صندوق حمایت از معدنکاران بخش‌خصوصی تشکیل می‌شود

گروه صنعت و معدن - معاون معدنی وزیر صنایع و معادن از تلاش دولت برای تشکیل صندوق حمایت از معدنکاران بخش‌خصوصی خبر داد.

محمدحسین بصیری که در نشست معدنکاران در اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت، تصریح کرد: این صندوق در کنار صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدن فعالیت خواهد کرد. وی در ادامه همچنین خبر داد که پیش‌نویس اصلاح قانون معادن برای نخستین بار ارائه شده است و به زودی در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

در ادامه علاء میرمحمد صادقی، رییس خانه معدن ایران گفت:‌ خانه معدن در تلاش است تا کمیسیون معدن را در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران راه‌اندازی کند تا چالش‌های بخش معدن به طور کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی اصلاح قانون معادن توسط بخش‌خصوصی را مهم توصیف کرد و گفت: پیش‌نویس اصلاح این قانون تهیه شده است و به زودی در اختیار دولت قرار می‌گیرد و امیدواریم بعد از بررسی‌های لازم، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

رییس خانه معدن ایران افزود: بررسی و حذف موانع توسعه‌بخش معدن، سعی در تخصصی‌کردن فعالیت‌های معدنی و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه این بخش از پارامتر‌های اساسی این قانون است.

همایش بین‌المللی معدن در سال ۸۸

همچنین حمیدی انارکی، دبیرخانه معدن در این مراسم گفت:‌ در سال ۸۸ خانه معدن ایران با همکاری وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران همایش بین‌المللی معدن را در تهران برگزار می‌کند.

وی افزود: خانه معدن ایران در ماه جاری سه گردهمایی برگزار خواهد کرد و نتایج آن در ۱۰ تیرماه به رییس‌جمهور ارائه می‌شود.

وی در مورد استراتژی معدن گفت: در حال حاضر برای تدوین استراتژی معدن ۱۰تیم تخصصی تشکیل شده است در قالب کمیته‌های مختلف مشغول به کار هستند.

معاون وزیر صنایع و معادن افزود: بخش اعظمی از استراتژی معدن در دانشگاه تدوین می‌شود و ما از تمامی گروه‌ها خواستیم تا به ما کمک کنند.

افزایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران

وی همکاری سرمایه‌گذاری وزارت صنایع و معادن در بخش صنعت و معدن کشورهای خارجی را مطلوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری که ایران در بخش صنایع و معادن ونزوئلا داشته، افزایش یافته است.

همچنین همکاری گسترده‌ای که با کشورهای گینه، سوریه و هندوستان در بخش معدن و صنایع معدنی آغاز کرده‌ایم.

بصیری تدوین ضوابط و معیارهای فنی بخش معدن و استانداردسازی در این بخش را یکی از اهداف مهم وزارت صنایع و معادن خواند.