80 پیشنهاد پارلمانی برای اصلاح مفاد صنعتی

گروه صنعت و معدن- آخرین روز بررسی بخش صنعت در برنامه پنجم توسعه، پای وزیر صنایع و معادن را هم به بهارستان باز کرد. عصر امروز، بخش صنعت برنامه پنجم توسعه، در کمیسیون صنایع مجلس جمع‌بندی و نهایی می‌شود تا صبح دوشنبه آماده ارائه به کمیسیون تلفیق مجلس شود. به گزارش دنیای اقتصاد، امروز وزیر صنایع و معادن قرار است برای پاسخگویی به پرسش برخی نمایندگان و توضیح در مورد بخش صنعت لایحه پنجم توسعه، راهی بهارستان شود.

موضوع صنعت در برنامه پنجم توسعه در حالی امروز نهایی می‌شود که کمتر از یک ماه دیگر به بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس باقی مانده است. با این حال اعضای کمیسیون صنایع مجلس بر این باورند که در این لایحه آنچنان که باید و شاید به بخش صنعت و معدن پرداخته نشده است. شاید به همین دلیل هم بوده که رییس کمیسیون صنایع مجلس از تشکیل کارگروهی ۱۵ نفره برای تقویت بخش صنعت لایحه برنامه پنجم توسعه خبر داده است. به گفته «سید حسین هاشمی» ۵نفر از کمیته صنعت مجلس، ۵ نفر از مرکز پژوهش‌های مجلس و ۵ نفر از فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن، اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

صنعت؛ فردا در کمیسیون تلفیق

در این میان، رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نواقص لایحه برنامه پنجم توسعه در بخش معدن خاطرنشان می‌کند: «این لایحه انتظارات ما را برآورده نکرد.»

«محمدرضا سجادیان» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ادامه می‌دهد: « به همین خاطر برای جبران کاستی‌های لایحه برنامه پنجم در بخش معدن کار کارشناسی بر روی این لایحه را مشارکت بخش خصوصی، خانه معدن، مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون معدن اتاق بازرگانی شروع کردیم. نتیجه این جلسات هم الحاق چند ماده به این لایحه و اصلاح برخی از مفاد آن بوده است. در صورتی که این موارد عصر امروز نهایی شود،‌ فردا صبح به کمیسیون تلفیق مجلس فرستاده خواهند شد.»

سجادیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح می‌کند: «سهم معدن در تولید ناخالص ملی یکی از مواردی بوده است که به پیشنهاد نمایندگان افزایش یافته است.»

به گفته این عضو کمیسیون صنایع، سهم معدن در تولید ناخالص ملی، از ۸/۰درصد به ۲/۱درصد افزایش پیدا کرده است.

با این وصف، در برنامه پنجم توسعه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، میزان استخراج از معادن کشور هم در برنامه پنجم توسعه از ۲۴۰ میلیون تن در پایان سال ۸۸ به حدود ۵۰۰میلیون تن در پایان برنامه پنجم خواهد رسید.

دولت، نقشه اکتشاف را می‌کشد

سجادیان می‌افزاید: «براساس پیشنهاد نمایندگان، دولت را مکلف کردیم که در بخش اکتشاف از بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت حمایت کرده و در صورتی که بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشت، به طور مستقیم وارد این حوزه شود.»

اما اینکه ورود دولت به بخش اکتشاف معادن به چه صورت خواهد بود، پرسش دیگری است که رییس کمیته معدن در پاسخ به آن می‌گوید: «دولت باید نقشه زمین‌شناسی همه نقاط کشور را تهیه کند. بعد از تهیه نقشه اکتشاف کشور اگر بخش خصوصی وارد این حوزه شود،‌ باید از این بخش حمایت شود. در غیر این‌صورت الزام کرده‌ایم دولت وارد حوزه اکتشاف شود.»

وی با اشاره به یکی دیگر از مواردی که براساس پیشنهاد نمایندگان به لایحه پنجم توسعه افزوده شده است، خاطرنشان می‌کند:‌‌ «جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از موضوعاتی بوده است که به طور جدی در برنامه پنجم دنبال خواهد شد؛ چراکه خام فروشی مواد معدنی هم به بیت‌المال ضربه می‌زند و هم به اقتصاد ملی. از همین رو جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را به لایحه برنامه پنجم توسعه افزوده‌ایم.»

