شاتا: مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با ضمانت اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی را می‌تواند تاحدی برطرف کند. علی تعقلی با اشاره به اولویت‌های صندوق در زمینه پذیرش ریسک اعتباری مشتریان در خدمت ضمانت تسهیلات اعطایی افزود: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال، تکمیل حلقه‌های مفقوده خوشه‌های کسب‌و‌کار، طرح‌های نیمه تمام بالاتر از ۵۰ درصد، طرح توسعه و سرمایه در گردش واحدهای صادراتی، طرح اصلاح و بهینه‌سازی مصرف انرژی، شرکت‌های دانش‌بنیان و اجزای شرکت‌های فناوری از اولویت‌هایی است که صندوق به آنها می‌پردازد.

وی تصریح کرد: به عبارت دقیق‌تر با توجه به وجود طرح‌های ایجادی و نیمه‌تمام، سرمایه‌گذاری ایجادی و حمایت در طرح‌های تکراری اولویت صندوق نخواهد بود، مگر اینکه در حوزه دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا یا حلقه مفقوده باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در ادامه به تغییرات راهبردی اساسنامه در جهت گسترش پوشش‌های صندوق اشاره کرد و گفت: به منظور دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر صنعتگران به خدمات ضمانتی صندوق، پیشنهادهایی درمجمع عمومی صندوق در دست بررسی و تصویب است.

تعقلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نقدینگی پایین بانک‌ها و اولویت آنها در پرداخت تسهیلات کلان به صنایع بزرگ برای کاهش ریسک انتظاری، چاره‌ای جز ایجاد نهاد تامین مالی برای SME ها وجود ندارد از این رو صندوق با پذیرش ریسک انواع صکوک منتشره برای صنایع کوچک عملا تامین مالی مورد نظر را مرتفع می‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی نیاز صنایع کوچک به تسهیلات ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، این تسهیلات بخشی با بازتقسیط تسهیلات بانکی یا تسهیلات جدید یا از طریق شبکه غیربانکی مرتفع می‌شود و به د‌لیل عدم تامین بخشی از نیاز مالی، میزان تولید کاهش می‌یابد و نهایتا افزایش قیمت و رکود تولید را در پی داریم.

به گفته تعقلی، افزایش درصد تضمین اصل و سود تسهیلات بانکی از ۷۰ و ۸۵ درصد به صددرصد نیز از مواردی است که تلاش می‌کنیم به آن دست یابیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، برنامه‌ریزی در راستای افزایش پوشش‌های استانی صندوق را از اقداماتی ذکر کرد که صندوق در راستای گسترش حیطه پوشش‌های ضمانت‌نامه‌ای خود در پی انجام آن است.

تعقلی در ادامه انعقاد تفاهم‌نامه با تامین‌کنندگان مالی را یکی از محورهایی ذکر کرد که صندوق در دستور کار خود قرار داده است.