گروه فرهنگ و هنر: مقایسه سرانگشتی فروش در بازار جشنواره‌های فجر، می‌تواند نکته‌های قابل توجهی از میزان استقبال مخاطبان را روشن کند. برای مثال قیمت بلیت یک نمایش جشنواره تئاتر فجر، به صورت میانگین در حدود 15 تا 20 هزار تومان و قیمت بلیت یک سانس فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر هم 10 هزار تومان است. این در حالی است که بلیت هر نوبت کنسرت در جشنواره فجر به‌طور میانگین 50 تا 60 هزار تومان برآورد می‌شود. بنابراین در مقایسه میزان فروش این دوره از جشنواره باید مد نظر داشت که مخاطبان موسیقی فجر هر نوبت اجرای کنسرت را به دیدن پنج تا 6 فیلم سینمایی یا سه تا چهار نمایش ترجیح داده‌اند. این در حالی است که براساس گزارش میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد»، افزون بر خرید بلیت کنسرت‌ها، مخاطبان موسیقی در بازار خرید آلبوم‌ها نیز، تنها در یک هفته اخیر پنج آلبوم پرفروش هفته را در حدود 3500 بار خریداری کرده‌اند. اگر میانگین قیمت هر یک از این آلبوم‌های پرفروش را 12 هزار تومان در نظر بگیریم، مجموع فروش تنها پنج آلبوم در یک هفته اخیر چیزی در حدود 40 میلیون تومان بوده است که برای وضعیت بازار موسیقی آن هم در آستانه برگزاری جشنواره فجر، قابل توجه است. بازار کنسرت‌ها
مخاطبان جشنواره موسیقی فجر پس از گذشت نزدیک به ۱۰ روز از آغاز پیش‌فروش‌ بلیت کنسرت‌های این دوره از جشنواره، با خرید نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی بلیت‌های پیش‌فروش شده، توانستند رکورد سال گذشته را بشکنند. این در حالی است که هنوز تا آغاز رسمی اجراهای دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر یک هفته زمان باقی است و در این یک هفته رقم فروش بلیت‌ها دوباره افزایش خواهد یافت.حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره سی‌و‌یکم موسیقی فجر، در این باره گفته است که با توجه به اینکه ۹ روز تا آغاز جشنواره مانده، این آمار فروش قابل قبول است. پیش‌بینی می‌کنیم که به رقم فروش بیشتر از این نیز دست پیدا کنیم. رقم فروش بلیت سال گذشته جشنواره حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بود. در واقع سال گذشته در فاصله تنها ۷۲ ساعت به آغاز برگزاری کنسرت‌ها هنوز تعداد قابل توجهی از بلیت کنسرت‌های متعددی فروش نرفته بود.با این اوصاف مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر پیش از این گفته بود که ما برای این دوره از جشنواره دو میلیارد تومان پیش‌بینی برای فروش بلیت داشتیم و یک‌میلیارد هم کل بودجه تخصیص یافته جشنواره است که نسبت به سال گذشته کاهش اندکی داشته است. به هر ترتیب آنچه برای ما مهم است، پرهیز دولت از ورود مستقیم به سامانه‌های فروش بلیت در جشنواره است که تجربه نشان داده به‌دلیل انگیزه‌هایی که بخش خصوصی برای فروش بلیت دارد، آنها می‌توانند به ساز و کارهای بهتری برای فروش بلیت برسند؛ بنابراین ما نباید بخل داشته باشیم که آنها درصدی را برای خود اختصاص دهند.نوربخش نیز در این باره گفته است: در ابتدا قرار بود بلیت‌های جشنواره از طریق یک سامانه به فروش برسد اما بعد به‌دلیل اینکه خود ما برگزارکنندگان از این مساله قانع نشدیم، به این نتیجه رسیدیم که کار بلیت‌فروشی را به سه سامانه یادشده بسپاریم. براساس گزارش‌های رسیده سقف قیمت بلیت‌ها ۹۵۰ هزار ریال و کف قیمت ۳۰۰ هزار ریال است که البته در برخی سالن‌ها بسته به نوع اجرا ممکن است سقف قیمت کمتر از این نیز باشد.

