خشکسالی ۷ ساله شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تدوین طرح آمایش سرزمین وظیفه وزارت نیرو نیست، بلکه معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری باید این برنامه را تهیه و اعلام کند که بنده اطلاع دارم تدوین آن در مراحل پایانی است. محمد حاج‌رسولیها در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در چندین برنامه طرح و تدوین آمایش سرزمینی در کشور مورد توجه قرار گرفته و اگرچه این طرح اثر مهمی در مدیریت درست منابع آبی دارد، اما ذاتا تدوین طرح آمایش سرزمین وظیفه وزارت نیرو نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص مشکلاتی که نبود طرح آمایش سرزمین به وجود آورده، گفت: بیشترین مشکلی که در بحث آب برای کشور ایجاد شده همین عدم توجه به آب در آمایش سرزمین بوده، طوری که بدون توجه به اینکه صنایع آب بر باید در نقاطی ایجاد شوند تا آب مورد نیاز آنها تامین شود، صنایع را در نقاط مختلف کشور گسترده کردیم و بدون توجه به ظرفیت هر منطقه انواع کشت را توسعه دادیم. وی با بیان اینکه جانمایی احداث صنایع در کشور نامناسب بوده، افزود: صنایع آب بر مثل پتروشیمی‌ها باید در سواحل ایجاد شوند اما در پهنه کشور گسترده شده‌اند.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: حدود ۴ سال پیش یک نسخه از گزارش مرحله اول مطالعات طرح جامع آب کشور به معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری ارائه شد و قطعا اگر طرح ملی آمایش سرزمین بیاید بسیاری از مشکلات ما در بخش مدیریت آب را حل می‌کند.

نزولات جوی یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی مشاور وزیر نیرو بود. به گفته حاج‌رسولیها از ابتدای سال آبی جاری تا امروز میزان کل نزولات جوی کشور حدود ۲۱۶ میلی‌متر است و انتظار هم نیست که تا پایان سال آبی بیشتر از ۲ تا ۳ میلی‌متر به میزان بارندگی کشور اضافه شود. وی افزود: میزان نزولات جوی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته که ۲۲۷ میلی‌متر بوده حدود ۵ درصد کاهش داشته و نسبت به میانگین دراز مدت که ۲۳۴ میلی‌متر است ۸ درصد با کاهش روبه‌رو بوده است و با این شرایط باید گفت امسال هفتمین سال است که خشکسالی را تجربه می‌کنیم.

حاج‌رسولیها همچنین با بیان اینکه آب ورودی به مخازن سدها از ابتدای سال آبی جاری تا این تاریخ چیزی در حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب بوده، اذعان کرد: میزان آب ورودی به سدهای کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۳۲ میلیارد مترمکعب بوده ۶ درصد کاهش دارد. حاج‌رسولیها تصریح کرد: بر اساس قدمت آماری که ما در بخش آب کشور در ۵۰ تا ۷۰ سال گذشته ثبت کردیم، دوره‌های خشکسالی ما عمدتا ۳ تا ۴ سال بوده و طولانی‌ترین خشکسالی‌هایمان ۷ ساله بوده که به اولین دوره آمار برمی‌گردد و البته دوره‌های بازگشت این خشکسالی‌ها متفاوت است. وی افزود: ناسا با شبیه‌سازی دوره‌های بازگشت ۱۰۰ ساله در محدوده جغرافیایی منطقه و با اشاره به افزایش درجه حرارت اعلام کرده که ایران خشکسالی ۳۰ ساله خواهد داشت اما به صورت نقطه‌ای تنها برای ایران و با شرایط کشور ما سنجش های متمرکز نداشته است و یک دوره ۳۰ ساله با توجه به آمارهای ۵۰ ساله کشور بعید است اما مگر اینکه وارد دوره‌های ۵۰۰ ساله شویم و دوره‌های بازگشت ۵ قرن اخیر را بررسی کنیم. حاج‌رسولیها در خصوص میزان برداشت از منابع آبی زیرزمینی کشور گفت: در سال ۶۳ -۶۴ (هجری شمسی) مجموع چاه‌های حفر شده در ایران ۱۶۴ هزار حلقه چاه با ۲۴ میلیارد مترمکعب برداشت سالانه بود که این رقم اکنون به ۷۶۰ هزار حلقه چاه با ۴۸ میلیارد مترمکعب برداشت رسیده است. مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه باید مدیریت آب کشور به صورت یکپارچه لحاظ شود، گفت: در طول ۷ سال خشکسالی کشور، افزایش تولید آب داشتیم اما افزایش بهره‌وری نداشتیم.