دنیای اقتصاد:‌ وزیر دارایی کره جنوبی گفت: توافق با ایران بسیار مهم است و می‌تواند کلیدی برای ورود به بازار منطقه مهم خاور میانه باشد. در نشست مقامات اقتصادی کره «چون کیون هوای» وزیر دارایی این کشور گفت: موانعی باعث شده بود تا روابط دوسویه با ایران با چالش مواجه شود و انتظار ما این است که در آینده روابط بیشتری داشته باشیم که این امر فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان و صنایع داخلی کره محسوب می‌شود. وی که مقام معاونت اول نخست‌وزیری را نیز دارد همچنین گفت: در شرایط کنونی که اقتصاد جهانی با کندی پیش می‌رود و شرایط اقتصاد چین نیز شرایط تجاری مناسبی ندارد، دولت باید به این وسیله از صنایع حمایت کند. بر اساس این گزارش در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که در بین کشورهای صنعتی فقط ایالات متحده وضعیت رو به بهبودی دارد ولی اقتصاد کره از چین بیشترین تاثیرپذیری را دارد که رشد این کشور نیز اندکی کند شده و این مهم‌ترین دغدغه کره محسوب می‌شود؛ زیرا چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره است.

انتظار بهبود اقتصاد در آمریکا و افزایش نرخ بهره در این کشور ممکن است باعث خروج سرمایه‌ها از این کشور شود و کره باید چشم‌انداز مناسبی از رونق را ارائه کند تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این کشور ادامه دهند.

روزنامه هرالد کره جنوبی نیز روز یکشنبه در مقاله‌ای با عنوان «این توافق مانند هدیه‌ای برای کره است» نوشت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان کره‌ای، این توافق اولیه می‌تواند کاهش تقاضا در کشورهای عربی که به دلیل کاهش قیمت نفت ایجاد شده را جبران و تقاضا برای محصولات کره‌ای را افزایش دهد.از سوی دیگر رونق صنایع اتومبیل، فولاد و ساختمان نفسی تازه برای اقتصاد تضعیف شده کره خواهد بود. براساس این گزارش، ایران بیست و ششمین کشور واردکننده محصولات کره ای است و حدود ۲۸۰۰ شرکت کره‌ای با ایران در رابطه تجاری هستند. انجمن تجارت بین‌المللی کره اعلام کرده است در صورت لغو تحریم‌ها در تیرماه، تعداد شرکت‌های متقاضی رابطه تجاری با ایران از این نیز بیشتر خواهد شد. هونگ جونگ هوا، مدیر موسسه تجارت بین‌المللی کیتا در این خصوص می‌گوید: «ایران سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان و امارات است و حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد، ولی هنوز فقط یک درصد حجم تجارت‌های خارجی کره با ایران است بنابراین پتانسیل بسیاری برای افزایش حجم مبادلات وجود دارد. صنایع فولاد، ساختمان و خودرو بیشترین رونق را خواهند داشت؛ چرا که پیش‌تر درخواست‌هایی برای آنها از سوی ایران مطرح شده است از جمله تکنولوژی تولید فولاد پوسکو فاینکس.

همچنین شرکت‌های هیوندای و کیا موتورز تا قبل از سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ هزار خودرو به ایران صادر می‌کردند و اکنون با رفع تحریم‌ها این عدد می‌تواند افزایش یابد. به گفته یک مقام رسمی هیوندای، شاید در کل صادرات جهانی این عدد چندان زیاد به نظر نرسد، اما فروش به ایران از نظر جغرافیایی بسیار مهم است. در بخش عمرانی نیز پیش‌بینی می‌شود که دولت ایران حدود ۱۶۰ میلیارد دلار برنامه در پیش داشته باشد و سازندگان کره‌ای امیدوارند بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. هلدینگ‌های جی‌اس و هیوندای پس از سال ۲۰۰۰ در منطقه پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کردند اما در مناقصات ۵ سال اخیر شرکت نکرده‌اند.