وزیر نفت: رقم متمم لایحه به زودی اعلام می‌شود

عکس: موج

گروه انرژی- غزاله طایفه: وزیر نفت ایران در اولین نشست رسمی‌خود با خبرنگاران پس از تصدی پست وزارت، مهمترین محور صحبت‌هایش را به موضوع واردات بنزین از ابتدای سال تاکنون اختصاص داد و در مورد عدم ارائه متمم بودجه واردات بنزین در ۹ ماهه نخست سال، اظهار داشت: هم‌اکنون متوسط مصرف بنزین کشور حدود ۶۳ میلیون لیتر بوده که ۳ میلیون آن با قیمت آزاد و مابقی با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شود. مسعود میرکاظمی‌که بعد از این نشست باید به کمیسیون انرژی مجلس می‌رفت، با اشاره به بند ۶۱ قانون بودجه سال‌جاری مجلس، بیان کرد: برای عدم اجرای این بند قانونی از ابتدای سال‌جاری تاکنون دلایل مختلفی وجود دارد.

وی افزود: ابتدای امسال حدود ۷/۲ میلیارد لیتر بنزین در کارت هوشمند سوخت خودروها وجود داشت که وزارت نفت مکلف به تامین این میزان بنزین بوده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که قرار بود بنزین مردم فقط از محل تولیدات داخلی تامین می‌شد باید میزان سهمیه‌ها را به ۲۵ لیتر در ماه کاهش می‌دادیم، افزود: همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌هایی همچون ترخیص، حمل‌ونقل و مالیات بر ارزش افزوده، بهای بنزین آزاد به حدود ۸۰۰ تومان افزایش می‌یافت که خرید بنزین آزاد را برای مردم مشکل می‌کرد.

وی با اشاره به آثار تورمی‌بنزین توضیح داد: همچنین اجرای این بند قانونی هزینه‌های جاری دولت را ۸ تا ۹ درصد افزایش می‌داد و این در حالی است که در بودجه این افزایش هزینه‌ها دیده نشده بود.

میرکاظمی‌ با اشاره به اینکه در حال حاضر رقم دقیق متمم بودجه در وزارت نفت در حال نهایی شدن است، خاطرنشان کرد: حجم نهایی متمم بودجه تا پایان سال‌جاری به زودی محاسبه و اعلام خواهد شد.

نیاز ۳۵ میلیارد دلاری

وزیر نفت در ادامه تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت را مهم‌ترین عامل برای اجرای برنامه پنجم توسعه صنعت نفت دانست و گفت: برای اجرای برنامه پنجم، سالانه باید ۳۵ میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادستی صنعت نفت جذب شود.

میرکاظمی ‌افزود: در حال حاضر کارگروه‌هایی در صنعت نفت ایجاد شده تا با بررسی وضع موجود و اولویت‌بندی، تخصیص منابع صورت گیرد.

وی ادامه داد: در طول برنامه چهارم توسعه حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از محل منابع خارجی جذب شده است.

میرکاظمی ‌همچنین با اشاره به تعریف اولویت‌بندی برای ساخت و اجرای طرح‌های جدید صنعت نفت در کشور بیان کرد: بر این اساس، زنجیره‌های ارزشی در اجرای طرح‌های صنعت نفت تعریف شده تا با اجرای همزمان طرح‌ها از خواب سرمایه در این پروژه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به ساخت ۱۳ واحد پتروشیمی ‌در مسیر خط لوله اتیلن غرب، تاکید کرد: همزمان با ساخت خط لوله و پتروشیمی‌های مسیر، باید ساخت پالایشگاه گاز بید بلند دو برای تامین متان و پتروشیمی‌ کاویان برای تامین اتیلن این خط هم به طور همزمان به پایان برسد.

میرکاظمی ‌با اشاره به اینکه همچنین برای تامین مالی طرح‌های مختلف گازی قصد داریم بخشی از منابع مالی طرح‌های گازرسانی را به پروژه‌های بالادستی و میان دستی گاز کشور اختصاص دهیم، تبیین کرد: هم اکنون آهنگ گازرسانی‌ها بین ۴۰ تا ۴۰۰ درصد از برنامه خود جلوتر بوده و این در حالی است که متناسب با آن بخش‌های دیگر توسعه نیافته است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون فشار تحریم و تهدیدهای کشورهای سلطه‌طلب در قبال اقتصاد ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: اما در مجموع ایران یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت‌خام بوده و بدون شک اگر تهدیدهای این کشور تا قطع صادرات نفت ایران نیز پیش برود، این امر موجب ایجاد یک جهش بالا در قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود که به ضرر خود آنها خواهد بود.

میرکاظمی ‌با بیان اینکه ایران توان مقابله با هر گونه تحریم و فشارهای بین‌المللی را دارد، اظهار داشت: در اوایل انقلاب برخی از کشورهای غربی اقدام به تحریم برخی از کالاهای مورد نیاز کشور کرده بودند؛ این در حالی است که هم‌اکنون رویکرد این کشورها تحریم سیستم‌های مالی، پولی و بانکی است، اما در حال حاضر توسعه پروژه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ما از طریق همین سیستم انجام می‌شود.

فروش و بازاریابی پتروشیمی‌ برای وزارت صنایع

وی در ادامه در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه پیشنهاد رییس‌جمهور برای واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌به وزارت صنایع در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: در مورد شرکت پتروشیمی‌دو موضوع وجود دارد، اول اینکه در توسعه واحدهای پتروشیمی ‌و تامین خوراک مورد نیاز آنها وزارت نفت مسوول خواهد بود، در واقع توسعه آنها وابستگی شدیدی به صنایع بالادستی دارد، اما وقتی که کار توسعه آنها پایان یافت، مسوولیت بازاریابی، فروش محصولات پتروشیمی ‌و مسائل کارگری آنها با وزارت صنایع خواهد بود.

