نزول تجارت  در 5 ماه اخیر

گروه بازرگانی - روند تجارت کشور اعم از صادرات و واردات که در فصل بهار در مقایسه با بهار سال قبل، روند صعودی به خود گرفته بود، از تیر ماه روند نزولی خود را آغاز کرده و این روند در مرداد ماه امسال نیز ادامه داشته است. تازه‌ترین گزارش آماری گمرک کشور نشان می‌دهد که حجم صادرات و واردات در پنج ماه نخست سال جاری، به ۵/۳۱ میلیارد دلار رسیده که از این بین، حدود ۲/۱۵ میلیارد دلار سهم صادرات غیرنفتی و ۳/۱۶ میلیارد دلار سهم واردات بوده است. در این میان، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات غیرنفتی کشور ۹۹/۷ درصد و واردات کشور ۳۶/۲۶ درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پنج ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی به ۱۵ میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار و واردات کشور به ۱۶ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، در پنج ماه نخست سال جاری، ۳۵ میلیون و ۱۰ هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی، صادر و ۱۱میلیون و۱۹۰ هزار تن انواع کالا، وارد کشور شده است.

صادرات

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ‌آهن به هم‌فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار، متانول به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۴۵۷ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در پنج‌ماه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۳ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار به میعانات گازی، ۳ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۸ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار به سایر کالاها (در مجموع ۱۹۲/۱۵ میلیارد دلار) اختصاص داشته است.

همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت ۳/۱۴ درصد، صادرات محصولات پتروشیمی ۴/۱۴ درصد و صادرات سایر کالاها ۷/۱ درصد کاهش یافته است.

بنابراین گزارش، در بین کالاهای صادراتی، صادرات سنگ آهن، متانول، قیر نفت و سیمان پورتلند به ترتیب با ۹۵ درصد، ۳۴ درصد، ۹/۷ درصد و ۱۵درصد افزایش همراه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار، عراق به ارزش ۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار، افغانستان یک‌ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار و هند به ارزش ۹۱۵ میلیون دلار بوده است.

واردات

همچنین در پنج‌ماه نخست سال جاری، ۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۳۶/۲۶ درصد و از حیث وزن ۸۸/۲۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کاملا سفید شده به ارزش یک‌ میلیارد و ۹۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۷۰۵ میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۱۵ میلیون دلار و شمش آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش می‌افزاید: ۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده است.

بر اساس این گزارش در این مدت، ۳ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار از چین، یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار از هند، یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

«بهار» صعودی و «تابستان» نزولی

بر اساس این گزارش، در سال جاری، تا تیر ماه، گزارش گمرک ایران از روند صعودی صادرات و واردات کشور حکایت داشت؛ اما در تیر ماه، آمار تجارت کشور نزولی شد و این سیر نزولی، در مرداد ماه نیز بر اساس آمار ۵ ماهه گمرک، ادامه داشته است.

نزول تجارت در 5 ماه اخیر

نزول تجارت در 5 ماه اخیر