گروه صنعت‌ و معدن: با توجه به نقش معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های خروج از رکود، متولیان این حوزه از برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن همراه با مشوق‌های قانونی خبر می‌دهند. به اعتقاد مسوولان، تکمیل زنجیره سرمایه‌گذاری در بخش معدن، یکی از راه‌حل‌های مقابله با خام فروشی در این بخش است. بر اساس آمار موجود، در حال حاضر سهم ارزش افزوده بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور نیز حدود ۴ درصد است. در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی نیز سهم این بخش حدود ۳۰ درصد است. در حوزه اشتغال صنعتی و معدنی نیز سهم معدن ۶ درصد و صنایع معدنی ۱۹ درصد است.

با توجه به جایگاه معدن و صنایع معدنی در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پایین‌دستی و نقش آن به عنوان یکی از پیشران‌های خروج از رکود، دولتمردان در تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در این بخش هستند. البته عملکرد تولید در محصولات معدنی در سال گذشته حکایت از رشد این بخش نسبت به سال ۹۲ دارد. با این حال بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید مازاد بر مصرف در صنایع معدنی کشور بسیار مشهود است که مهم‌ترین راهکار آن دستیابی به بازارهای خارج از کشور و تولید بازارمحور است.

در این میان، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این وزارتخانه برنامه‌های کاملی برای اجرای طرح‌های مختلف صنعتی و معدنی پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: محوریت برنامه‌ها اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، در برخی از حوزه‌ها زنجیره سرمایه‌گذاری به‌خوبی رعایت و تکمیل نشده و یکی از راه‌های دستیابی به رونق اقتصادی، تکمیل زنجیره‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی نظیر صنعت و معدن است.

وی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به زنجیره سرمایه‌گذاری‌ها، راه حل مقابله با خام‌فروشی است، اظهار کرد: تولیدات معدنی، محصول خام محسوب می‌شود، بنابراین لزوم ایجاد صنایع‌ تبدیلی برای فرآوری این محصولات مهم است. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تکمیل زنجیره سرمایه‌گذاری منجر به فرآوری محصولات خام در بخش معدن و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و رونق اقتصادی خواهد شد.

نعمت‌زاده با اشاره به پیش‌بینی‌ مشوق‌های قانونی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن، اعمال معافیت‌های قانونی را از جمله این مشوق‌ها خصوصا برای معادن واقع در مناطق محروم عنوان و اضافه کرد: در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده از محل یارانه‌ها ۵۲۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف تولیدی از جمله معدن اختصاص یابد. وی همچنین با اشاره به نبود سرمایه‌گذاری منظم در زنجیره تولید فولاد گفت: تکمیل این زنجیره ممکن است تا

یک سال و نیم آینده ادامه پیدا کند، چرا که مواد اولیه همه واحدها باید از محصول ماقبل خود تامین شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مسلط به کار باشند و با علاقه آن را دنبال کنند، می‌توانند موتور بسیاری از واحدهای صنعتی ما را به حرکت در آورند، گفت: دولت برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنعت اهتمام ویژه‌ای دارد؛ آنچه امروز باعث رونق بخشیدن به بخش صنعت می‌شود، جذب سرمایه‌گذار است که خوشبختانه برنامه‌ریزی و اهتمام مناسبی در این خصوص انجام شده است. نعمت‌زاده در خصوص سیاست‌های مدون دولت در حوزه اقتصاد نیز گفت: این دولت، دولت تدبیر و امید است و تاکنون همه فعالیت‌های خود را با برنامه پیش برده، چرا که بدون برنامه نمی‌توانیم کار کنیم. نعمت‌زاده با بیان اینکه همه چیز نسبی است، گفت: ممکن است کسی فکر کند که برنامه‌های اقتصادی دولت کامل نیست، اما ما برای انجام کارهایمان برنامه‌های درازمدت در چشم‌انداز مشخص تعریف کرده‌ایم که تصویب برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی یکی از آنها است.

