فارس- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با رد گزارش‌ها در مورد توقف صادرات بنزین از سوی شرکت هندی «ریلاینس» به ایران گفت: ما در حال واردات بنزین از این شرکت هستیم. سیف‌الله جشن‌ساز که برای توسعه همکاری‌های ایران و هند به دهلی نو سفر کرده است، گفت: این کشور در حال واردات بنزین از شرکت هندی «ریلاینس» است.

وی افزود: حجم این واردات از ماهی به ماه دیگر تغییر می‌کند و در حال حاضر واردات گازوئیل در حد صفر است.

جشن‌ساز در مورد خط لوله انتقال گاز ایران به هند و پاکستان گفت: ایران در مورد این خط لوله با دولت هند مذاکره می‌کند. ما توافق کردیم در این مورد به زودی وارد مذاکره شویم. وی فروش سالانه ۵ میلیون تن ال‌ان‌جی به هند را که موافقت نامه آن در سال ۲۰۰۵ بین دو کشور به امضا رسید، همچنان مطرح دانست و گفت: «توافقی که به آن اشاره می‌کنید، باطل نشده است، اما باید اصلاحاتی در آن انجام شود. ما امیدواریم در نشست‌هایی که در هند داریم به قراردادی در این زمینه دست یابیم و به راه حل نهایی برسیم». این در حالی است که رسانه‌های غربی ماه گذشته از توقف صادرات بنزین «ریلاینس» به ایران خبر داده بودند. شرکت «ریلاینس» تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد تا از فروش بنزین به ایران خودداری کند. براساس گزارش رویتر برخی کارشناسان غربی معتقدند «ریلاینس» بنزین خود را از طریق واسطه و طرف سوم به ایران می‌فروشد تا از مجازات‌های آمریکا در امان باشد. یک فعال نفتی در این زمینه گفت: با توجه به جدیت «ریلاینس» در رعایت ملاحظات آمریکا بعید به نظر می‌رسد به طور مستقیم به ایران بنزین بفروشد.

پیشنهاد واگذاری ۴۰ درصدی سهام فاز ۱۲ به هند

از سوی دیگر منابع هندی اعلام کردند ایران با واگذاری ۴۰ درصد سهام فاز ۱۲ پارس جنوبی به دو شرکت متعلق به هند موافقت کرده است. بر اساس گزارش روزنامه هندی پرست تراست در دومین روز مذاکرات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با مقامات هندی، ایران پیشنهاد کرده است که ۴۰ درصد سهام فاز ۱۲ پارس جنوبی را به دو شرکت او.ان.جی.سی و هندوجا واگذار کند. شرکت دولتی او.ان.جی.سی پیش‌تر خواهان دریافت ۲۵ تا ۳۰ درصد از سهام این میدان شده بود.

به گزارش فارس به نقل از این روزنامه هندی چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد، موافقت‌نامه‌ای در این خصوص امضا می‌شود.