تقدیر از پنجاه سال شاعری علی‌بابا چاهی

گروه فرهنگ و هنر: عصر روز جمعه آیین اختتامیه دهمین دوره جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» با معرفی برگزیدگان برگزار شد. در ابتدای این مراسم که حسن گوهرپور شاعر اجرای آن را برعهده داشت، به‌سیاق دوره‌های قبلی جایزه‌ یک عمر دستاورد شعری به یکی از پیشکسوتان اهدا شد. در این دوره، از علی باباچاهی به‌پاس حدود نیم قرن انتشار کتاب شعر، استمرار در فعالیت ادبی و ارائه و تجربه‌ پیشنهادهای جدید در حوزه‌ شعر فارسی معاصر، با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ تجلیل شد. در این بخش، محمدهاشم اکبریانی درباره‌ اندیشه، شعرها و کتاب‌های منتشرشده باباچاهی گفت: منوچهر آتشی، مسوول صفحه‌ ادبیات مجله‌ «تماشا» در دوره‌ای که باباچاهی بر محور شعر نیمایی حرکت می‌کرد، او را شاعر جنوب، شاعر دلشوره‌ها و تشویش‌ها می‌نامد. با این حال، در این شرایط که به‌نظر می‌رسد باباچاهی به‌عنوان شاعر تثبیت‌شده، مطرح شد و می‌رفت که اثرگذار شود، این سوال وجود دارد که چه شد باباچاهی از این فضا که مورد تایید شاعران برجسته بود، عبور کرد؟ خود آقای باباچاهی می‌گوید: «در دهه ۷۰ که مقالات ترجمه‌ای و تالیفی پست‌مدرن مطرح شد، من اولین کسی بودم که به این جریان حساس شدم.» از این به بعد باباچاهی شعر نیمایی را اشباع‌شده می‌بیند. به همین خاطر، به راه جدیدی می‌رود و در دهه ۷۰ به رویکرد دیگری در شعر می‌رسد.

ادامه‌ مراسم به معرفی برگزیده‌ بخش ویژه دهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران، با داوری علیرضا بهرامی، یزدان سلحشور و عبدالجواد موسوی اختصاص یافت. در این بخش تارا محمدصالحی به‌عنوان برگزیده معرفی شد و از حمیده غلامی و ساجد فضل‌زاده تقدیر شد. همچنین اعلام شد: برای رعایت آیین‌نامه و فراخوان جایزه تا زمان اعلام نتایج و از آنجا که هدف این بخش کمک به انتشار آثار شاعران کتاب اولی است، با توجه به در شرف انتشار بودن مجموعه شعر محمد عسکری ساج، با احترام به او، تندیس جایزه به تارا محمدصالحی رسیده است.

بخش پایانی مراسم اختتامیه دهمین‌جایزه شعر «خبرنگاران»، به معرفی برگزیده کتاب سال، با داوری علیرضا بهرامی، افشین شاهرودی، حسن گوهرپور، پونه ندایی و یاسین نمکچیان، اختصاص داشت. در این بخش با تقدیر از لیلا کردبچه، شاعر کتاب «غمزیستی»، پس از اعلام برگزیده شدن کتاب «مثل جوهر در آب» عباس صفاری، به این دلیل که خود او در خارج از کشور اقامت دارد، تندیس و لوح جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران توسط علی باباچاهی به منوچهر حسن‌زاده، مدیر انتشارات مروارید و ناشر کتاب اهدا شد.