۸۰ اصلاحیه صنعتی

از سوی دیگر، رییس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به پیشنهاد‌هایی که نمایندگان، برای بخش صنعت لایحه برنامه پنجم توسعه ارایه کرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: «از زمانی که این لایحه به مجلس فرستاده شد،‌ حوزه صنعت این لایحه به ۴بخش تقسیم شد و کمیته‌های مربوطه فرستاده شد.»

«سید مهدی صادق» تصریح می‌کند:‌ «فقط در بخش صنعت نزدیک به ۸۰ پیشنهاد از سوی نمایندگان مطرح شده است و در صورتی که عصر امروز در مورد آنها به جمع‌بندی برسیم، تمامی آنها را به کمیسیون تلفیق خواهیم فرستاد.»

صادق با بیان اینکه پیشنهادات مطرح شده در بخش‌ صنعت به روش‌های مختلفی در این لایحه گنجانده خواهند شد، خاطرنشان می‌کند: «برخی از این پیشنهاد‌ها اصلاحی، برخی اصلاحی جزئی یا کلی و تعدادی هم الحاقی هستند که امروز بعد از ظهر در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.»

«استاندارد» در وزارتخانه

در همین حال، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هم به برخی دیگر از مواردی که در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده می‌پردازد و می‌گوید: به عنوان مثال، اعضای کمیسیون صنایع با تشکیل موسسه ملی استاندارد تحت نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در لایحه برنامه پنجم مخالفت کردند و این پیشنهاد در کمیسیون صنایع حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه می‌دهد: حذف موضوع پیش بینی شده در لایحه برنامه پنجم برای تشکیل سازمان استاندارد زیر نظر ریاست جمهوری باید در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس نیز مطرح و به رای گذاشته شود.

وی همچنین با اشاره به حذف بندی در لایحه برنامه پنجم در خصوص نحوه انتخاب اعضای هیات امنا و هیات عامل صندوق توسعه ملی می‌گوید: این موضوع در کمیسیون صنایع مطرح شد و اعضا با حذف آن از لایحه برنامه پنجم موافقت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت اساسنامه‌ای جداگانه در مورد تشکیل صندوق توسعه ملی تدوین کرده است، خاطرنشان می‌کند: قرار شد مسائل مربوط به انتخاب اعضای هیات امنا و هیات عامل این صندوق نیز در قالب همان اساسنامه دیده شود.

نظام مهندسی صنعت هم می‌آید‌

یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به بخش صنعت و معدن در لایحه برنامه پنجم تصریح می‌کند: توجه به بخش خصوصی، تامین منابع مالی، گسترش فعالیت‌های صنعتی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته، ارتقای کیفیت تولیدات و تسهیل در صادرات کالا و خدمات از جمله مسائلی است که مورد توجه کمیسیون صنایع قرار دارد.

وی تقویت سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و اصلاح اساسنامه آنها و همچنین کاربردی کردن تحقیق و پژوهش در تولیدات داخلی را از دیگر موضوعات مورد توجه کمیسیون صنایع در نهایی کردن لایحه برنامه پنجم عنوان کرده و می‌افزاید: تشکیل سازمان نظام‌ مهندسی صنعت نیز در لایحه برنامه پنجم پیش‌بینی شده است.

وزیر صنایع در راه مجلس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این هفته به بررسی نهایی گزارش تهیه شده در خصوص وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جلسه روز یکشنبه خود گزارش نهایی بررسی‌های این کمیسیون در خصوص لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تدوین می‌کنند.

وزیر صنایع و معادن با حضور در این جلسه به سوال سیروس برنا نماینده بروجن، سوال سیروس سازدار، نماینده مرند و سوال سیدعلی میرخلیلی، نماینده میناب، رودان و جاسک پاسخ می‌گوید.بررسی نهایی گزارش تهیه شده در خصوص وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی و همچنین بررسی نهایی گزارش تهیه شده در خصوص وضعیت بخش صنعت و مقایسه عملکرد دستگاه‌های اجرایی با اهداف و تکالیف برنامه چهارم توسعه نیز در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری این کمیسیون قرار دارد.