گروه صنعت و معدن: جدیدترین گزارش‌ها از وضعیت بارندگی کشور از ابتدای سال آبی ۹۴-۹۳ (از اول مهر تا ۲۴ شهریور ماه) نشان می‌دهد که ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۹۵‌میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۴۱ میلی‌متر) ۱۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۱۹ میلی‌متر) ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۴ شهریور ماه معادل ۳۲۱/ ۳ میلیارد مترمکعب است که نسبت به حجم بارش کشور در سال آبی گذشته (۳۶۰/ ۹ میلیارد مترمکعب) ۱۱ درصد کاهش داشته است. اگرچه حجم بارش‌ها در پاییز امسال خوب پیش‌بینی می‌شود، اما کارشناسان مدیریت بحران سازمان هواشناسی معتقدند افزایش بارش‌ها بدهی آبی کشور را جبران نمی‌کند.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در این زمینه می‌گوید: پاییز امسال در اکثر نقاط کشور با افزایش بارش مواجه هستیم، ولی این موضوع نمی‌تواند زیاد در وضعیت آب کشور تاثیرگذار باشد، زیرا ما با یک بدهی انباشته به لحاظ عدم دریافت بارش‌های مناسب طی سال‌های گذشته مواجه هستیم.


شاهرخ فاتح در نشست بررسی وضعیت آب کشور که با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به پیش‌بینی فصلی که پژوهشکده علمی مشهد صادر کرده است، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سه ماه آینده، بیشتر مناطق کشور از حد میانگین بارش‌های خود برخوردار هستند و شمال کشور، شمال‌غرب و بخش‌هایی از استان کرمان مقادیر بارشی بیشتر از شرایط طبیعی نیز خواهند داشت.


وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به شرایط خشکی که بر کشورمان حاکم است، مجموعه کشور دارای یک بدهی عظیم آبی است و این افزایش بارش‌ها نمی‌تواند به این سرعت نقصان کمبود آب کشور را جبران کند.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: با توجه به شرایط نرمال و بیش از نرمال بارش‌های پاییزی که پیش رو داریم، در پاییز دارای هوای گرم‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم بود و افزایش دمای نیم تا یک و نیم درجه سانتیگراد باعث خواهد شد تا الگوی بارشی از حالت جامد به مایع تبدیل شود، در نتیجه بخشی از این بارش‌ها را به‌صورت تبخیر از دست دهیم. وی تاکید کرد: دمای بالا به نوعی باعث خنثی شدن اثرات بارش می‌شود.


وی با بیان این مطلب که از ابتدای سال آبی تاکنون اکثر استان‌های کشور نسبت به شرایط بلندمدت با کاهش بارندگی مواجه بوده‌اند، گفت: سه استان بوشهر با 6/ 47 درصد، هرمزگان با 1/ 46 درصد و البرز با 3/ 73 درصد نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه بوده و با شرایط وخیمی روبه‌رو شدند.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: فقط سه استان گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل بیش از ۱۰ درصد افزایش بارش داشته‌اند.


وی در مقایسه سال آبی جاری با سال آبی گذشته گفت: امسال از 31 استان کشور، 27 استان کاهش بارندگی دارند و کل کشور نیز با 16 درصد کاهش بارش مواجه بوده است و این در حالی است که در سال گذشته در چنین بازه زمانی 22 استان کشور کاهش بارش داشته و کل کشور نیز با 7 درصد کاهش بارش مواجه بوده است. فاتح با اشاره به اینکه در دو سال آبی گذشته 18 استان با کاهش بارش مواجه بوده است، بیان کرد: استان‌های البرز، خوزستان،‌ فارس، کرمانشاه، ‌کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، چهارمحال و بختیاری و سمنان و... از جمله استان‌هایی هستند که در سال‌های متوالی نسبت به بلندمدت، شرایط منفی را تجربه کرده‌اند و تمامی استان‌های کشور بدون استثنا با یک سال بارش منفی مواجه بودند. وی اضافه کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در بارندگی که در کشاورزی و هیدرولوژی اهمیت دارد تعداد روزهای توام با بارش است.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، گفت: میزان بارش بر حسب اقلیم‌های مختلف کمتر از ۵ میلی‌متر، بین ۵ تا ۲۰ میلی‌متر و بیش از ۲۰ میلی‌متر خواهد بود که در کشور ما با توجه به اقلیم، حد آن متفاوت است.


وی با اشاره به اینکه بارش‌های کمتر از 5 میلی‌متر با پدیده تبخیر مواجه هستند و بارش مناسبی برای بخش هیدرولوژی و کشاورزی کشور محسوب نمی‌شوند، گفت: تعداد روزهای بارشی در بیشتر مناطق کشور رو به افزایش بوده و این افزایش به سمتی خواهد بود که شاهد بیشتر شدن روزهای بارش کمتر از 5 میلی‌متر باشیم، به عبارتی بارش‌های ناکار آمد زیاد شده و بارش‌های کارآمد که می‌توانند برای خاک و بخش کشاورزی مفید باشند، در اکثر مناطق کشور با کاهش مواجه هستند.


فاتح در بررسی دمای چهار ماه منتهی به تیر امسال نیز گفت: دمای چهار ماه منتهی به تیر امسال نسبت به بلندمدت افزایش داشته و این افزایش بین پنج دهم تا ۵/ ۳ درجه بر حسب منطقه متفاوت بوده و از سویی نیز، این کم بارشی با افزایش دما همزمانی پیدا کرده است.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه کشور ما با روند افزایشی دما نسبت به میانگین جهانی، (حدود 2/ 0 درجه در هر دهه) روبه‌رو بوده است، افزود: به نظر می‌رسد در 47 سال اخیر آهنگ افزایش بارش‌ها از میانگین جهانی بیشتر بوده است. وی با اشاره به اینکه در برخی حوضه‌های آبریز کشور با شرایط خشکسالی مواجه بوده‌ایم و این میزان یک، دو، سه و هفت ساله بوده است، بیان کرد: آنچه اهمیت دارد میزان هفت ساله خشکسالی است که بدهی انباشته آبی را به‌خوبی در غرب، جنوب غرب، مرکزی،‌ سمنان، ‌شرق و شمال شرق می توان مشاهده کرد.