برنامه جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنعت و معدن و اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این بخش در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد تولید در محصولات صنایع معدنی در سال گذشته خبر می‌دهد. بر اساس اعلام سیدمحمد فاطمیان، طی سال ۹۳ عمده تولیدات محصولات صنایع معدنی، نسبت به مدت مشابه خود در سال ۹۲ روند افزایشی داشته است.

وی افزود: طی سال ۹۳ تولید فولادخام با رشد ۴/ ۷ درصدی به ۱۶میلیون و ۵۷۱ هزار تن، محصولات فولادی با رشد ۳/ ۲ درصدی به ۱۶میلیون و ۹۴۹ هزار تن، کاشی و سرامیک با رشد ۲/ ۲۴درصدی به ۴۱۰ میلیون مترمربع، شیشه و جام با رشد ۲/ ۲ درصدی به یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن و کنسانتره زغال سنگ با رشد ۵/ ۸ درصدی به یک میلیون تن رسیده است.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروزه تولید مازاد بر مصرف در صنایع معدنی کشور بسیار مشهود است که مهم‌ترین راهکار آن دستیابی به بازارهای خارج از کشور و تولید بازارمحور است. وی همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ساده آن، این است که از منابع خدادادی نهایت استفاده را داشته باشیم و بهره‌وری را بالا ببریم. به گفته فاطمیان، در فضای کسب‌و‌کار وجود مدل‌های اقتصادی مهم‌ترین اصل برای دستیابی به اهداف خواهد بود. وی تصریح کرد: بنابراین در هر کشوری با توجه به شاخص ارزش‌هایی که در هر کشور مورد ارزیابی است همواره مدل‌های اقتصادی شکل می‌گیرد. فاطمیان با اشاره به اینکه توسعه پایدار بخش صنایع معدنی با رعایت اصول صنایع سبز و اصل پایداری باید انجام شود، افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی برخلاف سایر کشورها، در ایران به وفور یافت می‌شود، باید پیوستگی حلقه‌ای زنجیره ارزش افزوده در آن به خوبی حفظ شود.

فاطمیان در بیان سایر راهکارهای توسعه و تقویت بخش صنایع معدنی کشور، گفت: واحدهای صنایع معدنی باید با مجهز شدن به تکنولوژی‌های روز دنیا تولید خود را ادامه دهند.

به گفته وی، همچنین توسعه اکتشافات معدنی، تامین منابع مالی مورد نیاز آنها و پیشروی به سمت عمق بیشتر برای دستیابی به ذخایر معدنی با عیار بالا و مناسب، موضوع کلیدی و استراتژیک در صنایع معدنی محسوب می‌شود. همچنین با اکتشافات جدید بر ظرفیت دستیابی به پایه‌های فلزی و غیرفلزی کشور افزوده می‌شود. به گفته وی، ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله تسهیل در حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصولات تولیدی صنایع معدنی، بهره‌گیری از دانش فنی و تکنولوژی مدرن و روز دنیا، به کارگیری نیروهای متخصص بومی در اکثر صنایع کشور به خصوص صنایع معدنی کشور موجبات پیشرفت آن را فراهم می‌آورد. فاطمیان در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون صادرات صنایع معدنی در وضعیت مناسبی نیست و باید به بیش از این با استمداد از بخش خصوصی ارتقا یابد. همچنین بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در واحدهای صنایع معدنی و نصب تجهیزات و اعطای تسهیلات لازم برای اصلاح فرآیند مصرف انرژی به عنوان یک ضرورت اساسی در صنایع معدنی محسوب می‌شود. مدیر کل دفتر صنایع معدنی یادآور شد: از سوی دیگر، تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در صنایع معدنی و توجه به نوسازی دستگاه‌های خطوط تولید در توسعه این بخش بسیار اثرگذار است. وی با بیان اینکه در فروش محصولات صنایع معدنی نباید فقط به بازارهای داخلی اکتفا کرد، افزود: توجه اساسی به کسب بازارهای هدف و افزایش تعداد آنها شاید با حضور موثر در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای به ویژه در کشورهای هدف صادراتی در صنایع معدنی محقق شود.