آخرین  سکانس هفتمین دوره اتاق بازرگانی

بمانجان ندیمی: آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سال ۱۳۹۳ با آخرین جلسه هیات نمایندگان دوره هفتم نیز همراه بود. در این جلسه، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده ۷۶، موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران، دفتر طرح‌های اتاق ایران و کمیسیون تخصصی اتاق ایران به ارائه عملکرد چهارساله خود پرداختند. همچنین گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۲ و متمم بودجه سال ۱۳۹۳ نیز ارائه و تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ نیز با اکثریت آرا تصویب شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست از تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی در همه استان‌های کشور خبر داد. غلامحسین شافعی با اعلام این خبر گفت: تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی در همه استان‌های کشور و ایجاد ارتباط تعریف شده‌ بین قوه قضائیه و اتاق ایران حاصل همکاری و تلاش هیات رئیسه و همه اعضای هیات نمایندگان است که به زودی نهایی خواهد شد. وی همچنین از تهیه آیین‌نامه ساماندهی و ایجاد نظم تشکلی توسط اتاق خبر داد و گفت: طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار، وظایفی بر عهده اتاق ایران گذاشته شده که تعدادی از آنها عملیاتی شده‌اند. تهیه آیین‌نامه ساماندهی و نظم بخشی به تشکل‌ها از جمله این موارد است که تهیه شده و پس از رفع برخی از نقایص، آن را برای همه اعضای اتاق ارسال خواهیم کرد. نظم‌بخشی به مسائل مالی و شفاف‌سازی در این حوزه و اعمال حسابرسی رسمی در همه اتاق‌ها از جمله اقدامات دیگری است که رئیس اتاق ایران به آنها اشاره کرد.

محمدحسین شریعتمدار، سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: ایجاد این مرکز بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، توانست ۶ ماه زودتر از موعد مقرر کار خود را آغاز کند. وی موضوع امنیت غذایی، بانک اطلاعات سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و آب را جزو اولویت‌های اصلی این مرکز معرفی کرد.

کامران رشیدی نیز گزارشی از عملکرد شورای گفت‌و‌گو و کمیته ماده ۷۶ ارائه کرد. بر اساس این گزارش، در دولت دهم، وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت بیشترین حضور را در این شورا داشته و در دولت یازدهم نیز این وزارتخانه همچنان همراه با بخش خصوصی بوده است. همچنین نمایندگان بخش خصوصی در قالب ۸ شرکت برتر در این جلسات شرکت داشتند و از میان اعضای ثابت و دبیر شورا که رئیس اتاق ایران نیز هست، رئیس اتاق تعاون و اصناف نسبت به سایرین حضور پررنگ‌تری در نشست‌ها داشتند.

در ادامه حسین میرمحمد صادقی، مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران ضمن اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰۹ دانشجو در ۹ رشته مختلف مشغول به تحصیل هستند، گفت: مجموعاً ۷۵ دوره آموزشی در سال ۱۳۹۳ توسط موسسه پژوهشی اتاق ایران با همکاری موسسات مختلف برگزار شده است. وی افزود: خرید ملک برای جداسازی محل دانشگاه از موسسه، راه‌اندازی مقاطع بالاتر در دانشگاه علمی و کاربردی و اخذ مجوز احداث شعب دانشگاه در محل سایر اتاق‌ها از جمله فعالیت‌های آینده این مرکز است.

چهل و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با ارائه گزارش دیگری از سوی سرپرست دفتر طرح‌های اتاق ایران ادامه یافت. پاکزاد از تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ساخت‌و‌سازهای اتاق خبر داد و در خصوص پروژه اتاق ایران گفت: فاز اول این پروژه بلندمدت که شامل برج جنوبی است تا پایان دوره هفتم تکمیل می‌شود و امید است فازهای بعدی نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری برسند.

حامد نیک رفتار، دبیر کمیسیون تخصصی اتاق ایران نیز پیرامون عملکرد کمیسیون‌ها در دوره ۴ ساله گذشته گفت: برای هدایت کمیسیون‌ها نقشه راه تدوین شد و عملکرد کمیسیون‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است و تلاش بسیاری در جهت خروجی محور کردن کمیسیون‌ها انجام دادیم؛ به طوری که کمیسیون‌ها تنها محل بحث و طرح مسائل نظری نباشد و در انتهای هر جلسه خروجی جلسه به صورت دستاوردی عملی مشخص شود. همچنین تلاش بسیاری شد تا سطح جلسات کمیسیون‌ها با دعوت از کارشناسان خبره در مسائل مختلف بالا برده شود.

محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز در آخرین جلسه پارلمان بخش خصوصی در دوره هفتم ضمن اشاره به عملکرد نادرست مالی اتاق در دوره ششم، اظهار کرد: در ابتدای دوره هفتم متوجه شدیم که اتاق‌های ایران و شهرستان‌ها حسابرسی رسمی نمی‌شوند که در این دوره حسابرسی به صورت نظام‌مند انجام شد. در سال ۱۳۹۰ کسری بودجه اتاق بازرگانی ایران، ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، در حالی که کل درآمدهای اتاق در آن سال ۲۸ میلیارد تومان بود. با اصلاح روند مالی اتاق، بودجه سال ۹۱ به ۴۶ میلیارد تومان رسید.

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲، درآمد ۱۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۱۸۳ میلیارد تومان محقق شد. در بخش مصارف نیز ۱۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود که ۱۲۲ میلیارد تومان هزینه شد.

در متمم بودجه سال ۱۳۹۳ نیز درآمد اتاق ۱۹۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که ۲۷۸ میلیارد تومان محقق شد. هزینه‌ها نیز بر اساس مصوبات صورت گرفته، ۱۶۶ میلیارد تومان پیش‌‌بینی شده بود؛ اما ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شد. پیش‌بینی بودجه سال ۱۳۹۴ نیز در بخش درآمدها با افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است؛ به عبارتی ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی درآمدهای اتاق در سال آتی است، همچنین هزینه‌های پیش‌بینی شده در سال ۹۴ معادل ۲۱۲ میلیارد تومان است. تفریغ بودجه سال ۹۲، متمم بودجه سال ۹۳ و تفریغ بودجه پیش‌بینی شده سال ۹۴ با اکثریت آرا مورد قبول واقع شد.

پای مباحث انتخابات به آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران باز شده بود. برگه‌های حاوی معرفی برخی از طیف‌ها و اسامی برخی از نامزدها را می‌شد در دست افراد حاضر دید.

شافعی نیز در آخرین جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اعضا به خصوص هیات رئیسه از کاندیداها

خواست که در این انتخابات بلوغ بخش خصوصی را نشان دهند و با رعایت اخلاق‌مداری یک الگوی مناسب ایجاد کنند.

آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در آستانه انتخابات پارلمان بخش خصوصی مجالی بود برای خوش‌وبش‌های رقبای انتخاباتی. در آخرین ناهار اتاق ایران، شاهد حضور برخی از افراد کنار یکدیگر بودیم که راه طیف‌هایشان از هم جدا است.

پورفلاح از جمله اعضای هیات نمایندگان بود که در این دوره از انتخابات شرکت نکرد و در این جلسه از هم‌قطاران خود به صورت رسمی خداحافظی کرد.