بورس نفت فعلا فعال نیست

وزیر نفت در ادامه در مورد تشکیل بورس نفت نیز اظهار داشت: بورس نفت ایران در ابتدا با فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ‌شروع شده است، اما هنوز امکان ورود نفت خام به آن وجود ندارد و این موضوع نیازمند مشارکت سایر کشورها در خرید نفت از این بورس است. وی افزود: ما می‌خواهیم این بورس قوت بگیرد، اما فعلا امکان فعال شدن این بورس وجود ندارد.

استقرار سکوی ایران-البرز در محل حفاری

میرکاظمی ‌همچنین در پاسخ به این سوال که سکوی ایران-البرز کار حفاری خود را چه زمانی آغاز می‌کند، اظهار داشت: این سکو مدتی است که حرکت کرده و در نقطه مورد نظر برای شروع کار اکتشافی مستقر شده است. وی افزود: محل حفاری این سکو در حوزه آبهای ایران قرار دارد و زمان دقیق حفاری آن متعاقبا اعلام می‌شود.

اختلاف نظر در تدوین اساسنامه

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: هم‌اکنون یک کارگروه حقوقی در سطح وزارت نفت برای تدوین اساسنامه فعال شده است که قصد داریم با بررسی تمامی‌ نتایج این اساسنامه را تصویب و سپس به دولت ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها برای مدیریت در اداره این بنگاه اقتصادی وجود دارد، خاطر نشان کرد: اما این اختلاف نظرها هیچ گونه جنبه سیاسی ندارند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون دولت عراق فعالیت‌هایی را برای توسعه میادین مشترک نفت با ایران آغاز کرده است، بیان کرد: در همین حال در دو ماه گذشته گروه‌های مختلفی از ایران و عراق مذاکرات مشترکی را برای انجام فعالیت‌های مشترک در میادین دو کشور انجام داده‌اند.

به گفته میرکاظمی، پیش‌بینی می‌کنیم به زودی برای توسعه مشترک میادین نفت مشترک بین دو کشور توافق نهایی حاصل شود.

حفظ سقف تولید نفت اوپک

میرکاظمی ‌با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از ۵۰ درصد نفت خام مورد نیاز دنیا توسط کشورهای عضو اوپک تولید می‌شود، تبیین کرد: این در حالی است که هم‌اکنون میزان تولید نفت در برخی از کشورهای غیر اوپک همچون روسیه در حال افزایش بوده، به طوری که تولید نفت این کشور در حال نزدیک شدن به رکورد تولید کشور عربستان است.

وی با بیان اینکه پیش از برگزاری نشست آتی اوپک در آنگولا کمیته نظارت بر بازار به ریاست ایران برگزار خواهد شد، گفت: در این نشست آخرین وضعیت عرضه و تقاضا بر اساس گزارشی که توسط ایران تهیه شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت نفت متاثر از کاهش ارزش دلار است، بیان کرد: در صورتی که رکود جهانی ادامه داشته باشد این موضوع منجر به افزایش سطح ذخیره سازی‌های نفت در برخی از کشورهای صنعتی می‌شود. میرکاظمی‌ افزود: از این رو با بررسی کلیه جوانب افزایش سقف تولید نفت اوپک در نشست آینده بعید است.

امتیاز بازاریابی گاز را به ترک‌ها ندادیم

وی درباره مذاکرات انجام گرفته با کشور ترکیه برای فروش گاز و سرمایه‌گذاری در فازهای پارس جنوبی بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ‌ایران فروش مستقیم گاز به مصرف‌کنندگان نهایی است و از این رو، هیچ‌گونه امتیاز بازاریابی نه تنها به ترکیه بلکه به هیچ کشور خارجی را نمی‌دهیم.

وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه گازی ایران و ترکیه در نوامبر ۲۰۰۸ میلادی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم و همچنین نشست اخیر دو طرف در تهران، قرار شده کشور ترکیه نظر نهایی خود را درباره سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی اعلام کند.

این عضو کابینه دولت دهم تاکید کرد: در طی روزهای گذشته یک گروه ترکیه‌ای برای بررسی مسائل فنی، انجام مطالعات دقیق‌تر و ارزیابی‌های اقتصادی به تهران سفر کرده‌اند که هنوز نتایج نهایی آن را به وزارت نفت اعلام نکرده‌اند.

صلاحیت پتروپارس رد شد

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری طرح توسعه میدان گازی «یولاتان» ترکمنستان به شرکت‌های چینی بیان کرد: در کشور ترکمنستان برای توسعه این میدان گازی مناقصه ای برگزار شده که شرکت ایرانی (پتروپارس) از شرایط مساعدی برای توسعه این میدان برخوردار نبوده و از این رو شرکت دیگری برنده این مناقصه بین‌المللی شده است.

مذاکره برای صدور گاز ترش سلمان

وی در مورد سرنوشت گازهای میدان سلمان پس از تکمیل طرح توسعه این میدان مشترک توضیح داد: گازهای این میدان مشترک از سال‌ها قبل سوخته می‌شد، اما با تکمیل خط لوله سیری - عسلویه قصد داریم تا پایان سال‌جاری این گازهای تولیدی را به پالایشگاه‌های پارس جنوبی تزریق کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به مذاکرات انجام شده با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای صدور گازهای ترش تولید شده در میدان سلمان بیان کرد: تا قبل از تکمیل این خط لوله گازهای همراه تولید شده در سکوهای سلمان باید بسوزد.