طهماسبی، وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه طرفدار خروج سیمان از سبد حمایتی دولت هستیم گفت: چنانچه طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن در مدت ۶ ماه جواب نداد، دولت نسبت به خارج کردن سیمان از سبد حمایتی تجدیدنظر کند. طرح چگونگی تامین سیمان برای مصرف داخل در اختیار دولت قرار گرفت

طهماسبی: دولت ۶ ماه صبر کند

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن گفت: تمام جنبه‌های تامین سیمان در بازار داخلی پیش‌بینی شده است.

دکتر علیرضا طهماسبی که درباره آزادسازی قیمت سیمان سخن می‌گفت، با بیان اینکه طرفدار خروج سیمان از سبد حمایتی دولت هستیم، تصریح کرد: چنانچه طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن که با همکاری وزارت بازرگانی و انجمن صنفی سیمان تهیه و تدوین شده در مدت ۶ ماه جواب نداد، دولت نسبت به خارج کردن سیمان از سبد حمایتی تجدیدنظر کند.

وزیر صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث ما اینست که طرحی را که به هیات دولت ارائه کرده‌ایم، به صورت آزمایشی پیاده‌ شود و چنانچه در مدت شش ماه جواب داد آن را دائمی کنیم.

وی پیشنهاد داد: اگر طی این مدت هر نقطه از کشور در دوره زمانی خاصی که پیش‌بینی کرده‌ایم با افزایش قیمتی فراتر از رقم تعیین شده در طرح مواجه شد، طرح باطل از مرحله اجرا خارج شود.

طهماسبی ابراز امیدواری کرد که با توجه به آن که تمام جنبه‌ها و زمینه‌های مورد نظر در این طرح پیش‌بینی شده است، هرچه سریع‌تر تصمیم لازم برای به اجرا درآوردن طرح مذکور از سوی دولت گرفته شود.

طهماسبی پیشتر با بیان این که با همکاری وزارت بازرگانی و انجمن صنفی سیمان یک نظام قیمت‌گذاری خاص را برای سیمان پیش‌بینی کرده‌ایم که به دولت و شورای اقتصاد پیشنهاد شده و منتظر ابلاغ نتیجه نهایی هستیم، متذکر شده بود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که در بخش سیمان صورت گرفته معتقدم فروش سیمان باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری‌ها بازگشت حداقلی داشته باشد، لذا پیشنهادات خود را به دولت و شورای اقتصاد ارائه کرده و منتظر تصمیم‌ نهایی هستیم.

وی با تاکید بر این‌که تولید سیمان در کشور باید با رشد مصرف داخلی به نحوی تنظیم شود که مصرف کننده و تولیدکننده ضرر نکنند، افزوده بود: در سه سال گذشته قیمت‌ها را کنترل کرده و آن را ثابت نگه داشته‌ایم.

در پی مصوبه شورای اقتصاد، کمیته‌ای به دستور ریاست جمهوری، متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و انجمن صنفی سیمان، مسوول بررسی وضعیت تولید و بازار سیمان در کشور و تاثیر خروج سیمان از سبد حمایتی بر بازار این محصول شده‌ است.

طرح به هیات دولت رفت

طرح تنظیم بازار سیمان با همکاری وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تهیه شد و در اختیار هیات دولت قرار گرفت. دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام خبر فوق افزود: طرح تنظیم بازار سیمان اخیرا به هیات دولت ارسال شده و هم‌اکنون در انتظار تصمیم‌گیری دولت در این باره هستیم.

محمدحسن پورخلیل گفت: در صورت تصویب این طرح در دولت، مصوبه چندکلمه‌ای «سیمان از سبد حمایتی خارج شد» معنا خواهد یافت.

شورای اقتصاد در تاریخ ۲۵ فروردین امسال به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری مقرر کرده بود کمیته ای متشکل از وزیر بازرگانی، وزیر صنایع و معادن و نماینده انجمن صنفی ذی ربط موضوع سیمان را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به هیات دولت ارائه دهند، البته گفته شد که رییس‌جمهوری موافقت اولیه خود را برای خروج سیمان از سبد حمایتی اعلام کرده اما منتظر طرح تنظیم بازار نیز بوده است.

در همین حال، آمارهای وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد: در سال ۸۵، ۳۵‌میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که این رقم در سال‌جاری به ۴۲‌میلیون تن خواهد رسید. افزایش ۱۰‌میلیون تنی به ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۱۳۸۷ نیز از دیگری برنامه‌هایی است که این وزارتخانه اعلام کرده است.

به گفته برخی کارشناسان، تولیدکنندگان سیمان خواستار خروج این محصول از سبد حمایتی دولت و تعیین قیمت ۵۰هزار تومانی برای هر تن سیمان به منظور ایجاد تعادل در بازار هستند که این موضوع توسط کمیته تشکیل شده در حال ارزیابی است.

از سویی پیش از این، کمیسیون فرعی شورای اقتصاد در مصوبه خروج سیمان از سبد حمایتی تصریح کرده بود که انجمن صنفی سیمان موظف است به‌ازای تولید هر تن سیمان از تولیدکنندگان مبلغ دو هزار تومان دریافت کند و با این مبالغ اقدام به خرید و انبار سیمان کند تا هرگاه عرضه سیمان در هر یک از استان‌های کشور کاهش یافت، این انجمن اقدام به عرضه سیمان انبارشده و از این طریق بازار را کنترل کند که این مساله نیز در دستور کار کمیته تشکیل شده قرار دارد.