گروه انرژی- نخستین ایستگاه تقویت فشار گاز در بزرگترین میدان گازی خشکی در استان بوشهر روز گذشته با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی این ایستگاه تقویت فشار در میدان نار روزانه به طور متوسط ۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز این میدان افزوده شود. در این رابطه علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: ایستگاه تقویت فشار نار با افزایش تولید روزانه حدود ۵ میلیون مترمکعب گاز و ۵۰۰ بشکه مایعات گازی،‌ روزانه بیش از نیم میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌کند. وی در گفت‌وگو با شانا افزود: با راه‌اندازی این ایستگاه تقویت فشار،‌ استمرار تولید در میدان گازی نار ایجاد و از کاهش تولید گاز پیشگیری می‌شود.

همچنین مجری طرح ایستگاه تقویت فشار گاز نار نیز در مورد این پروژه اظهار داشت: یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث ایستگاه تقویت فشار گاز نار در یک دوره شش ماهه برگشت داده می‌شود.

نصراله صلاحی ادامه داد: این مهم با توجه به قیمت جهانی گاز (۳۰ سنت به ازای هر مترمکعب) در حالی است که گاز پالایش نشده با قیمت ۱۰ سنت به ازای هر مترمکعب و تولید روزانه ۵۰۰ بشکه مایعات گازی روزانه به ارزش ۶ دلار به ازای هر بشکه سودآوری به همراه خواهد داشت؛ در نتیجه روزانه ۵۳۰ هزار دلار درآمدزایی از محل راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار نار عاید کشور می‌شود.

صلاحی تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی نشدن، امکان استحصال گاز از میدان نار تا سال ۱۳۹۴ وجود نداشت؛ این در حالی است که با احداث این ایستگاه حداقل ده سال به عمر میدان نار افزوده می‌شود.

ایستگاه تقویت فشار گاز میدان نار با هدف جلوگیری از افت تولید روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز راه‌اندازی می‌شود.

منطقه عملیاتی نار و کنگان با ۱۳ هزار و ۲۷۵ میلیارد فوت مکعب گاز درجا بزرگ‌ترین میدان گازی خشکی در منطقه خاورمیانه است که در جنوب استان بوشهر واقع شده است. روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز در چاه‌های میدان‌های نار و کنگان در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تولید می‌شود.