جزئیات تغییر قیمت 7 حامل انرژی

گروه انرژی- جزئیات اصلاح قیمت انواع حامل‌های انرژی در بخش خانگی، کشاورزی، صنعتی، دولتی و روستایی اعلام شد. قیمت گاز خانگی

همزمان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متوسط قیمت گاز خانگی هر متر مکعب ۷۰ تومان تعیین شد. پیش از‌این متوسط قیمت هر متر مکعب گاز برای مشترکین خانگی ۱۳ تومان محاسبه می‌شد.‌ این قیمت برای بخش خانگی در حالی اعلام شده است که مقامات شرکت ملی گاز پیش از این، هزینه تمام شده تولید هر متر مکعب گاز را معادل با ۹۰ تومان اعلام کرده بودند.

در‌این بین همزمان با اعلام قیمت گاز برای بخش خانگی، مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد که قیمت گاز مصرفی مشترکان خانگی - تجاری همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت منطقه‌ای - شهرستانی محاسبه می‌شود. «جواد اوجی» در گفت‌وگو با «مهر» می‌گوید: «پیش از اجرای‌این قانون، قیمت گاز مشترکان به صورت استانی محاسبه می‌شد، اما در روش جدید‌این محاسبه به صورت شهرستانی انجام می‌شود.»

جزئیات قیمت برق

از سوی دیگر، بر اساس اعلام دولت متوسط قیمت برق ۴۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام شد. پیش از‌این متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق ۱۶/۵ تومان بود. در ‌این بین وزیر نیرو جزئیات کامل نحوه افزایش قیمت برق را تشریح کرد. وی می‌گوید: «قیمت برق مراکز آموزشی و بهداشتی به ازای هر کیلووات ساعت ۲۵۰ ریال، دولتی‌ها ۱۲۰۰ ریال، بخش تولید در شاخه کشاورزی ۱۴۰ ریال و بخش تولید در شاخه صنعتی و معدنی ۴۰۰ ریال تعیین و ابلاغ شد.»

وی در گفت‌وگو با «مهر» ادامه داد: «قیمت برق مصرفی به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد که بر‌این اساس ۷ پله مصرف وجود خواهد داشت.» وی با بیان ‌اینکه هم اکنون الگوی مصرف برق برای هر مشترک شبکه برق خانگی، ۲۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر ماه است، تصریح کرد: «پله اول از ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۲۷۰ ریال، پله دوم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۳۲۰ ریال، پله سوم از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۷۲۰ ریال، پله چهارم از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۳۰۰ ریال، پله پنجم از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۵۰۰ ریال، پله ششم از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۹۰۰ ریال و پله هفتم که مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت است، با قیمت ۲۱۰۰ ریال محاسبه می‌شود.» وزیر نیرو تاکید کرد: «همانند وعده قبلی، قیمت برق مشترکانی که در حد الگو مصرف دارند بیش از ۴ هزار تومان افزایش نخواهد یافت.»

وی در پاسخ به‌ این سوال که‌ آیا قیمت برق برای بخش‌های گرمسیر و عادی یکسان خواهد بود؟ گفت: «خیر- دولت به خوبی به‌این نکته توجه داشته است. بر‌این اساس، دولت در کنار تعیین ‌این پلکان مصرف، متوسط نرخ‌هایی را برای تعرفه‌های برق مصوب کرده است. بر‌این اساس بخش خانگی در دو منطقه عادی و گرمسیری طبقه بندی می‌شود که متوسط نرخ برای بخش خانگی مناطق عادی ۴۵۰ ریال و متوسط نرخ بخش خانگی برای مناطق گرمسیر ۱۴۰ ریال خواهد بود. همچنین قیمت برق مراکز آموزشی و بهداشتی نیز با نظر دولت، کمترین قیمت در نظر گرفته شد و به ازای هر کیلووات ساعت، حتی کمتر از مشترکان کم مصرف خانگی، به میزان ۲۵۰ ریال در نظر گرفته شده است.»

