تقویم میلادی؛ ملاک کار عملیاتی

گروه صنعت ‌و معدن: آیا تعطیلات در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است و با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته خللی در فعالیت‌های صنعتی و تجاری وارد می‌شود؟ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ایران ۷۵ روز تعطیلی در سال وجود دارد؛ اما حداقل تعطیلات در اکثر کشورهای جهان حدود ۱۰۴ روز است. ۱۰ روز پیش بود که بار دیگر زمزمه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از سوی دولت شنیده شد؛ زمزمه‌ای که بر اساس آن در ادارات با رعایت ۴۴ساعت کاری در هفته، پنج‌شنبه‌های آخر هفته در نیمه اول سال در تمام کشور و پنج‌شنبه‌های تمام سال در کلان‌شهرها تعطیل می‌شود. در این پیشنهاد ۱۵ روز به‌عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز به‌عنوان تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، ۵۴ روز تعطیلات جمعه و ۲۷ روز تعطیلات پنج‌شنبه و در مجموع ۱۱۲ روز تعطیل رسمی ارائه شده است.ساماندهی تعطیلات آخر هفته از جمله مواردی است که سال‌ها است برخی از کارشناسان به‌منظور افزایش کار مفید در ادارات و دستگاه‌های اجرایی آن را مطرح می‌کنند؛ چراکه به اعتقاد آنها نبود تعطیلات آخر هفته در کشور کاهش بهره‌وری را نیز به دنبال دارد. اما در مقابل این دیدگاه، برخی نیز معتقدند با توجه به تعطیلات دو روزه شنبه و یکشنبه در بسیار از کشورهای خارجی، اجرایی شدن تعطیلات پنج‌شنبه و جمعه در ایران، عملا ارتباط کشور را با سایر کشورها به مدت ۴ روز قطع می‌کند. این اظهار نظر درحالی است که افق زمانی برخی کشورها از جمله ژاپن هیچ تطابقی با کشور ما ندارد.در این گزارش به منظور بررسی فرآیند کاری سازمان‌های صنعتی و تجاری نگاهی به روند فعالیت سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم. بر اساس چارت سازمانی، بانک صنعت و معدن، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق ضمانت صادرات، مرکز ملی فرش ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و صندوق توسعه صنایع دریایی از جمله سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که در برخی از آنها که در ادامه ذکر می‌شود ضرورت ارتباط مستمر با خارج از کشور وجود دارد.

شرکت کشتیرانی ایران

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق فرآیند حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد. در ایران، شرکت کشتیرانی برای کسب سهم مناسب از بازار حمل‌و‌نقل دریایی، خطوط کشتیرانی مختلفی را از منطقه خلیج فارس به کلیه بنادر کشورهای آسیایی، بنادر کشورهای واقع در جنوب دریای مدیترانه، آمریکای لاتین و آفریقا دایر کرده است. این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۱۸۰ دفتر نمایندگی در سراسر جهان است؛ بنابراین ضرورت مبادلات بین‌المللی از سوی این شرکت مطابق با تقویم میلادی احساس می‌شود. بررسی روزهای کاری شرکت کشتیرانی ایران نشان می‌دهد، از آنجا که این شرکت از جمله شرکت‌های عملیاتی است، مطابق تقویم میلادی فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر این شرکت نیز همانند کشورهای خارجی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

سازمان توسعه تجارت

سازمان توسعه تجارت از دیگر سازمان‌های مهم زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری راهبردهای تجارت خارجی کشور؛ تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و تبیین خط‌مشی‌های تجارت خارجی؛ برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تنظیم تراز تجاری کشور؛ تبادل هیات‌های تجاری و بازاریابی؛ تشویق و ترغیب صادرکنندگان و بنگاه‌های تجاری برای تحقق اهداف تجارت خارجی و ... از جمله مهم‌ترین رئوس وظایف این سازمان است. روند کاری این سازمان به دلیل اینکه بیشتر در بخش سیاست‌گذاری فعالیت دارد، از روز شنبه تا چهارشنبه است. با این حال مقامات مسوول در این زمان اعلام می‌کنند که در صورت نیاز به مبادلات و ارتباطات خارجی ضروری، کارکنان سازمان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در سازمان حضور خواهند یافت.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از جمله سازمان‌هایی است که با هدف سرمایه‌گذاری صنعتی شکل گرفت. در این میان، از دهه چهارم فعالیت این سازمان (از سال ۷۷ تاکنون)، توسعه ابعاد حضور در بازارهای جهانی، جذب همکاری‌های بین‌الملل در ابعاد سرمایه‌گذاری از جمله ماموریت‌های این سازمان بوده است. بر این اساس فعالیت این سازمان اگر چه مطابق با تقویم شمسی است، اما تقویم میلادی نیز در زمینه همکاری‌های خارجی در نظر گرفته می‌شود.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن از جمله بانک‌های توسعه‌ای است که به منظور تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به فعالیت می‌پردازد. مسوولان اداره بین‌الملل این بانک معتقدند از آنجا که بانک صنعت و معدن شعبه‌ای در خارج از کشور ندارد؛ بنابراین تغییر در روند تعطیلات آخر هفته خللی در کار این بانک ایجاد نمی‌کند. البته این موضوع هم مورد تاکید قرار گرفته که پیش از این بحث تعطیلی شنبه‌ها برای افزایش مراودات خارجی بانک‌ها مطرح شده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.

شرکت سهامی نمایشگاه‌ها

شرکت سهامی نمایشگاه‌ها از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی جهت تولیدکنندگان، بازرگانان داخلی و خارجی فعالیت اصلی آن است. بر این اساس روند کاری این شرکت برای نمایشگاه‌های خارجی بر اساس سال میلادی و برای نمایشگاه‌های داخلی بر اساس سال شمسی تنظیم می‌شود.

گمرک ایران

با توجه به فرآیند کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک ایران از دیگر سازمان‌هایی است که به ‌رغم اینکه زیرمجموعه وزارت اقتصاد محسوب می‌شود، اما عملکرد آن در فرآیند کار تولیدکنندگان و تجار تاثیر می‌گذارد. حمایت‌های منطقی از صنایع و تولیدات داخلی، تسهیل ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای، برقراری تسهیلات ضروری برای افزایش حجم صادرات غیرنفتی و ... از جمله وظایف و ماموریت‌های آن است. با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده برای پیگیری مکاتبات بین‌المللی در دوره جدید مدیریت گمرک، مسوولان این سازمان اعلام می‌کنند که ارتباطات به صورت اینترنتی پیگیری خواهد شد و افزایش تعطیلات آخر هفته ارتباطی به فرآیند کاری آنها ندارد. آنچه در این میان به محل بحث تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان بر آن اصرار دارند، اضافه شدن دو روز تعطیلات آخر هفته به تقویم ایرانی‌ها است؛ چرا که فعالیت شرکت‌های عملیاتی عملا بر اساس تقویم میلادی صورت می‌گیرد.