گروه صنعت و معدن: آمار مقدماتی سال ۹۳ از وضعیت تولید ۴۷ محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی بیانگر آن است که خودروسازان این سال را با صدرنشینی به پایان رساندند. براساس داده‌های اعلام شده از مجموع محصولات منتخب، ۳۳ محصول در سال ۹۳ با رشد و ۱۴ محصول نیز با افت تولید مواجه بوده‌اند که این امر بیانگر بهبود شاخص‌های تولید در سال گذشته است. براساس داده‌های اعلام شده کامیون کشنده، کمباین، انواع خودرو سواری، وانت و الیاف اکریلیک در سال ۹۳ بیشترین رشد تولید را تجربه کردند و تولید شمش سرب، دی‌ام‌تی «DMT»، الیاف پلی‌استر، تراکتور و کولر آبی نیز در این مدت با بیشترین افت مواجه بوده‌ است.

لغو برخی از تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه خودروسازان، عمده دلیلی است که فعالان اقتصادی رشد این صنعت در سال گذشته را به آن نسبت داده و معتقدند که با لغو تحریم‌ها و بهبود روند دسترسی خودروسازان به مواد اولیه و قطعات، روند تولید در این بخش شتاب گرفت و موجب شد تا پس از چند سال رکود این بخش رشد تولید را تجربه کند. فعالان این بخش همچنین معتقدند رفع سایر موانع از جمله تسهیل دسترسی به منابع بانکی و بهبود فضای کسب‌و‌‌کار تداوم شرایط کنونی را به همراه خواهد داشت و در این خصوص دولت باید گامی اساسی بردارد.

محصولات منتخب با رشد مثبت

به گزارش «دنیای اقتصاد»، براساس داده‌های اعلام شده، در سال ۹۳ در مجموع ۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این آمار، از رشد ۱۹۳ درصدی تولید کامیون کشنده در کشور حکایت دارد. تولید کمباین نیز برابر با ۵۷۲ دستگاه بوده که نسبت به سال ماقبل آن (۲۰۹ دستگاه) رشد حدود ۱۷۴ درصدی را در سال ۹۳ تجربه کرده است.

اما تولید انواع سواری نیز در سال گذشته رشدی ۶۰ درصد را در کارنامه خود ثبت کرده است. براساس آمار اعلام شده خودروسازان سال گذشته در مجموع موفق به تولید ۹۴۷ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور شدند. مجموع تولید خودروسازان در سال ۹۲ در حدود ۶۲۵ هزار دستگاه بوده است.

وانت نیز در مدت زمان مورد بررسی توانست با رشدی ۴۵ درصدی عنوان چهارمین محصولی که رشد تولید داشته است را از آن خود کند. سال گذشته مجموع تولید این محصول برابر با ۱۵۲ هزار دستگاه بوده، این در حالی است که در سال ۹۲ در مجموع

۱۰۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید شده بود.

اما براساس آمار اعلام شده الیاف اکریلیک با رشد ۵/ ۳۶ درصدی توانست عنوان پنجمین محصول منتخب با بیشترین رشد تولید را از آن خود کند. مجموع تولید الیاف اکریلیک در سال گذشته برابر با ۲۴ هزار تن بوده است این در حالی که در سال ۹۲ در مجموع

۱۷ هزار و ۶۰۰ تن از این محصول در کشور تولید شده بود.

محصولات منتخب با رشد منفی

اما در کنار محصولاتی که در سال گذشته رشد تولید را تجربه کردند، پنج‌محصول شامل شمش سرب، دی‌ام‌تی «DMT»، الیاف پلی‌استر، تراکتور و کولر آبی با بیشترین افت تولید مواجه بوده‌اند.

در میان محصولات منتخب صنعتی شمش سرب با افتی ۴۱ درصدی سال گذشته بیشترین افت تولید را تجربه کرد؛ به طوری که تولیدکنندگان این محصول در این سال تنها موفق به تولید ۵ هزار تن شمش سرب شدند. تولید شمش سرب در سال ۹۲ برابر با ۸ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

دی‌ام‌تی «DMT» دومین محصولی است که سال گذشته بیشترین افت تولید را از آن خود کرد. براساس آمار اعلام شده، افت این محصول برابر با ۳/ ۳۸ درصد بوده است. تولید این محصول در سال ۹۳ معادل ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن است، در حالی که در سال ۹۲ تولید این محصول برابر با ۴۱ هزار و ۴۰۰ تن بوده است.

تولید الیاف پلی‌استر نیز در سال ۹۳، افت ۲۲ درصدی داشته است و در میان محصولات صنعتی منتخب که افت تولید را تجربه کردند در رده سوم قرار گرفت. تولید الیاف پلی‌استر در سال ۹۳ برابر با ۱۳۴ هزار تن بوده است. تولید این محصول در سال ۹۲ برابر با

۱۷۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

تولید تراکتور نیز در سال گذشته با افت ۱۷ درصدی مواجه بوده است. براساس آمار اعلام شده در سال گذشته تولیدکنندگان این محصول در مجموع موفق به تولید ۲۲ هزار و ۴۲۹ دستگاه تراکتور شدند. مجموع تولید تراکتور در سال ۹۲ برابر با ۲۷ هزار و ۱۲۲ دستگاه بوده است.

کولر آبی پنجمین محصولی است که در سال گذشته با افت تولید مواجه بود. براساس آمار اعلام شده در سال ۹۳ در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید ۹۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه کولر آبی در سال ۹۲ این محصول افتی حدود ۱۷ درصد را ثبت کرده است.

معرفی صدرنشین‌های صنعتی