گروه انرژی- سرانجام با گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز طرح توسعه پالایشگاه خلیج‌فارس و عدم حضور بخش خصوصی در توسعه آن، در بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه، دولت مجوز سرمایه‌گذاری در پالایشگاه «خلیج فارس» را دریافت کرد. در این زمینه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبات کمیسیون در بخش نفت برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: اگرچه طبق اصل ۴۴ سرمایه‌گذاری دولت در پالایشگاه‌ها ممنوع است، اما با توجه به اهمیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و با توجه به قدرت تولید آن که ۳۵ میلیون لیتر مشتقات نفتی و بنزین در روز است، به دولت مجوز دادیم که روی این پالایشگاه سرمایه‌گذاری کند و آن را به اتمام برساند.

«موید حسینی صدر» تصریح کرد: به هر حال بخش‌خصوصی در این پالایشگاه سرمایه‌گذاری نمی‌کند و اگر ما مجوز سرمایه‌گذاری دولت را صادر نکنیم، پالایشگاه با وجود اینکه پیشرفت بسیار خوبی داشته و نزدیک اتمام است، همین طور که هست باقی می‌ماند و کامل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مجوز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی نیز در حوزه نفت و گاز در کمیسیون مصوب شد. وی در ادامه اظهار داشت: میزان و ظرفیت تولید نفت، الزام به برداشت صیانتی از منابع نفتی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گاز و پتروشیمی و توجه به راندمان نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدید‌پذیر از دیگر موارد مصوب کمیسیون انرژی درباره مواد برنامه پنجم بود.

وی در گفت‌وگو با «فارس» افزود: از جمله مهم‌ترین موارد مصوب کمیسیون می‌توان به این مورد اشاره کرد که ظرفیت تولید نفت به ۱/۵ میلیون بشکه در روز در پایان برنامه می‌رسد و قدرت تولید نیز باید بالای ۲/۴ میلیون بشکه در روز باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: همچنین به افزایش تولید گاز توجه شده و تصویب شد بهره‌برداری از منابع نفتی حتما به صورت صیانتی انجام شود و دولت ملزم است تمهیدات لازم و تزریق مناسب گاز به چاه‌های نفت را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهد که هیچ زمان راندمان چاه پایین نیاید و همیشه از راندمان سال ۸۸ بالاتر باشد.