به عنوان مهمترین معیارهای برگزاری مناقصات طرح‌های جدید صنعت نفت است. در این بخشنامه وزیر نفت با اشاره به ضرورت مدیریت تخصیص منابع مالی و سرمایه‌ای در طرح‌های صنعت نفت، اعلام کرده است: اجرای طرح‌هایی که منجر به افزایش ظرفیت تولید در کشور می‌شود نسبت به اجرای پروژه‌های دیگر ارجحیت خواهد داشت.

بر اساس این بخشنامه، وزیر نفت اعلام کرده است: اجرا و تکمیل طرح‌هایی که منجر به افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی می‌شود نسبت به طرح‌های ساخت خطوط انتقال گاز، تاسیسات تقویت فشار و توسعه شبکه‌های گاز شهری و روستایی اولویت‌دار است.

تاکنون میرکاظمی موافقت خود را برای برگزاری مناقصات و آغاز عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با ظرفیت تولید ۲/۳میلیون متر مکعب گاز در روز و فاز دوم پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد (خانگیران) با ظرفیت ۸میلیون مترمکعب گاز اعلام کرده است.در همین حال، قرار است مجوز برگزاری مناقصات و به دنبال آن ساخت خطوط انتقال گاز بیجار - سقز به طول ۱۴۵ کیلومتر و قطر ۲۰ اینچ، خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا به طول ۱۶۰ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ و احداث تاسیسات تقویت فشار گاز خط هشتم سراسری پس از بررسی‌های کارشناسی و تایید توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها از سوی وزیر نفت داده شود. خبرها حاکی از آن است که پس از ارسال بخشنامه جدید وزیر نفت، مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در حال بررسی و ارزیابی‌های کارشناسی ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت در داخل و خارج کشور است.

هم‌اکنون مقدمات ساخت ۷ پالایشگاه جدید ستاره خلیج‌فارس، هرمز، کاسپین، خوزستان، پارس، آناهیتا و شهریار آغاز شده که با بهره‌برداری از این هفت طرح ظرفیت پالایشی کشور در تصفیه نفت خام و میعانات گازی یک میلیون و ۵۶۰هزار بشکه و در بخش تولید بنزین ۱۱۰میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، تاکنون مطالعات برای ساخت پالایشگاه‌های نفت مشترک با شرکای خارجی همچون «کداح» مالزی با ظرفیت ۲۵۰هزار بشکه، جوهور مالزی با ظرفیت ۱۴۰هزار بشکه، اندونزی با ظرفیت ۳۰۰هزار بشکه و سوریه با ظرفیت ۱۴۰هزار بشکه انجام شده است.