گروه صنعت و معدن- رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با بیان «ما به صدور بخشنامه در حوزه حواله‌های نقدی نیازمندیم»، گفت: بیش از ۹۰ درصد مبادلات ما با کشور‌ها به‌صورت حواله نقدی است و طرف‌های تجاری ال.‌سی نمی‌پذیرند. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد تحقق گشایش ال.‌سی‌ ۳۰درصدی برای واردات اظهار کرد: عملا گشایش ال.‌سی ۳۰درصدی فایده‌ای ندارد؛ زیرا اکثر طرف‌های تجاری ایران، ال‌.سی نمی‌پذیرند و بر همین اساس بیش از ۹۰ درصد خرید‌های خارجی بخش خصوصی به‌صورت حواله‌های نقدی است.

وی با بیان اینکه ایران با ۴ بانک خارجی امکان مبادله دارد که تنها ۲ بانک ال.‌سی قبول می‌کنند که البته حجم آن اندک است، گفت: این مصوبه به‌عنوان نشانه‌ای از بازگشت به روز‌های سابق اقتصاد اقدام خوبی است، ولی در عمل تاثیر ویژه‌ای در تجارت ایجاد نمی‌کند. ما بیشتر به این نیاز داریم که بخشنامه‌ای در مورد حواله‌های نقدی صادر شود، زیرا از زمانی که حواله‌ها صادر می‌شود تا وقتی که بارنامه‌ها ارسال می‌شود، فاصله دوماهه وجود دارد.

رییس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: علاوه بر فاصله دوماهه که تا صدور بارنامه وجود دارد، بانک‌ها قبل از سررسید ۲ ماه، پول طرف خارجی به‌اضافه ۳۰ درصد نوسان احتمالی را دریافت می‌کنند؛ یعنی در اصل ۱۳۰ درصد حواله‌های نقدی پرداخت می‌کنیم. بنابراین لازم است در مورد حواله‌های نقدی نیز بخشنامه‌ صادر شود.

حریری در پایان با بیان اینکه علاوه بر همه این مسائل از زمانی که دستورالعمل ابلاغ می‌شود تا اجرایی شدن آن زمان می‌برد، بیان کرد: بانک‌ها به دریافت پول زیاد و کامل عادت کرده‌اند و بر همین اساس اجرایی شدن این دستورالعمل درمورد مدیران میانی بانک‌ها ممکن است با اندکی مقاومت روبه‌رو شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به خودداری بانک‌ها از گشایش ال.‌سی۳۰درصدی گفت: بانک‌ها مجری قانون هستند و نمی‌توانند برخلاف قانون حرکت کنند و باید توجه داشت که گشایش ال.‌سی ۳۰ درصد راهکاری است برای رونق تولید و صنعت کشور و بانک‌ها نمی‌توانند برخلاف این مسیر حرکت کنند.

بهروز نعمتی نیز در گفت‌وگو با سایت خانه ملت با بیان اینکه گشایش ال.‌سی ۳۰ درصد قانون است و بانک‌ها ملزم هستند این قانون را نیز همانند سایر قوانین اجرا کنند، افزود: بانک‌ها مجری قانون هستند و نمی‌توانند برخلاف قانون حرکت کنند و باید توجه داشت که گشایش ال.‌سی ۳۰ درصد راهکاری است برای رونق تولید و صنعت کشور و بانک‌ها نمی‌توانند برخلاف این مسیر حرکت کنند.

پیش از این رییس مجمع عالی واردات با بیان اینکه به دلیل بد عادت شدن طرف‌های تجاری و بانک‌ها برای دریافت حواله نقدی، گشایش ال.‌سی انجام نمی‌شود، گفت: وقتی طرف تجاری به سیستم دریافت حواله نقدی عادت کرده و ۱۰۰درصد پول را ابتدا دریافت می‌کند و سپس تولید کالا را انجام می‌دهد، تا بخواهد به روش ال.‌سی ۳۰ درصد عادت کند زمان می‌‌برد، بنابراین همچنان ترجیح می‌دهند به صورت حواله‌ای کار کنند.محمد حسین برخوردار در مورد گشایش ال.‌سی

۳۰ درصد که توسط دولت انجام شد، ولی برخی از عدم تحقق آن صحبت می‌کنند، اظهار کرد: بیشتر پولی که در مبادلات استفاده می‌شود به صورت حواله‌های نقدی است، بنابراین ال.‌سی ۳۰ درصدی مشمول آنها نمی‌شود. بر همین اساس به دلیل اینکه طی این مدت به دلیل مسائل تحریم بیشتر مبادلات به صورت حواله‌ای انجام می‌شد، طرف‌های تجاری به این روند معامله عادت کرده‌اند و در حال حاضر معامله‌ به صورت ال.‌سی را قبول نمی‌کنند.