گروه صنعت و معدن- معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: ساده‌ترین حق مردم و شهروندان یک جامعه است که صنایع و سرمایه‌های آنها به صورت بهینه و منطقی تخصیص داده شود. علی اباذری درخصوص فواید استانداردسازی برای تامین حقوق شهروندی گفت: استانداردها به دنبال تخصیص بهینه منابع هستند، به عنوان مثال این استانداردها هستند که مشخص می‌کنند برای تولید یک محصول، منطقی‌ترین ترکیب مواد اولیه کدام است.

وی افزود: حقوق شهروندی در هر کشوری شامل سلامت، بهداشت و ایمنی در جامعه است و استانداردها تضمین‌کننده سلامت، بهداشت و ایمنی شهروندان و نتیجه اجماع دانشمندان و نخبگان جوامع هستند، بنابراین ملاحظات کارشناسی و فنی را در زمینه‌های سلامت، بهداشت و ایمنی متناسب با ظرفیت‌های علمی لحاظ می‌کنند.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استفاده مسرفانه و نابجا از منابع یک جامعه برای شهروندان پسندیده نیست و نباید در استفاده از منابع صرفه‌جویی مصرف نیروی انسانی، مواد، انرژی و... اسراف کرد، عنوان کرد: اسراف با آموزه‌های اعتقادی و فرهنگی ما سازگار نیست. استانداردها با تعاریفی که از طبقه‌بندی، توصیف ویژگی، تعیین روش‌های آزمون و آیین کار دارند سازوکارهای صرفه‌جویی را توصیه می‌کنند.

اباذری با اشاره به شعار امسال روز جهانی استاندارد که «استانداردهای جهانی تضمین تغییر مثبت» است، ادامه داد: مردم باید بتوانند با یکدیگر و سایر ملل به سهولت ارتباط برقرار کنند؛ از قبیل ارتباط خریدار و فروشنده، تولیدکننده و مصرف‌کننده. برای این ارتباط مناسب نیازمند زبان مشترک هستیم و استانداردها را می‌توان به عنوان این زبان تلقی کرد.