آب هم در لیست تغییر قیمت

به گزارش خبرنگار ما، در بین حامل‌های انرژی آب هم مشمول تغییر قیمت شد. به طوری که سخنگوی طرح تحول اقتصادی اعلام می‌کند که قیمت آب بر اساس مناطق گرم، سرد و معتدل کشور و «گروه‌های مصرفی» متفاوت است. به گفته وی متوسط قیمت آب مصرفی، هر متر مکعب ۲۵۰ تومان تعیین شده است. وی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: «البته قیمت‌های اعلام شده برای گاز، برق و آب، متوسط قیمت است و هر پله مصرفی نرخ‌های متفاوت خواهد داشت، به نحوی که هرچه مصارف کمتر باشد، قیمت نیز کاهش می‌یابد.»

وی در عین حال با تاکید بر‌اینکه نرخ آب بخش کشاورزی تغییری نکرده است، افزود: «قیمت آب شرب شهری و روستایی افزایش یافته و بر اساس میزان مصرف با احتساب ضرایب تبعیضی محاسبه می‌شود.» وی همچنین اعلام کرد که نرخ خدمات فاضلاب بدون تغییر مانده است.

جزئیات افزایش قیمت آب

بر اساس‌این گزارش، با بخشنامه دولت اصلاح تعرفه‌های آب شهری و روستایی در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت پلکانی و ترجیحی مشخص شده و بر این اساس، متوسط قیمت جدید آب شهری در بخش خانگی ۲۵۰ تومان و آب روستایی معادل ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین جزئیات پله‌های تعریف شده برای مصرف آب شهری در بخش خانگی به گونه ای است که به ازای مصرف صفر تا ۵ متر مکعب قیمت آب معادل ۱۰۷ تومان؛ ۵ تا ۱۰ متر مکعب ۱۳۰ تومان؛ ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب ۱۴۲ تومان؛ ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب ۱۶۵ تومان؛ ۲۰ تا ۲۵ متر مکعب ۱۹۲ تومان؛ ۲۵ تا ۳۰ متر مکعب ۲۳۲ تومان؛ ۳۰ تا ۳۵ متر مکعب ۲۹۴ تومان؛ ۳۵ تا ۴۰ متر مکعب ۳۶۸ تومان؛ ۴۰ تا ۵۰ متر مکعب ۴۷۰ تومان و برای بالاتر از ۵۰ متر مکعب نیز معادل ۸۵۰ تومان از مشترکان بخش خانگی شهرها دریافت خواهد شد.

همچنین براین اساس، تعرفه جدید آب در بخش صنعت ۴۰۰ تومان، بخش تجاری ۶۹۲ تومان و بخش عمومی و اداری ۵۴۰ تومان تعیین شده است. از سوی دیگر، قیمت آب بخش‌های آموزشی و اماکن مذهبی معادل ۲۰۰ تومان، آزاد و بنایی ۷۵۰ تومان و سایر مصارف معادل ۱۰۰ تومان در هر متر مکعب تعیین شده است.

در بخش دیگری از تعرفه‌های تصویب شده برای بخش آب، جزئیات تعرفه‌های آب روستایی به گونه‌ای تنظیم شده که قیمت جدید آب روستایی در بخش خانگی معادل ۹۵ تومان به ازای هر متر مکعب شده است. همچنین دولت از تثبیت قیمت خدمات دفع فاضلاب در کشور خبر داده و افزوده است که اعمال ضرایب کیفیت استحصال و آمایش جغرافیایی در تعیین قیمت آب هر استان مدنظر قرار می گیرد. ضریب تبعیض قیمت باتوجه به اجرای طرح‌های آبرسانی جدید، جمعیت و تغییر کیفیت آب تامین شده با تصویب وزیر نیرو قابل تعدیل خواهد بود. همچنین وزارت نیرو به مشترکان آب در سراسر کشور اطمینان داده است در صورتی که مصرف خود را در حد الگو رعایت کنند، با افزایش چندانی در تعرفه قبض‌های آب خود مواجه نخواهند شد.

