هزار متخصص داخلی در دکو 2010

سومین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی، موسوم به «دکو» از امروز به مدت دو روز در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. «علی انصاری»، رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و رییس این کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت‌: شعار دکو ۲۰۱۰ که امروز با حضور یک هزارتن از مسوولان عالی رتبه، صنعتگران، سفرای خارجی و متخصصان خبره افتتاح خواهد شد، توسعه صنعت مبلمان و دکوراسیون است.

سومین کنفرانس بین‌المللی مبلمان و دکوراسیون در حالی برگزار می‌شود که هنر صنعت مبلمان وضعیت مطلوب و مناسبی را نسبت به سال‌های گذشته در ایران تجربه می‌کند. رونمایی از منشور صنف و صنعت مبلمان ایران در کنفرانس امسال و خودکفایی صنعت مبلمان تا سه سال دیگر، از جمله اخباری بود که از سوی رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون اعلام شد، صنعتی که گفته می‌شود، گردش مالی آن در سال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. «علی انصاری»، رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون افزود: حقوق مدنی و اجتماعی کشور در این صنعت در حال پرده‌برداری دوباره بوده و این منشور، دکترین صنعت مبلمان جمهوری اسلامی ایران در دنیا است.

وی با بیان اینکه منشور صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون ایران شامل هفت بند است، به تشریح آنها پرداخته و تعامل و تعاون، رعایت اصول حرفه‌ای و احترام به حق مالکیت مادی و معنوی، اصالت طراحی، سلامت زیست بوم، توجه به منافع ملی، دانش و خرد، مشتری‌مداری و فروش سالم و سرمایه‌های انسانی را از جمله ابعاد این مانیفست عنوان کرد. «انصاری» دستیابی به اهداف چشم‌انداز را مستلزم حمایت دولت دانست و از مسوولان خواست تا با تداوم امنیت اقتصادی و گسترش ظرفیت‌های قانونی و خدمات، دستیابی به فرصت‌ها را تسهیل کنند. رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون در ادامه با بیان اینکه موزه‌ها و آثار ماندگار تاریخی ایران بهترین نمونه‌ها برای طراحی مبلمان کاملا ایرانی و عرضه بهترین‌ها در بازارهای صادراتی جهان هستند، از تاسیس موزه ملی مبل ایران خبر داد.

«انصاری» با بیان اینکه تاکنون دو سال زمان برای راه‌اندازی موزه مبل ایران صرف شده‌ است، اضافه کرد: همچنان در حال جمع‌آوری آثار گرانقدر فرهنگی و تاریخی هستیم و تا چند ماه دیگر «موزه ملی مبل ایران» برای بازدید پژوهشگران، دانشگاهیان، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، صنعتگران و عموم مردم در منطقه یافت‌آباد افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: صنعت مبلمان کشور تا سه سال دیگر در آستانه خودکفایی کامل خواهد بود، چرا که نخستین دوره تحصیلکردگان رشته مدیریت صنعت مبلمان و دکوراسیون در آن زمان فارغ‌التحصیل شده و سه ضلع مثلث طراحی، تولید و توزیع عادلانه این صنعت کامل خواهد شد. «انصاری» خاطرنشان کرد: تولیدات مبلمان و دکوراسیون ایرانی در حال گذر از تولید سنتی به مدرن و برندسازی است. رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون درباره دستیابی به اهداف مدنظر این صنعت نیز گفت: در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا زیرساخت‌های این صنعت را ساماندهی و برای ۶۰ هزار واحد صنفی این صنعت مجموعه منظمی را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: گردش مالی سالانه این صنعت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سالانه یک‌هزار میلیارد تومان نیز مبلمان و دکوراسیون وارد می‌کنیم. «انصاری» در پایان با بیان اینکه به دنبال ایجاد الگو برای تولیدات این صنف هستیم، اولویت ارتباط دانشگاه و صنعت در این حوزه را برای تولید مدرن ضروری دانست و خاطرنشان کرد: افتتاح شهرک صنعتی «زرندیه» به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره ارزش و منظومه تولید در این صنعت است.