گروه انرژی- صابر دری‌نژاد: دومین کنفرانس نیروگاه‌های کشور در شرایطی آغاز به کار کرد که متن و حاشیه آن، به محلی برای ابراز نارضایتی فعالان صنعت برق، از افزایش حجم مطالباتشان از دولت مبدل شد. قدیمی‌ترین نیروگاه کشور در حالی میزبان فعالان صنعت برق است که صبح دیروز و در اولین روز برگزاری کنفرانس، از یک سو معاون وزیر نیرو و یک نماینده مجلس، از افزایش حجم مطالبات بخش‌خصوصی ابراز نگرانی کردند و از سوی دیگر تولیدکنندگان و فعالان بخش‌خصوصی، در گفت‌وگوهای خودمانی‌شان از تعویق در پرداخت مطالبات خود گلایه داشتند؛ تهران، خیابان ستارخان، نیروگاه طرشت (برق آلستوم). این نیروگاه بعد از گذشت ۵۵ سال، هم برق تولید می‌کند و هم در دومین کنفرانس نیروگاه‌ها از معاون وزیر نیرو و ... میزبانی.

ملالی نیست جز بی پولی

«ملالی نیست جز بی پولی شما؛ این جمله را «محمد بهزاد»، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در جمع قریب به هزار نفر از فعالان صنعت برق می‌گوید. وی‌ اگرچه از افزایش حجم مطالبات معوق تولیدکنندگان برق از دولت گلایه می‌کند؛ اما در عین حال ابراز امیدواری می‌کند که طبق توافقات صورت گرفته با مسوولان، پیش از پایان امسال بخش عمده‌ای از این مطالبات معوقه آنها پرداخت می‌شود.وی خطاب به تولیدکنندگان برق می‌گوید: «اگر مجلس همراهی کند، سال آینده بودجه خوبی برای پرداخت مطالبات شما در نظر گرفته‌ایم.»معاون وزیر نیرو، در ادامه سیاست‌های صنعت برق را نیازمند بازنگری می‌داند و می‌افزاید: «سیاست‌های کلان صنعت برق با نگاه به چشم‌انداز ۲۰ساله کشور باید تغییر کنند و سیاست‌های جدیدی تدوین شود؛ چراکه رویکرد فعلی اقتصاد صنعت برق جایگاهی در برنامه‌های آتی نخواهد داشت و عدم تغییر و بازنگری در سیاست‌های موجود، کشور را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.»

فرمان سیاست‌ها می‌چرخد

با توجه به اظهارات «محمد بهزاد» که حدود یک ماهی است معاون وزیر نیرو شده، این‌گونه به نظر می‌رسد که سمت و سوی سیاست‌های برقی کشور، در آینده‌ای نزدیک دست‌خوش تغییر خواهند شد.شواهد نیز حاکی از آن است که یکی از این اقدامات، تسریع در واگذاری نیروگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی باشد.

این مقام مسوول با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای واگذاری نیروگاه‌ها به بخش‌خصوصی خاطرنشان می‌کند: «پیش از این ۱۰ نیروگاه به سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری معرفی شده‌ بودند. به تازگی ۶ نیروگاه دیگر هم برای واگذاری، به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌ایم. براساس برنامه‌ریزی های انجام شده، ۴ نیروگاه دیگر هم تا پایان سال به سازمان خصوصی‌سازی معرفی می‌شوند.»

به گفته وی، در حال حاضر سهم بخش خصوصی از تولید برق، حدود ۱۰ درصد است که با واگذاری این نیروگاه‌ها تا پایان شهریور ماه سال آتی به ۱۶ درصد می‌رسد.

«بهزاد» همچنین از تعریف چند پروتکل در وزارت نیرو برای خرید برق از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی خبر می‌دهد و می‌گوید: «با تعریف این پروتکل‌ها خرید برق از تولیدکنندگان تسهیل می‌شود و به همین میزان انگیزه بخش‌خصوصی برای حضور در این بخش افزایش می‌یابد.»

رشد ۱۸۰درصدی صادرات

اما سخنرانی معاون وزیر نیرو در این همایش محورهای دیگری هم داشت؛ چراکه وی پای آمار و ارقام را هم پیش می‌کشد و با استناد به آنها می‌گوید: «صادرات برق کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۰ درصد رشد داشته و به ۵/۵ میلیارد کیلو وات ساعت رسیده است. با صدور این میزان برق از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان عاید کشور شده است.» به عقیده این مقام مسوول،‌ به جز سه ماهه تابستان که زمان اوج مصرف برق در کشور است،‌ این امکان وجود دارد که به تمام کشورهای همسایه و حتی روسیه و هند هم برق صادر کنیم.اظهارات «بهزاد» حاکی از آن است که ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور به ۵۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسیده است که ایران را در جایگاه اول خاورمیانه و ۱۷ دنیا قرار داده است.

هزار مگاوات برق جدید در راه است

وی در ادامه از افزایش ۳ هزار مگاواتی تولید برق در سال‌جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: «تا زمان اوج مصرف سال آینده (تابستان)، ۲ هزار مگاوات برق دیگر هم روی مدار قرار می‌گیرد تا تابستان سال آینده را هم بدون خاموشی سپری کنیم.» وی در مورد برگزاری جشن برق دار شدن آخرین روستای بالای ۲۰ خانوار، که به زودی با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود هم می‌گوید: «از میان ۵/۷ میلیارد نفر جمعیت روی زمین، هنوز ۵/۱ میلیارد نفر برق ندارد. این یعنی ۲۰ درصد مردم دنیا بدون برق زندگی می‌کنند. این در حالی است که به زودی ضریب نفوذ برق در روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به ۱۰۰درصد می‌‌‌رسد.»

دولت که نمی‌تواند؛ خصوصی‌ها جلو بیایند

دومین کنفرانس نیروگاه‌های کشور سخنران دیگری هم داشت. رییس انجمن مهندسین برق که در این کنفرانس حضور داشت، به سخنرانی می‌پردازد و می‌گوید: « برای تامین نیاز برق کشور در آینده، به طور میانگین به سالانه ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور در تمام بخش‌ها فقط ۱۵هزار میلیارد تومان است.»

«حسن غفوری فرد» که عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز هست، ادامه می‌دهد: « با این اوصاف دولت که مسلما نمی‌تواند این بودجه را به صنعت برق اختصاص دهد، بنابراین راهی به جز جلب توجه بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و افزایش امنیت اقتصادی وجود ندارد. این در حالی است که امروز حجم مطالبات بخش‌خصوصی از دولت، از رقم ۲ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته است.» به گفته وی، تداوم این روند مطمئنا به انگیزه سایر سرمایه‌گذاران در این بخش لطمه خواهد زد.