آغاز فاز دوم دیپلماسی وین
دنیای اقتصاد: فاز دوم دیپلماسی در وین با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران آغاز شد. بعد از توافق هسته‌ای، این امکان برای فعالان اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا فراهم شد تا در همایشی، افق‌های جدید را برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی بررسی کنند. در این همایش، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر مناسبات تجاری دوطرفه و همکاری در طراحی، مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد. همچنین درحالی‌که ایران و کوبا هر دو در راه تنش‌زدایی با غرب به‌سر می‌برند، مجله «اکونومیست» به بررسی تطبیقی فرصت‌ها و تهدیدات سرمایه‌گذاری در دو کشور پرداخته است.
گروه صنعت و معدن:
اعلام خبر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 موجب شد تا کشورهای اروپایی این‌بار نه به منظور بررسی مناسبات هسته‌ای بلکه به منظور بررسی مناسبات اقتصادی در وین گرد هم آیند. در این راستا، کنفرانس بین‌المللی دو روزه با حضور تجار، صنعتگران و مقاماتی از کشورهای ایران، اتریش، فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گردهمایی اعلام کرد ایران به دنبال یک تجارت دو طرفه، همچنین همکاری در طراحی، مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و صادرات است و تمایلی به واردات یک طرفه کالا و ماشین‌آلات از اروپا ندارد. از سوی دیگر، معاون وزیر اقتصاد نیز از توافق برای سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری توسط شرکت‌های اروپایی در ایران خبر داد و اعلام کرد مذاکرات با برخی شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران تکمیل شده است.

در این کنفرانس که در راستای همکارهای ایران و اروپا در دوره پساتحریم برگزار شد، تیمی از بخش‌های اقتصادی، مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری خارجی، همچنین افرادی از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، خودرو و... محمدرضا نعمت‌زاده را همراهی کردند. رسیدن به درک مشترک بین ایران و جهان و بررسی افق‌های جدید برای همکاری بیشتر در زمینه‌های اقتصادی و تولیدی از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای این همایش به‌شمار می‌آید. هدفی که موجب شد تا در کنار هیات دولتی، بخش خصوصی ایران و کشورهای اروپایی نیز در این گردهمایی حضور داشته باشند. امضای قرارداد میان ایران و اتریش در مورد «تولید موتور نسل جدید» و قرارداد «انتقال تکنولوژی و طراحی یک مرکز پیشرفته تست آلاینده‌ها در سطح ملی» را می‌توان از جمله دستاوردهای این گردهمایی دانست. از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ضیافت شامی که به دعوت «سباستن کورتس»، وزیر خارجه اتریش و با حضور جمعی از تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، حضور یافت و در این میهمانی راهکارهای گسترش روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست دو کشور همچنین بر گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اعلام آمادگی کردند.


خواستار تجارت یک طرفه نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس با بیان اینکه ایران به دنبال یک تجارت دو طرفه و همچنین همکاری در طراحی، مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و صادرات است، اظهار کرد: بازار ایران همان بازار یک دهه پیش نیست و به علت پیشرفت در توانایی‌های فنی، ما دیگر علاقه‌مند به واردات یک طرفه کالا و ماشین‌آلات از اروپا نیستیم.


نعمت‌زاده گفت: سرمایه‌گذاری مشترک نه تنها بر بازار ایران که دارای 80 میلیون نفر جمعیت است، بلکه بر بازار 300 میلیون نفری کشورهای همسایه نیز می‌تواند تاثیر گذارد.


به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های ایرانی قادر به گسترش فعالیت‌های خود در بسیاری از این کشورها هستند؛ بنابراین، ایران نه‌تنها به‌عنوان یک بازار، بلکه به‌عنوان یک پلت‌فرم منطقه‌ای برای تولید مشترک و همکاری فنی برای کشورهای همسایه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع عمل می‌کند.


وزیر صنعت، معدن وتجارت تاکید کرد: معتقدیم با حل و فصل ناپایداری سیاسی، این منطقه به طرح‌های اقتصادی بزرگی نیاز دارد؛ بنابراین ما از شما برای مشارکت در این تلاش و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم. نعمت‌زاده افزود: وجود مشکلات مختلف به‌خصوص در زمینه‌های فنی، ما را مجبور ساخت تا بر کاستی‌ها از طریق تلاش‌های خودمان غلبه کنیم در نتیجه ما توانستیم در بسیاری از زمینه‌های علمی و فنی فقط با همکاری و مساعدت بسیار محدود خارجی، گام‌های بلندی برداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه تلاش زیادی برای خصوصی‌سازی در ایران صورت گرفته که تا حدودی به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم آهسته‌تر شده است، اظهار کرد: هدف ما این است که به دور از مالکیت دولتی و کنترل در بسیاری از زمینه‌ها، حرکت کنیم.


