ستاد خشکسالی فعال شد

گروه انرژی- به دنبال رکورد تاریخی کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، وزارت نیرو در جهت تامین آب شرب، توزیع آب کشاورزی را محدود کرده است. بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب‌ایران، میزان بارندگی‌ها در آذر ماه امسال با کاهش ۸۹ درصدی روبه رو بوده که نسبت به ۴۲ سال اخیر بی سابقه است. تداوم‌این وضعیت به قدری جدی شده که تامین آب کشاورزان نوبت‌بندی شده است؛ به طوری که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از نوبت‌بندی آب کشاورزی برای ۵ استان یا ۱۵ شهر کشور خبر می‌دهد.

«مهدی ثمره‌هاشمی» در گفت‌وگو با «فارس» می‌گوید: «بر اساس آخرین آمار امور آب، در چهار یا ۵ استان یا ۱۵ شهر کشور به خاطر کمبود بارش‌ها و کاهش منابع آب، نوبت‌بندی آب داریم که البته تعداد این ۱۵ شهر برای نوبت‌بندی آب اندک است.»

نگرانی از شرایط بارندگی

وی شرایط بارندگی را در زمان کنونی نگران‌کننده دانست و اظهار داشت: «با توجه به وضعیت کاهش شدید بارش در مقایسه با سال‌های گذشته، باید تدابیر لازم جهت تامین آب شرب شهرها اندیشیده شود. بنابراین مدیریت منابع آب باید با دقت و احتیاط لازم اعمال شود.»

وی از دادن اطلاعات بیشتر در خصوص نوبت‌بندی آب برای این شهرها خودداری کرد و گفت که برای گرفتن اطلاعات بیشتر با روابط عمومی وزارت نیرو تماس بگیرید.

ستاد خشکسالی فعال شد

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تشکیل ستاد خشکسالی با چه هدفی بوده است، گفت: «ستاد خشکسالی از قبل هم در داخل شرکت‌های مادر تخصصی بوده و به تازگی تشکیل نشده است. مدتی بود؛ که جلسات این ستاد به تعویق افتاده بود اما مجددا‌ فعال شده است و قرار است جلسات این ستاد تشکیل شود.» وی ادامه داد: «قرار است جلسه‌های این ستاد خشکسالی در خود ستاد وزارت نیرو تا هفته آینده تشکیل شود.»

به گزارش خبرنگار ما، مدیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حالی از نوبت بندی آب کشاورزان خبر می‌دهد که پیش از‌این معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از توقف توزیع آب کشاورزی برای برخی از استان‌ها مثل فارس، خوزستان، بوشهر و اصفهان به دلیل کاهش شدید بارش و پایین بودن حجم ذخایر آبی خبر داده بود.

«محمدرضا عطارزاده» در گفت‌وگو با «فارس» گفته بود: «در دو ماه و نیم گذشته فصل پاییز کمبود شدید بارش‌ها باعث شده تا حجم آب پشت سدها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.»

وی ادامه داد:‌ «حجم آب پشت سدها در حال حاضر حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب است که برداشت از آنها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.»

آب شرب در اولویت

به گفته وی، در برخی از استان‌هایی که ذخایر آبی آنها کاهش یافته تنها به مصرف آب شرب اکتفا شده است. در ستاد خشکسالی استان‌ها هماهنگی‌هایی شده تا استفاده از آب‌های سطحی برای بخش کشاورزی کمتر شود و اولویت با آب شرب باشد.

تدابیر وزارت کشاورزی

به گزارش خبرنگار ما، در مقابل نوبت بندی آب برای بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی نیز تدابیر ویژه‌ای را برای عبور از خشکسالی در پیش گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات گیاهی با تشریح برنامه‌های‌ این سازمان برای مقابله با خشکسالی احتمالی می‌گوید: «دو ماه گذشته سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود که بارش‌ها تا دهه آخر آذر ماه کمتر شده و بعد از آن شروع می‌شود؛ به طوری که در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند بخشی از کشور بارشی بالاتر از میانگین کشوری و بخشی نیز پایین‌تر از میانگین کشوری خواهد داشت و اوج بارش‌ها هم در بهمن و اسفند خواهد بود.»

«مجید خلیلی خشنود» در گفت‌و‌گو با «فارس» افزود: «برای مقابله با این پیشامد به استان‌هایی که کمترین کاهش را ‌داشتند، ابلاغ شد تا کاشت خود را به تاخیر اندازند و کاشت خود را متناسب با این پیش‌بینی‌ها تنظیم کنند. همچنین در قالب الگوهای متناسب تاکید شد که از محصولات پر مصرف نیز استفاده نشود.»

وی ادامه داد: «در همین راستا شدت ترویج آبیاری تحت فشار را نیز در کشور افزایش می‌دهیم، به طوری که با حداقل مصرف بتوان حداکثر تولید را انجام داد و قرار است۵۰ درصد هزینه انجام عملیات آبیاری تحت فشار را دولت پرداخت کند.»

برنامه‌ریزی برای افزایش ذخیره‌سازی

معاون تولیدات گیاهی افزود: «همچنین به دنبال ذخیره‌سازی بیشتر آب‌ در پشت سدها و تقویت آنها هستیم. در گام بعدی کاشت محصولات مقاوم و متناسب با شرایط خشکی را پیگیری می‌کنیم.»

«خشنود» گفت: «وضعیت تمام استان‌ها از نظر آمارهای هواشناسی بررسی و تحلیل شده و متناسب با آن الگوهای کشت ابلاغ شده است و کشاورزان را کنترل می‌کنیم تا طبق همین الگوها کشت کنند.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: «کاهش بارندگی‌های اخیر باعث شده ۱۲ درصد نکاشت داشته باشیم و از سوی دیگر میزان سبزینگی محصولات کاشته شده هم کمتر شود، بنابراین تحلیل می‌شود بعد از شروع بارندگی‌ها در صورتی که دما اجازه رشد بدهد، از کاهش عملکرد، کاسته شود.»

رشد گندم در زمستان!

وی در پاسخ به اینکه چطور امکان دارد در ماه‌های سردسیر محصولی مانند گندم امکان رشد داشته باشد، گفت: «شرایط اقلیم کاملا عوض شده و احتمال زیادی وجود دارد تا در ماه‌های دی و بهمن شرایط رشد گیاه فراهم شود.»