گروه صنعت و معدن‌ـ اولین شهرک صنعتی در کشور به مرکز خدمات مشاوره مجهز می‌شود. فردا اولین مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک صنعتی اشتهارد افتتاح می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، احمد زمانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در مورد این مرکز به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه اغلب بنگاه‌های کوچک تولیدی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و توان مالی آنها برای جذب و استخدام مشاور صنعتی کم است لذا با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم مقرر شده است تیم مشاوره صنعتی در شهرک‌ها برای خدمات‌رسانی به واحدهای تولیدی مستقر شود.

زمانی در مورد آغاز به کار اولین مرکز خدمات فناوری و کسب و کار گفت: این شرکت ایجاد مجموعه‌ای کامل از خدمات عمومی و تخصصی، فنی و مهندسی و کسب و کار در جوار واحدهای شهرک‌های صنعتی را برای ارائه در مرکز خدمات فناوری اشتهارد در نظر گرفته است.

وی مهم‌ترین خدمات تخصصی مرکز خدمات فناوری و کسب و کار اشتهارد را شامل مشاوره کیفیت و سیستم‌های کیفیتی، مشاوره برنامه‌ریزی و استراتژی، مشاوره سازماندهی و منابع انسانی،‌ مشاوره مهندسی ارزش، مشاوره بازاریابی، مشاوره عملیات و تکنولوژی، مشاوره عمران و معماری، مشاوره تاسیسات، مشاور محیط‌زیست، مشاوره طراحی صنعتی،‌ مشاوره طراحی شبکه برق و مشاوره و طراح ماشین‌آلات صنعتی اعلام کرد.مهندس زمانی خدمات عمومی این مرکز را مشاوره بیمه، مشاوره حقوقی، مالی، مشاوره امور گمرکی و صادرات و ترخیص، خدمات شبکه و IT، خدمات تبلیغاتی و نمایشگاهی و خدمات رایانه‌ای دانست. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران ادامه داد: ۳۰غرفه برای حضور ۳۰مشاور در اولین مرکز خدمات فناوری پیش‌بینی شده و قرار است شهرک‌های صنعتی بزرگ به این مراکز خدمات فناوری و کسب و کار مجهز شوند.

وی وجود کلینیک‌های مشاوره مراکز خدمات فناوری را با توجه به شرایط موجود صنایع کوچک، ایجاد انفجاری مهیب در جهت پویاشدن صنایع کشور دانست که سرانجام آن به افزایش کیفیت، صادرات و حضور در بازارهای جهانی می‌انجامد.

مهندس زمانی یادآور شد: چنانچه مشاوره‌ای که از سوی صنایع مختلف با مشاوران این مراکز صورت می‌گیرد به نتیجه مورد انتظار منتهی شود، شرکت نوسازی صنایع ایران تا ۸۰ درصد حق‌الزحمه مشاوران را پرداخت خواهد کرد تا ضمن فرهنگ‌سازی بیشتر برای استفاده از مشاوران، بتوانیم منجر به رشد و بالندگی بیش از پیش صنایع کشور شویم.

مدیرعامل شهر‌های صنعتی در پاسخ به اینکه «حداقل و حداکثر مبالغ دریافتی مشاوران چقدر است؟» گفت: سقفی تعیین نشده است اما با ارزیابی که هر سه ماه یکبار از مشاوران انجام می‌شود، سعی خواهیم کرد هیچ اجحافی در حق صنایع صورت نگیرد.

وی در پایان از راه‌اندازی دو مرکز دیگر خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک‌های عباس‌آباد و شمس‌آباد و تا پایان سال‌جاری خبر داد.

مشکلات فرابنگاهی چگونه حل می‌شود؟

شهرک‌های صنعتی محل تجمع حجم قابل توجهی از صنایع است. بیش از ۹۰درصد از واحدهای تولیدی کوچک در این شهرک‌ها مستقر هستند. شرکت‌ شهرک‌های صنعتی سراسر کشور نیز در تلاش است امکانات زیربنایی و هر آنچه یک بنگاه صنعتی برای تولید (به جز مواداولیه) نیاز دارد، برای واحدهای عضو فراهم کند.

شرکت شهرک‌های صنعتی تهران اما با یک گام فراتر تسهیلاتی ویژه برای شهرک‌های تحت عضوش فراهم کرده است و آن استقرار مشاوران و ارائه خدمات مشاوره‌ای به واحدهای تولیدی است.مشاورها قرار است مشکلات تولید در شهرک‌ها را شناسایی کنند و آنها را در صورت امکان حل کنند.

سوال اینجا است: چالش‌هایی را که صنعت در طول سالیان گذشته به‌دلیل اشکال در زیربناهای اقتصادی و قوانین مرتبط با آن روبه‌رو بوده هم می‌توان از طریق مشاوره صنعتی حل کرد؟

آیا مشاور هر قدر هم توانا، صاحب‌فکر، نظر و متخصص باشد، این قابلیت را دارد که این نوع مشکلات را برای واحدهای صنعتی حل کند؟

به نظر می‌رسد قوانین بانکی، نیروی کار، بیمه، وام و بهره بانکی، عوارض گمرکی، واردات بی‌رویه، قاچاق و چالش‌‌هایی از این دست، درد اکثریت قریب به اتفاق بنگاه‌های صنعتی است که پیگیری در مورد آنها جز از طریق دولت ممکن نیست.

امیدواریم تیم مشاوره صنعتی در شهرک‌های صنعتی که اولین آن فردا در شهرک صنعتی هشتگرد مستقر می‌شوند لااقل مشکلات درون بنگاهی را برای صنایع مستقر مرتفع کنند تا مدیران صنعت فقط مجبور باشند با چالش‌های برون بنگاهی مبارزه کنند.

هرچند می‌توان این امید را داشت که مشاوران مجرب و کارآزموده در شهرک‌های صنعتی بتوانند راهکارهای حداقل آسیب رسیدن به صنعت ناشی از ضعف قوانین مرتبط را هم طراحی و اجرا کنند.