نقشه تهران برای نقش عشق آباد

وزیر نفت با مقامات ارشد ترکمنستان دیدار کرد

گروه انرژی- مقامات ارشد نفتی تهران و عشق‌آباد به منظور توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی با یکدیگر دیدار کردند. کارشناسان معتقدند که این دیدار می‌تواند زمینه حضور ایران در طراحی راهبردهای انرژی عشق‌آباد برای نفوذ دو منطقه موثر باشد. ایران طی سال‌های اخیر تلاش کرده با افزایش خرید گاز از همسایه شمالی خود، تا اندازه زیادی توان این کشور رقیب در بازار گاز جهان را مدیریت کند.ایران با افزایش خرید گاز از یک سو پاسخگوی نیاز گاز مصرف داخلی بوده است. از سوی دیگر با توسعه فاز پارس جنوبی تلاش کرده حوزه نفوذ در بازارهای صادراتی اروپا برای آینده را افزایش دهد. در همین حال، ایران توان توسعه حضور یک رقیب به ویژه در مسیر شرق را هم کنترل کرده است.

با این وجود ترکمنستان، علاوه بر صادرات گاز به روسیه، نخست با احداث خط لوله گازی ۷ هزار کیلومتری خود به چین و دوم با افتتاح دومین خط لوله گاز خود به ایران، زمینه لازم برای افزایش فروش گاز خود را فراهم کرد. برخی از تحلیل‌گران داخلی معتقدند تلاش‌های منطقه ای ترکمنستان بر منطقه و در منافع ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد. دراین شرایط، مقامات دو کشور ایران و ترکمنستان روز گذشته در دیداری با یکدیگر درباره مسائل مورد علاقه دو کشور به ویژه در عرصه انرژی و صنایع نفت و گاز به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.

اداره کل روابط عمومی‌وزارت نفت گزارش داد: «مسعود میرکاظمی» که به دعوت رسمی‌وزیر انرژی ترکمنستان در راس یک هیات بلند پایه در این کشور به سر می‌برد، با «قربان قلی بردی محمد اف»، رییس جمهوری ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در دیدارهای جداگانه ای با معاون نخست وزیر ترکمنستان و وزیر انرژی این کشور در مورد مباحث انرژی به بحث و بررسی پرداخته‌اند.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر ترکمنستان نیز در این دیدار یادداشت تفاهمی ‌را در زمینه همکاری‌های متقابل دو کشور در عرصه انرژی به امضا خواهند رساند.

جمهوری ترکمنستان از جمله کشورهای آسیای میانه با منابع عظیم هیدروکربوری به ویژه ذخایر گازی است. ذخایر گاز ترکمنستان بالغ بر ۹۴ تریلیون فوت مکعب تخمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان معتقدند توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی، بررسی راه‌های تجارت مشترک گاز در منطقه و جهان و برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت واردات گاز از این کشور از جمله محورهای گفت‌وگوهای مقامات تهران و عشق آباد است.

آمادگی ایران برای ترانزیت گاز ترکمنستان تا خلیج فارس، بررسی برخی از ابعاد قرارداد واردات گاز و توسعه میادین گازی ترکمنستان توسط پیمانکاران ایرانی از دیگر محورهای این دور از مذاکرات ذکر می‌شود.

در حال حاضر ایران مهم‌ترین مسیر برای سوآپ و ترانزیت نفت و گاز ترکمنستان به سایر نقاط جهان بوده و در عین حال، خود یکی از خریداران عمده نفت و گاز این کشور است؛ به طوری که گسترش روابط ایران و ترکمنستان به ویژه در حوزه گاز و افزایش ظرفیت واردات به ۱۴ میلیارد مترمکعب در سال تا سال ۲۰۱۱ میلادی از جمله برنامه‌های ایران در آینده است.

هم‌اکنون ایران در حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز در سال از ترکمنستان وارد می‌کند که با افتتاح خط لوله دوم واردات گاز از این کشور، این میزان قرار است به ۱۴ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ما،‌ دی ماه سال گذشته فاز نخست خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان با حضور روسای جمهوری ایران و ترکمنستان افتتاح شد. ‌این خط انتقال گاز با ظرفیت انتقال روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در دو فاز اجرا می‌شود.

در این بین کارشناسان معتقدند که با توجه به همکاری‌های ایران و ترکمنستان در صنعت نفت به خصوص در بخش گاز، جایگاه ایران در ترانزیت انرژی این کشور می‌تواند ارتقا یابد. از سوی دیگر، ایران با افزایش خرید گاز از این کشور، می‌تواند مسیر محوری برای صادرات این محصول استراتژیک به آسیا و اروپا شود.