لایحه اصلاح قانون معادن در حالی در مجلس بررسی می‌شود که نمایندگان ملت در جلسه علنی روز گذشته به تصویب سه ماده از این لایحه و حذف دو ماده دیگر رای دادند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن به نقل از خانه ملت؛ نمایندگان مجلس ماده ۱۳ این لایحه که به اصلاح ماده ۱۴ قانون سابق معادن اختصاص داشت را تصویب کردند که دارندگان پروانه بهره‌برداری از معادن موظف به پرداخت مبلغی به عنوان حقوق دولتی به وزارت صنایع و معادن شدند.

بر اساس این مصوبه، دارنده پروانه بهره‌برداری موظف شد، درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در سر معدن به صورت استخراج شده یا کانه‌آرایی شده یا فرآوری ‌شده، به تشخیص وزارت صنایع و معادن به عنوان حقوق دولتی به وزارت صنایع و معادن پرداخت نماید. بر اساس ماده ۱۴ لایحه اصلاح قانون معادن نیز مقرر شد اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون اخذ پروانه اکتشاف اقدام به استخراج و برداشت و حمل مواد معدنی کنند مجازات ‌شوند.

همچنین نمایندگان مجلس در ادامه بررسی قانون معادن، ماده ۱۲ این لایحه را بررسی کردند که بر اساس آن وزارت صنایع و معادن با تشخیص خود اجازه برداشت محدود از معادن را صادرخواهد کرد.

از سوی دیگر، هرگونه اقدام و صدور مجوز به منظور اجرای طرح های عمرانی در داخل و حریم محدوده‌های دارای پروانه و مجوز فعالیت معدنی، توسط دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان های دولتی و موسسات عمومی و نهادهای انقلابی و واحدهای تابعه آنها، موکول به کسب مجوز از وزارت صنایع و معادن شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه اصلاح قانون معادن، همچنین مقرر کردند که محدوده‌های مربوط به اکتشاف، استخراج و انباشت و بهره‌برداری مواد معدنی و نوع مواد باطله واقع در منابع ملی بنا به تقاضای وزارت صنایع و معادن توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ثبت شود.افزون بر این، نمایندگان در اصلاح قانون معادن به حذف ۲ ماده رای دادند که موضوع یکی از آنها بحث معافیت مالیاتی بود. همچنین نمایندگان به حذف ماده‌ دیگری نیز رای دادند که طی آن بنا بود ۳ درصد از درآمدهای حاصل از محل حقوق دولتی بهره‌برداری از معادن در بودجه‌های سنواتی در اختیار وزارت صنایع قرار گیرد تا صرف کمک به سازمان نظام مهندسی معدن شود.

به گزارش خبرنگار ما، بررسی لایحه اصلاح قانون معادن در حالی از هفته گذشته در صحن علنی مجلس آغاز شده که بر اساس اعلام رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن، لایحه این قانون در هفته جاری به تصویب نهایی نمایندگان مجلس می‌رسد. «محمدرضا سجادیان» در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «لایحه اصلاح قانون معادن پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شده و پس از تایید به دولت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.»