خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه گفت: سامانه جامع گمرکی حلقه مفقوده اطلاعات پرونده‌های تجاری است.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه و سردار وحیدی، رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک بازدید کردند.


در این بازدید که با حضور مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران انجام شد، کارکرد سامانه جامع گمرکی در رویه‌های واردات، صادرات، ترانزیت و کارنه‌تیر بررسی و مزایای آن تشریح شد.


رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با وضعیت گذشته چگونگی انجام تشریفات گمرکی آشنا شد و کرباسیان در رابطه با تاثیر این سامانه در دریافت اطلاعات از شرکت‌های کشتیرانی، کنترل دقیق ورودی و خروجی حساب‌ها، میزان واریز وجوه به خزانه و گزارش‌های دقیق مالی توضیحاتی داد. بنابراین گزارش صحت‌سنجی فیش‌های پرداختی، عدم امکان جعل و سوءاستفاده از اسناد گمرکی، ایجاد وحدت رویه در کل کشور و دریافت الکترونیک مانیفست (فهرست کل بار یا محموله)از دیگر مزایای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی بود که در این بازدید به تفصیل در رابطه با هر یک از موارد مطرح شده مطالبی بیان شد. همچنین محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پس از این بازدید گفت: مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات پیشگیرانه از قاچاق مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و به تصویب رسیده است. الفت گفت: فصل دوم این قانون در 17 مورد به بحث پیشگیری پرداخته و ماده 4 این قانون نیز اجازه داده است که کارگروه‌های مختلفی ایجاد شود که یکی از این کارگروه‌ها پیشگیری از قاچاق کالا و ارز است که اعضای آن از سامانه جامع گمرکی بازدید کردند. وی افزود: در ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اشاره شده که تجارت باید در قالب یک نرم‌افزار انجام شود که آن نرم‌افزار را گمرک در قالب سامانه جامع امور گمرکی طراحی و اجرای کرده است. به گفته وی، حلقه مفقوده در بحث بازرسی پرونده‌های تجاری که در قوه قضائیه تشکیل می‌شد، فقدان اطلاعات بود که با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی این مشکل برطرف شد. براساس این گزارش، مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران ضمن توضیح کامل در مورد مراحل الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی گفت: یکی از اقداماتی که از ابتدای سال 94 تاکنون صورت گرفته است، ارائه مانیفست الکترونیکی از سوی کشتی‌ها قبل از ورود به بندر است که نقش بسزایی در کاهش فرآیند زمان ترخیص کالا از گمرک دارد. همچنین قرار است که در آینده نیز شرکت‌های هواپیمایی مانیفست کالای همراه خود را قبل از ورود ایران ازسوی سامانه جامع امور گمرکی به گمرک اظهار کنند.


کرباسیان یکی دیگر از مزایای سامانه جامع امور گمرکی را نقش بسزای آن در کاهش جعل اسناد دانست و گفت: زمانی که اسناد به‌صورت کاغذی صادر می‌شد امکان جعل مهر‌های گمرک وجود داشت، اما اکنون این امکان سلب شده و تمامی اطلاعات به‌صورت الکترونیکی مبادله می‌شود. همچنین صاحبان کالا می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز با مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی از وضعیت کالای خود مطلع شوند. رئیس‌کل گمرک افزایش آمار کشفیات پیش‌سازهای مواد مخدر را از دیگر ویژگی‌های این سامانه دانست و گفت: در مدت راه‌اندازی سامانه، موفق به کشف ۲۵۰ تن پیش‌ساز مواد مخدر شده‌ایم که ازسوی دستگاه‌های ایکس‌ری صورت گرفته است. کرباسیان همچنین کاهش زمان تشریفات گمرکی و کاهش زمان خواب کالا در گمرک را از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه دانست و گفت: با راه‌اندازی این سامانه زمان ترخیص کالا از ۲۶ روز در قبل از راه‌اندازی این طرح به ۳ روز رسیده است و صاحبان کالا می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز و از دفتر کار خود نسبت به اظهار کالا و مشخص کردن وضعیت کالای خود در گمرک اقدام کنند. مشاهده آنی اطلاعات از دیگر امکانات این سامانه است که ازسوی رئیس‌کل گمرک برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شد. کرباسیان همچنین گفت: حقوق و عوارض دریافتی تمامی سازمان‌ها در این سامانه قابل مشاهده است و می‌توانیم تمامی درآمدهای گمرکات را هر روز مشاهده کنیم.