گروه صنعت و معدن: آمار اعلام شده در هشت ماه منتهی به آبان ۹۳ از پیش‌بینی اشتغال طرح‌های صنعتی با توجه به پیشرفت فیزیکی، بیانگر آن است که در مجموع دو میلیون و ۵۰۵ هزار و ۵۲۹ نفر اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۱۰۰ درصد پیش‌بینی شده است. براساس داده‌های اعلام شده یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۳۳۱ نفر اشتغال از مجموع اشتغال پیش‌بینی شده به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد اختصاص دارد و می‌توان گفت این گروه بیشترین سهم از اشتغال پیش‌بینی شده را به خود اختصاص داده است، اختصاص بیشترین سهم از اشتغال به این گروه در حالی است که نهایی شدن طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد زمان بر است و آنچه مسلم است تحقق اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

سهم طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد در اشتغال پیش‌بینی شده در هشت ماه منتهی به آبان ماه برابر با ۲۶۱ هزار و ۱۹۱ نفر است. سهم طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در اشتغال پیش‌بینی شده در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۱۹۶ هزار و ۴۰۹ نفر است؛ اما پروژه‌هایی که از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برخوردار هستند در هشت ماه منتهی به آبان ماه در پیش‌بینی اشتغال سهمی ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ نفری داشته است. این سهم برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برابر با ۱۲۵ هزار و ۸۹۸ نفر است.

استان‌های پیشتاز

براساس داده‌های اعلام‌شده در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد استان‌های مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین سهم در پیش‌بینی اشتغال را به خود اختصاص داده اند، سهم استان مرکزی در این بخش ۱۴۴ هزار و ۵۹۳ نفر اشتغال پیش‌بینی شده و برای آذربایجان شرقی نیز اشتغال ۱۳۸ هزار و ۱۰۸ نفری مد نظر قرار گرفته است. اصفهان نیز به‌عنوان سومین استان در پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد سهمی ۱۳۰ هزار و ۸۰۹ نفری را دارد؛ اما برای استان فارس ایجاد اشتغال ۱۲۲ هزار و ۷۷۴ نفری پیش‌بینی شده است و سهم استان خراسان رضوی به عنوان پنجمین استان برابر با ۱۱۱ هزار و ۵۸۹ نفر است.

اما برای طرح‌های با ۲۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در هشت ماه منتهی به آبان ماه استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، یزد و خوزستان بیشترین سهم در پیش‌بینی اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. سهم استان اصفهان در این طرح‌ها ایجاد اشتغال برای ۳۴ هزار و ۷۲۹ نفر است.

استان خراسان رضوی نیز سهمی ۲۳ هزار و ۱۱۰ نفری در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد دارد و استان مازندران نیز به عنوان سومین استان در پیش‌بینی اشتغال از سهم ۲۱ هزار و ۱۲۶ نفری برخوردار است؛ اما برای استان یزد نیز در این گروه پیش‌بینی اشتغال ۱۵ هزار و ۷۴۰ نفری صورت گرفته و استان خوزستان نیز به‌عنوان پنجمین استان از سهمی ۱۵ هزار و ۵۸۳ نفری برخوردار است.

در پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز بیشترین سهم پیش‌بینی شده در اشتغال به استان‌های اصفهان، مازندران، قزوین، یزد و خراسان رضوی اختصاص داشته است. سهم استان اصفهان در این بخش در پیش‌بینی اشتغال برابر با ۲۹ هزار و ۳۸۰ نفر است و استان مازندران به عنوان دومین استان در این میان از سهمی ۱۵ هزار و ۷۶۵ نفری برخوردار است. اشتغال پیش‌بینی شده برای استان قزوین نیز برابر با ۱۴ هزار و ۶۴۴ نفر است؛ سهمی که در استان یزد به ۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر می‌رسد. اما خراسان رضوی نیز در این میان از سهم ۱۱ هزار و ۵۷۴ نفری در اشتغال پیش‌بینی شده برخوردار است.

استان‌های اصفهان، یزد، هرمزگان، مازندران و خراسان رضوی نیز در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد بیشترین سهم در پیش‌بینی اشتغال را داشته‌اند. سهم استان اصفهان در پیش‌بینی اشتغال در این بخش برابر با ۲۲ هزار و ۲۹۴ نفر است. استان یزد به عنوان دومین استان در این بخش نیز از سهم ۱۰ هزار و ۴۴۷ نفر است. سهم استان هرمزگان نیز در این میان برابر با ۸ هزار و ۲۷۳ نفر است و این سهم در استان مازندران به ۸ هزار و ۲۵۲ نفر می‌رسد. اما سهم خراسان رضوی به‌عنوان آخرین استان در پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد در پیش‌بینی اشتغال برابر با ۷ هزار و ۴۰۰ نفر است.

اما در پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد که از بیشترین نزدیکی در تحقق اشتغال پیش‌بینی شده برخوردارند در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ بیشترین سهم به استان‌های اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز و یزد اختصاص یافته است.

سهم استان اصفهان در این گروه برابر با ۱۹ هزار و ۳۱۷ نفر است و استان مرکزی نیز از سهم ۹ هزار و ۹۴۶ نفری برخوردار است.برای استان قزوین به عنوان سومین استان سهم ۸ هزار و ۹۷۰ نفری پیش‌بینی شده است. سهم پیش‌بینی شده برای استان البرز برابر با ۶ هزار و ۷۵۵ نفر است و استان یزد از سهم ۵ هزار و ۵۹۰ نفری در این میان برخوردار است.

نکته قابل توجه در آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی هیچ پیش‌بینی برای ایجاد اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۴۰ تا ۶۰ درصد در مناطق آزاد انزلی، ماکو، کیش و اروند صورت نگرفته است و سهم اشتغال در پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز در مناطق آزاد انزلی، کیش و اروند صفر بوده است.

پراکندگی اشتغال صنعتی از دید آمار