گروه انرژی- وزیر نیرو با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم، اعلام کرد: ارزان ترین برق جهان در ایران به فروش می‌رسد. حمید چیت‌چیان در یک برنامه تلویزیونی قیمت تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق در کشور را حدود ۶۸ تومان عنوان کرد و افزود: با این وجود وزارت نیرو تنها ۴۳ تومان به طور متوسط از مشترکان دریافت می‌کند. وی با اعلام اینکه در قانون برنامه پنجم صراحتا مشخص شده در صورتی که دولت بنگاه‌های اقتصادی را مکلف کند کمتر از قیمت تمام شده، کالا و خدمات خود را بفروشند باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند، تصریح کرد: این درحالی است که از سال ۸۹ تاکنون منابعی برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و مبلغ فروش آب و برق تعریف نشده است. به گفته چیت‌چیان، وزارت نیرو حدود ۱۷تومان از پول فروش برق به مشترکان را به عنوان سهم هدفمندی‌ یارانه‌ها به ستاد مربوطه پرداخت می‌کند و عملا وزارت نیرو ۲۶ تومان از مشترک برای فروش برق دریافت می‌کند که یک سوم هزینه می‌شود. وی در ادامه قیمت هر کیلو وات ساعت برق در کشورهای مختلف جهان را ۱۱ تا ۱۷ سنت معادل ۳۳۰ تا ۵۱۰ تومان اعلام کرد و گفت: در برخی کشورها همچون عربستان و ونزوئلا که یارانه به برق تعلق می‌گیرد، نرخ فروش سه سنت است، در حالی که در ایران قیمت برق ۳/۱ سنت است.

چیت‌چیان با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید انتقال برق ۶۸ تومان یا به عبارت دیگر ۳/۲ سنت می‌شود، بیان کرد: از این رو نرخ فروش برق در ایران ارزان‌ترین قیمت است.

چیت‌چیان همچنین با اشاره به افزایش قیمت خرید برق تجدیدپذیر از بخش خصوصی تا ۴۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت گفت: دستورالعمل خرید برق نیروگاه‌های تولید پراکنده را نیز اصلاح کردیم و زمینه فراهم شد تا نیروگاه‌های خصوصی بتوانند با دیگر کشورها برای صادرات برق قرارداد ببندند.

وزیر نیرو همچنین هزینه تمام شده هر مترمکعب آب را نیز حدود ۷۸۰ تا ۸۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در شهرها از مشترکان تنها ۲۸۰ تومان به ازای مصرف هر مترمکعب آب دریافت می‌شود. وزیر نیرو در ادامه صحبت‌های خود در مورد احتمال جداسازی آب شرب و آب بهداشتی منازل نیز گفت: این کار در حال حاضر صورت نمی‌گیرد، اما احتمال دارد در آینده این برنامه اجرا شود.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به افزایش حجم بدهی‌های معوق و انباشته شده وزارت نیرو به ۲۲ هزار میلیارد تومان، درباره پرداخت یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ هم توضیح داد: موضوع یارانه در بودجه ۹۳ دیده نشده است و به صورت مستقل بحث یارانه‌ها در قالب یک لایحه به مجلس می‌رود. وی با اشاره به پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو با توجه به افزایش هزینه و کاهش درآمد، گفت: در این حوزه نتوانستیم کاری کنیم، بنابراین امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که در سال ۹۳ شده، بتوانیم با واگذاری بخشی از تاسیسات از جمله نیروگاه و استحصال منابع برای بازپرداخت بدهی‌ها، دین خود را ادا کنیم.