پاداش و جریمه ۵۰ میلیارد تومانی برای تحویل زودتر و دیرتر ۶ فاز

گروه انرژی- به دنبال امضای قرارداد ۶ فاز پارس جنوبی وزیر نفت اعلام کرد که اگر پیمانکاران توسعه هشت فاز جدید پارس جنوبی، عملیات توسعه را یک ماه زودتر از ۳۵ ماه مقرر به پایان رسانند، ۵۰ میلیارد تومان تشویق و اگر یک ماه دیرتر به پایان رسانند، ۵۰ میلیارد تومان جریمه می‌شوند. «سید مسعود میرکاظمی» در پاسخ به این سوال که با توجه به این که بخشی از لایه نفتی پارس جنوبی نیز مشترک است، برنامه توسعه آن چیست؟ اظهار کرد: قرار شده لایه نفتی پارس جنوبی همزمان با این هشت فاز توسعه پیدا کند و تا ۳۵ ماه آینده تولیدی شود. به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به اینکه در پارس جنوبی برای ساخت ۲۹ فاز برنامه‌ریزی شده که هم‌اکنون هشت فاز آن فعال است، افزود: قرار است تا شهریور ماه با بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، این دو فاز هم به مرحله تولید برسند.

به گفته وی، هم‌اکنون برای توسعه هشت فاز پارس جنوبی ۵/۲۱ میلیارد دلار قرارداد با کنسرسیوم ایرانی امضا شده و پیش‌تر نیز برای توسعه سایر فازها حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده بود که فازهای در حال توسعه بین ۱۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت دارند، بنابراین به منظور تکمیل توسعه فازهای پارس جنوبی بین ۳۵ تا ۴۰ ماه آینده باید حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.

بازگشت سرمایه در ۹ ماه

«میرکاظمی» با بیان این که بازگشت سرمایه در هر فاز پارس جنوبی در حدود ۹ ماه انجام خواهد شد، توضیح داد:‌ موثرترین دلیل تاخیر اجرای پروژه‌ها در سال‌های گذشته، تاخیر در پرداخت‌های مالی و افزایش هزینه‌ها بوده است که اگر انضباط مالی در این‌باره ایجاد شود، می‌توان در چارچوب زمان‌بندی پروژه‌ها را اجرا کرد. وی با تاکید براین که قرار شده فازهای جدید در مدت ۳۵ ماه تکمیل شوند؛ این در حالی است که فازهای قبلی در ۶۰ تا ۷۰ ماه توسعه پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ به منظور رسیدن به این هدف باید پیشرفت پروژه بسیار دقیق برنامه‌ریزی شده باشد تا تاخیر نداشته باشیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون روش مسیر بحرانی تنظیم شده و اگر منطقی حرکت کنیم، قطعا تولید زودهنگامی را در ۳۵ ماه آینده خواهیم داشت‌، گفت:‌ روش‌های امروزی بیشتر تکیه بر منابع داخلی دارند، اگرچه برای جذب سرمایه خارجی منعی نداریم.

هر ماه ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد هر فاز

وزیر نفت درآمد ماهانه هر فاز پارس جنوبی را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و درباره چگونگی جذب سرمایه مورد نیاز برای توسعه پروژه‌های پارس جنوبی توضیح داد: ‌فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، مشارکت بانک‌ها که بیشتر برای توسعه بالادستی با آنها مذاکره شده، کمک بانک مرکزی و استفاده از ذخایر آنها به شیوه‌های مختلف و تشکیل صندوق‌های انرژی از جمله راه‌های تعیین منابع مالی است.