به گفته نعمت‌زاده، خصوصی‌سازی فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی و بومی را برای شرکت در زمینه‌هایی مانند خودرو، فولاد، تولید برق و بسیاری دیگر فراهم می‌سازد. رفع قوانین و مقررات زائد سرمایه‌گذاری یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی نعمت‌زاده در این گردهمایی است. به گفته وی، قوانین و مقررات مخل در مورد سرمایه‌گذاری خارجی و درخصوص مالکیت توسط سرمایه‌گذاران خارجی اصلاح شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس همچنین به پیشرفت در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: در این حوزه پیشرفت زیادی داشتیم و در ایران فارغ‌التحصیلان زیادی در حوزه فنی وجود دارد. به گفته نعمت‌زاده، اقتصاد ایران و بخش تولید بهبود یافته و در سال گذشته شمسی شاهد رشد ۷/ ۶ درصدی در بخش صنعت و رشد ۸/ ۹ درصدی در بخش معدن بوده‌ایم.


تدوین استراتژی 10 ساله در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از دیگر موارد مطرح شده از سوی نعمت‌زاده بود. به گفته وی، به تازگی برنامه استراتژی 10 ساله‌ صنعت، معدن و تجارت که شامل اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌ها است، تدوین شده است.


وی گفت: در این استراتژی، توسعه بیشتر در صنایع مربوط به نفت و گاز، تولید کالاهای مختلف، طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز مدنظر قرار گرفته است. نعمت‌زاده افزود: صنایع معدنی به ویژه فلزات اساسی مانند فولاد، مس، کروم، طلا، نقره و دیگر فلزات در میان اولویت‌های ما هستند.


تولید خودرو با برند جهانی

صنعت خودرو از دیگر صنایعی است که در این گردهمایی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار گرفت. به گفته نعمت‌زاده، در صنعت خودرو اتومبیل‌های سواری و وسایل نقلیه تجاری و طراحی ساخت و تولید قطعات مختلف با توجه به استانداردهای جهانی یک بخش کلیدی از هدف‌های ما را تشکیل می‌دهند. وی افزود: تا سال 2025 می‌خواهیم 3میلیون خودرو تولید کنیم که یک‌سوم آن صادر خواهد شد. نعمت‌زاده تاکید کرد: سعی داریم خودرو تحت برندهای جهانی تولید کنیم و در این زمینه به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با قطعه‌سازان هستیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: علاوه بر موارد مذکور، گام‌های بلندی در R & D بخش‌های متعدد فناوری برداشته‌ایم و به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌هایی مانند نانو تکنولوژی، صنعتی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و مخابراتی هستیم. به گفته نعمت‌زاده، در مجموع، برنامه‌ریزی استراتژیک صنعتی با هدف قرار دادن ایران در میان اقتصادهای در حال ظهور بر پایه منابع طبیعی، نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مشهور و بازارهای داخلی و منطقه‌ای بنا شده است.


نعمت‌زاده همچنین پیشنهاد کرد تا شرکت‌های اروپایی به‌عنوان یک فرصت مهم به این موضوع نگاه کرده و با نگاهی استراتژیک و بلندمدت به اشکال مختلف همکاری و اتحاد در این تلاش مشارکت کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ایران خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آماده می‌کند و علاقه‌مند به مذاکره و انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها است.


بازگشت سرمایه‌گذاران اروپایی

از سوی دیگر، معاون وزیر اقتصاد نیز در این گردهمایی از بازگشت سرمایه‌گذاران اروپایی به ایران خبر داد و گفت: طی چند هفته گذشته ما با انجام پروژه‌هایی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار توسط شرکت‌های اروپایی موافقت کرده‌ایم.


محمد خزائی، معاون وزیر اقتصاد ایران گفت: مذاکرات با برخی شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران را تکمیل کرده‌ایم. خزائی افزود: ما اخیرا شاهد بازگشت سرمایه‌گذاران اروپایی به کشور بوده‌ایم؛ برخی از این مذاکرات انجام شده و ما با مجوزها و حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی موافقت کرده و آنها را صادر کرده‌ایم.


صفحه ۶ (خبر) را بخوانید