بازار آلبوم‌ها
اما استقبال دوستداران موسیقی تنها به بازار کنسرت‌های فجر خلاصه نمی‌شود. افزون بر این همچنان‌که در ابتدای گزارش نیز گفته شد، گزارش‌های میدانی نشان‌دهنده فروش ۳۵۰۰ تایی آلبوم‌های پرفروش در بازار است. نکته قابل توجه این است که سایت بیپ تونز اطلاعاتی از میزان و تعداد آلبوم‌های فروش رفته منتشر نمی‌کند. با این حال پنج آلبوم پرفروش این فروشگاه مجازی، همان آلبوم‌های پرفروش بازار واقعی هستند.آلبوم تصویری یکی از آثار قدیمی همایون شجریان که با آهنگسازی علی قمصری به تازگی منتشر شده است در کمتر از دو هفته اخیر وارد جرگه پرفروش‌ها شده است، این در حالی است که آلبوم تازه منتشرشده «قصه باران» این هفته از عرضه در بازار فروش اینترنتی بیشتر از سایر رقبایش فروخته است. این در حالی است که در بازار دنیای واقعی میزان فروش آلبوم‌های «خداوندان اسرار» و «چه آتش‌ها» بیش از سایر آلبوم‌ها است.

قصه باران

آلبوم «قصه باران» کاری با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی «امین بیات» است. فضای صوتی این آلبوم بیش از موسیقی ایرانی به موسیقی تلفیقی نزدیک شده و از تکرار همیشگی که در آثار ایرانی رخ می‌دهد دوری جسته است.اشعار آلبوم «قصه باران» از بزرگان ادب پارسی «حافظ»، «سعدی»، «مولانا» و چند نفر از شاعران معاصر همچون «هوشنگ ابتهاج»، «علی احمدیان» و«الهام دیداریان» هستند.

آلبوم چه آتش‌ها

همایون شجریان درباره این اثر می‌گوید: ما به‌دلیل اینکه روی فیلمبرداری کار به‌صورت اجرای زنده حساسیت ویژه‌ای داشتیم بنابراین تالار وحدت را برای برگزاری کنسرت انتخاب کردیم. این کنسرت به خاطر ترکیب متفاوت در سازبندی، موجب بازتاب‌های جالب‌توجهی شد که نشات گرفته از نگاه متفاوت و خاص «قمصری» به موسیقی است.آلبوم صوتی آن در سال ۹۲ توسط انتشارات «دل آواز» منتشر شده بود. کنسرت این آلبوم دو سال قبل در «تالار وحدت» برگزار شد.«علی قمصری» و«همایون شجریان» علاوه‌بر این اثر، تاکنون آثاری چون «نقش خیال» و«آب، نان، آواز» را نیز منتشر کرده‌اند.

آلبوم رام

آلبوم «رام» دونوازی بداهه پیمان یزدانیان به عنوان نوازنده پیانو و حسام اینانلو به عنوان نوازنده کمانچه است. هر نوازنده سبک خاص خود را اجرا کرده و سازش از فرهنگ موسیقی متفاوتی حرف زده و همنوازی این دو ساز به تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی رسیده است. کاری که در نوع خود بسیار نوگرا است. آلبوم «رام» دارای ۴ بخش است که بخش اول شامل مونولوگ «پیمان یزدانیان»، بداهه‌نوازی پیانو است و سه بخش بعدی به دونوازی پیانو با کمانچه و کمانچه آلتو اختصاص دارد.

با قرص‌ها می‌رقصد

«با قرص‌ها می‌رقصد» نخستین آلبوم رسمی «کاوه آفاق» خواننده قطعه پرطرفدار «شال» است. او پیش از این با انتشار آلبومی در فضای مجازی و همکاری با گروه The ways توانست نام قابل اعتباری پیدا کند. آفاق و گروهش برای رسیدن به اثری درسبک «پاپ راک ایرانی» تلاش کرده‌اند.ترانه‌ها و ملودی‌های این آلبوم از«آفاق» بوده و«آرمان مهربان» در تنظیم برخی قطعات با او همکاری داشته است. این اثر ۱۲ قطعه دارد که به جز قطعه «فلوکستین» همگی جدید هستند.

خداوندان اسرار

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژه «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری» یکم آذرماه منتشر شد.در این اثر علاوه‌بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است.«خداوندان اسرار» شامل دو بخش است: در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است.