گروه صنعت و معدن - صنعت چرم را می توان در رده صنایعی قرار داد که پتانسیل بالایی در ایجاد ارزش افزوده دارد، اما صادرات چرم نیمه ساخته از یکسو و نبود استراتژی مدون به منظور فعال کردن صنایع پشتیبان از این صنعت از سوی دیگر، موجب شده تا هم‌اکنون تولیدکنندگان محصولات چرمی با ظرفیت اسمی ۴۰ درصد به فعالیت خود ادامه دهند. مشکلات به وجود آمده در این بخش موجب شد تا هیات‌مدیره صنایع چرم ایران طی نامه ای به مسوولان کشور خواهان در نظر گرفتن راهکاری برای عبور از بحران این صنعت شوند.

در نامه این انجمن آمده است: بر اساس برنامه دولت‌های بعد از انقلاب، شهرک‌های چرمی متعددی در تهران، تبریز و مشهد و همدان با سرمایه‌های دولت و بخش خصوصی راه‌اندازی شد تا از این نعمت خدادادی در جهت تولید، ایجاد ثروت و اشتغال اقدام شود. در حال حاضر حدود ۳۵۰ کارخانه چرم‌سازی با حدود ۴۰درصد ظرفیت اسمی خود، چرم مورد نیاز صنایع کفش، کیف و کمربند و پوشاک چرمی را تامین می‌کنند.

از سوی دیگر، از سال‌ها پیش به سبب برنامه‌ریزی غلط، حدود ۹۵ درصد پوست سبک خود را با یک فرآوری بسیار اولیه و آلوده‌ساز برای محیط زیست کشور، تبدیل به سالامبور کرده و با حداقل ارزش افزوده صادر می‌کنیم. همچنین در چند سال اخیر، برخی از صادرکنندگان، حجم عظیمی از پوست بزی کشور را همراه با پوست گاوی تحت نام سالامبور گوسفندی و اخیرا ، به نام «کراست»، صادر می‌کنند. این هجمه به منابع خام کشور در کنار مجوزهای اخیر به سرمایه‌گذاران چینی دوچندان شده است، به شکلی که کارخانه‌داران چرم‌ساز موفق به تامین پوست مورد نیاز برای تولید عادی و روزانه خود نیز نمی‌شوند. انجمن صنایع چرم ایران با عنایت به این مهم که منابع پوست در جهان بسیار محدود بوده و در همه کشورها جزو سرمایه‌های ملی تلقی می شود، بیم آن دارد که ادامه سیاست های موجود و کمبود پوست سنگین که طی یک سال گذشته از ۲هزار و ۶۰۰ تومان به حدود ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده و همچنین افزایش سرسام‌آور قیمت پوست گوسفندی که از ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان در سال پیش به ۲۵ تا ۳۰هزار تومان در ماه‌های اخیر رسیده، بخش تولید چرم کشور از دور رقابت خارج و به تبع آن در مدتی کوتاه صنعت کفش و دیگر صنایع نیز به‌دست خارجی‌ها بیفتد. این در حالی است که در دو سه سال اخیر اقبال بسیار خوبی به چرم و محصولات چرمی صورت گرفته و با برندسازی در محصولات اعم از کفش و کیف و پوشاک و... شاهد تحول و رشد بسیار خوبی در این صنایع وابسته به صنعت محوری چرم هستیم. اجرایی شدن ابلاغیه نظام در خصوص سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی برای صنعت چرم، کفش، پوشاک، کیف و محصولات چرمی دیگر درخواستی است که هیات مدیره صنایع چرم ایران خواهان اجرای آن شد.