«سی.ان.جی» مترمکعبی ۳۰۰ تومان

همزمان با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قیمت گاز خودرو یا «سی.ان.جی» که بر دو مبنای حجم و وزن سنجیده می‌شود نیز اعلام شد. بدین ترتیب قیمت گاز خودرو در هر متر مکعب ۳۰۰ تومان عرضه خواهد شد. پیش از اعلام قیمت‌های جدید، «سی.ان.جی» به قیمت ۴۰ تومان در هر متر مکعب عرضه می‌شد.

نفت سفید، لیتری ۱۰۰ تومان

نفت سفید از دیگر فرآورده‌های نفتی است که قیمت آن تغییر کرده است. بر‌این اساس قیمت جدید نفت سفید حرارتی که توزیع آن برای مصارف خانگی با کالابرگ ارائه می‌شود و سهمیه آن نیز به صورت منطقه‌ای تعیین شده است، به قیمت ۱۰۰ تومان ارائه می‌شود. پیش از اعلام قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی، نفت سفید به قیمت ۱۶/۵ تومان به ازای هر لیتر ارائه می‌شد.

نفت کوره، لیتری ۲۰۰ تومان

نفت کوره هم از دیگر حامل‌هایی است که افزایش قیمت داشته است، به طوری که قیمت نفت کوره در دو بخش نیروگاهی و حرارتی ۲۰۰ تومان به ازای هر لیتر تعیین شده است. پیش از اعلام قیمت‌های جدید، نفت کوره به قیمت ۸/۹ تومان به ازای هر لیتر ارائه می‌شد.

افزایش قیمت گازمایع در دو بخش

همچنین گاز مایع یا «ال.پی.جی» نیز افزایش قیمت خواهد داشت و قیمت آن در دو بخش حمل‌ و نقل و مصارف خانگی (سیلندرهای ۱۱ کیلویی) متفاوت خواهد بود. قیمت گاز مایع که ارزش سوختی بسیار بالاتری نسبت به «سی.ان.جی» دارد در بخش حمل ‌و نقل هر لیتر ۳۰۰ تومان یا هر کیلو ۵۴۰ تومان ارائه می‌شود. همچنین قیمت این حامل انرژی برای مصارف خانگی هر لیتر ۱۰۰ یا هر کیلو ۱۸۰ تومان است. بر اساس این گزارش به دلیل ارزش بالای سوختی گاز مایع و امکان استفاده آن در بخش‌های دیگر، از پایان دی‌ ماه به بعد توزیع آن به صورت کنترل ‌شده و با کالابرگ ادامه خواهد یافت. در عین حال به ازای هر کیلوگرم به طور متوسط ۱۲۰ تومان بابت هزینه حمل، توزیع و نوسازی سیلندر علاوه بر قیمت گاز به شرکت‌های توزیع‌کننده تعلق خواهد گرفت.

پیش از تغییر قیمت‌ها، گاز مایع در بخش حمل و نقل تقریبا به صورت رایگان توزیع می‌شد و تنها هر ۶ ماه یکبار ۳ هزار تومان بابت تست مخازن پرداخت می‌شد. همچنین قیمت گاز مایع بالک و برای مخازن بیش از ۱۱ کیلوگرم به ازای هر لیتر ۳۰۰ و به ازای هر کیلو ۵۴۰ تومان خواهد بود.

توزیع کوپن برای گاز مایع و نفت سفید

به گزارش خبرنگار ما، قیمت جدید نفت سفید و گاز مایع در حالی اعلام شده که شرکت پالایش و پخش از توزیع میزان قابل توجهی کوپن برای توزیع گاز مایع و نفت سفید خبر می‌دهد.

«علیرضا ضیغمی» در گفت‌وگو با «مهر» در‌این رابطه می‌گوید: «با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و کشور میزان قابل توجهی کوپن برای توزیع گاز مایع و نفت سفید در سراسر کشور توزیع شده است.»