خبرگزاری تسنیم- بیزینس مانیتور با انتشار گزارشی در مورد افزایش قیمت برق در ایران نوشت: افزایش ۲۴درصدی قیمت برق در ایران بخشی از راه را به‌سمت کاهش مصرف و کاهش فشار بر ظرفیت تولید برق کشور خواهد پیمود، هرچند که در میان‌مدت افزایش قیمت بیشتری باید اتفاق بیفتد. بر اساس این گزارش، ایران همچنان به‌طور عمده به منابع حرارتی معمول برای تولید برق وابسته خواهد بود و بسیاری از پروژه‌های تولید برقی که در حال حاضر در دست ساخت هستند، موجب افزایش ظرفیت تولید برق کشور از طریق مصرف گاز طبیعی خواهند شد.

ایران با دارا بودن منابع فراوان، یک جمعیت رو به رشد که مصرف انرژی‌اش در حال افزایش است و قرار گرفتن در همسایگی کشورهایی که از کمبود انرژی رنج می‌برند، به سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق در سال‌های آینده ادامه خواهد داد و ممکن است شاهد افزایش صدور برق به برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه و پاکستان طی دهه آینده باشد. این گزارش افزود: دولت ایران قیمت برق را برای مصرف‌کنندگان از مارس ۲۰۱۴میلادی، به‌میزان ۲۴ درصد افزایش داده است. قیمت برق که دولت یارانه سنگینی به آن اختصاص می‌دهد، مدت‌ها موضوعی بحث‌برانگیز در ایران بوده است.

در این میان، پیش‌بینی می‌شود که طی بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳میلادی، کل تولید برق ایران به‌طور متوسط سالانه ۳/۳ درصد افزایش یابد. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که شتاب رشد تولید برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر و برقآبی نیز افزایش یابد و طی بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۱۳میلادی به‌طور متوسط سالانه ۵/۲ درصد رشد داشته باشد.

بر اساس برآورد بیزینس مانیتور، جمعیت ایران از ۴/۷۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به ۸/۸۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید، در حالی که خالص مصرف برق، شاهد رشد بسیار فزاینده‌تری خواهد بود و طی بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳میلادی، تقاضا برای برق در کشور سالانه به‌طور متوسط رشدی ۳ درصدی را تجربه می‌کند.

هرچند ایران تمایل دارد ظرفیت صادرات برق خود را توسعه دهد، اما تولید مازاد بر مصرف داخلی این کشور احتمالاً در میان‌مدت رشدی اندک را شاهد خواهد بود که تا حدی ناشی از شتاب بیشتر رشد تقاضا نسبت به رشد تولید است. کاهش میزان زیان ناشی از مشکلات موجود در شبکه انتقال و توزیع برق کشور از ۴/۱۵ درصد در سال ۲۰۱۲میلادی به ۹/۱۳ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳میلادی، از عوامل افزایش تولید مازاد بر مصرف برق خواهد بود.