ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آیین‌نامه اجرایی اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای یارانه‌ها به بخش صنعت با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، در دست تهیه و تدوین است. محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: نخستین گام در این راستا، تفکیک سهم هر بخش است که از دولت خواستیم این سهمیه را مشخص سازد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری چندی پیش از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به تولید در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود و گفت: در این مرحله از اجرای قانون، به جهت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که از عوامل تولید هستند، قیمت تولید افزایش می‌یابد و در این زمان باید از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در جلساتی که با رئیس‌جمهوری نیز برگزار شد، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش صنعت پیش‌بینی شده تا با تامین بخشی از سود بانکی، بخش صنعت بتواند از وام ارزان قیمت استفاده کند.

نعمت‌زاده سپس افزود: برای بهبود فرآیند تولید و مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی، به واحدهایی که برای اصلاح مصرف سوخت خود اقدام کنند، کمک‌های بلاعوض پرداخت خواهد شد، البته هنوز دستورالعمل‌های این موضوع تکمیل و نهایی نشده است.

وی درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: صندوقی برای این موضوع وجود دارد که با موافقت مجلس شورای اسلامی، سرمایه آن از محل صندوق توسعه ملی افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مسوولیت این صندوق را به‌عهده معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری دانست و افزود: به نظر می‌رسد این صندوق بتواند مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را به لحاظ مالی حل و فصل کند، اما به لحاظ بازار هم باید این شرکت‌ها بتوانند کالاهای رقابتی ارزشمند تولید کنند.