ایرنا- رییس اداره اجرای امور آبخیزداری سازمان منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: تاکنون در بخش آبخیزداری،۵۷۰ هزار هکتار از اراضی ارومیه مطالعه شده و اجرای عملیات به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد و به‌طور قطع اجرای این مهم در احیای دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی خواهد داشت. سیدجمال رضوی افزود: در حال حاضر طرح آماده اجراست؛ اما در بحث تامین بودجه با مشکل مواجه هستیم.

وی اظهارکرد: طبق برآوردهای انجام شده برای اجرای طرح آبخیزداری در استان آذربایجان غربی مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان (برای هر هکتار حدود یک میلیون تومان) اعتبار نیاز است.

وی اجرای طرح های آبخیزداری را زمانبر توصیف کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی میزان اعتبارات و نیروی انسانی، اجرای این طرح در استان آذربایجان غربی به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد و نمی‌توان در مدت یک‌سال طرح‌های آبخیزداری این حوزه را عملیاتی کرد. رییس اداره اجرای امور آبخیزداری سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: مطالعات این طرح براساس بودجه‌های سنواتی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت جهاد کشاورزی تصویب و تامین می‌شود، این در حالی است که تامین اعتبار این بخش از بودجه‌های سنواتی بسیار کم و ناچیز است؛ به طوری که برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۵۷۰ هزار هکتار این استان ، سالانه برای ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار مبلغی حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص می‌یابد که تنها حدود ۲ درصد نیاز حوزه دریاچه ارومیه را پوشش می‌دهد.

رضوی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را به شدت بحرانی اعلام کرد و افزود: هم اکنون تنها یک هشتم سطح آب دریاچه ارومیه باقی مانده است، بنابراین با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه این تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این حوزه کافی نیست و باید مسوولان اعتبار مورد نیاز این بخش را تامین کنند و تخصیص دهند.

وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار و اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش ۱۰ درصدی تبخیر سالانه می‌توانیم ۸/۱ تا ۲ میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه را تامین کنیم که این در احیای دریاچه ارومیه نقش بسزایی خواهد داشت.