موج‌های حاشیه‌ساز «هفت» در سینما

گروه فرهنگ و هنر:روزی که فریدون جیرانی سری اول برنامه هفت را روی آنتن برد فکر نمی‌کرد برنامه‌ای که او بعد از یک دوره از تهیه‌کنندگی و مجری گری‌اش کنار رفت، اینچنین در دام حاشیه بیفتد، به طوری که تقریبا هیچ کدام از اهالی سینمای ایران رغبتی برای رفتن به این برنامه نداشته باشند. ماجرا از آنجا آغاز شد که جمعه شب گذشته در آخرین برنامه پخش شده مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون، زمانی که مسعود فراستی به همراه سید ناصر هاشم زاده در حال نقد فیلم «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی بودند، منتقد سخت گیر سینمای ایران کلمه‌ای را در باب فیلم کمال تبریزی به‌کار برد که همه بر آشفتند و این هفته به هفته‌ای پرتلاطم برای این برنامه و کل سازمان صدا و سیما بدل شد. مسعود فراستی فیلم جدید کمال تبریزی یعنی «دونده زمین» را به واژه «دیاثت فرهنگی» تشبیه کرد و استفاده از همین واژه، جنجال‌های زیادی را در فضای سینمایی کشور به‌وجود آورد.

کمال تبریزی در اعتراض به حرف‌های منتقد هفت سر صحنه سریال «سرزمین کهن» که در شهرک سینمایی در حال تصویربرداری بود نرفت و منتقد دیگری هم خواستار زدن حد شرعی به مسعود فراستی براساس قانون مجازات اسلامی شد. این‌طور که پیداست بهروز افخمی و برنامه‌اش شانس آورده‌اند که بیش از یک ماه آنتن را در اختیار ندارند، وگرنه معلوم نبود چه جنجالی برای زدن یک حرف نسنجیده روی آنتن یک برنامه زنده تلویزیونی راه بیفتد.

تبریزی: باید روانکاوی شود

کمال تبریزی که تاکنون اظهارنظری در مورد این جنجال‌های رسانه‌ای نشان نداده بود، در یک برنامه اینترنتی و در مصاحبه با جیرانی ضمن پاسخ به فراستی به تحلیل و انتقاد از عملکرد سری جدید برنامه سینمایی هفت پرداخت و خواست که سریع‌تر این برنامه را تغییر دهند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمال تبریزی این هفته با حضور در برنامه اینترنتی سی و پنج به صحبت‌های تند مسعود فراستی و برنامه هفت واکنش نشان داد. این واکنش برخی رسانه‌‌ها و منتقدان سینمایی به اظهارات فراستی و شیوه اجرای برنامه «هفت» تا تقاضا برای شلاق زدن فراستی پیش رفت. همچنین کمال تبریزی ساخت سریال «سرزمین کهن» در تلویزیون را متوقف کرد.

گویا جنجال و تلاش برای تغییر رویه دادن برنامه سینمایی «هفت» ادامه دارد. تا حدی که اصغر فرهادی شب گذشته در مراسم نکوداشتش در خانه سینما از مسائلی که برای کمال تبریزی پیش آمد به شدت انتقاد کرد و از واکنش نشان ندادن خانه سینما و سایر کارشناسان گلایه کرد. او گفت این واکنش نشان ندادن باعث جری شدن آن اقلیت می‌شود.کمال تبریزی که تاکنون اظهارنظری در مورد این جنجال‌های رسانه‌ای نشان نداده بود، در برنامه اینترنتی سی و پنج ضمن پاسخ به فراستی به تحلیل و انتقاد از عملکرد سری جدید برنامه سینمایی هفت پرداخت و از مسوولان جدید تلویزیون خواست هرچه سریع‌تر به فکر تغییرات در این برنامه باشند.تبریزی در جایی از مصاحبه گفته است که فراستی سعی می‌کند از طریق کلمات و نوع نقدی که می‌کند، جنجال رسانه‌ای راه بیندازد تا تیتر رسانه‌ای شود. افرادی مثل ایشان نیاز دارند که خودشان را به روانکاو نشان دهند.برنامه سی و پنج با اجرای فریدون جیرانی چهارشنبه شب (دوازدهم خرداد) از سامانه فیلم نت روی نت قرار می‌گیرد.

فراستی: عزای عمومی اعلام کنیم!

از طرف دیگر در جدیدترین واکنش، مسعود فراستی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج به خبر توقف ساخت «سرزمین کهن» واکنش نشان داد. او گفت: ما در برنامه هفت انتقادهایی را از آقای تبریزی داشتیم و نسبت به اقدام او برای توقف تصویربرداری سریالش فقط می‌توانم بگویم به‌خاطر تعطیلی سریال سرزمین کهن باید اعلام عزای عمومی کنیم!فراستی در پایان گفت: حرف‌های من را با یکی از همین شکلک‌های مجازی منتشر کنید و بنویسید هاهاها!!!

«سرزمین کهن» تعطیل نشد!

در سمت دیگر ماجرا خبرگزاری فارس، گفت‌وگویی با روابط عمومی شهرک سینمایی دفاع مقدس داشته است و روابط عمومی شهرک سینمایی دفاع مقدس توقف تصویربرداری سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی را تکذیب کرده است.روابط عمومی شهرک سینمایی عنوان کرده است که به‌رغم مصاحبه آقای تبریزی درخصوص توقف فیلمبرداری فاز سوم سریال «سرزمین کهن» در اعتراض به رسانه ملی، اما عوامل این سریال از صبح دیروز با حضور در این لوکیشن تا عصر به تصویربرداری مشغول بودند.

مقدم‌زاده بیان کرد: کلیه عوامل این سریال از ساعت ۷ صبح در شهرک حضور داشتند و تا ساعت ۱۶:۴۵ مشغول تصویربرداری بودند. حدود ۷ روز است که تصویربرداری فاز سوم این سریال در شهرک دفاع مقدس دنبال می‌شود و ادامه تصویربرداری در لوکیشن دیگری ادامه می‌یابد.

واکنش مدیرعامل خانه سینما به حواشی اخیر «هفت»

رضا میرکریمی در پی حواشی به‌وجود آمده در برنامه اخیر «هفت»، واکنش نشان داد.مدیرعامل خانه سینما در گفت‌وگو با «ایسنا» در حاشیه برنامه تقدیر برگزیدگان کن درباره‌ واکنش این نهاد صنفی به اتفاق اخیر «هفت» گفت: کمال تبریزی کارنامه پرافتخار و روشنی دارد و چهره‌ شناخته شده و محبوبی در میان مردم است و نیاز به دفاع ندارد. آنچه باعث تاسف و شرمساری است، شیوع روزافزون ادبیات سخیف و بی‌ادبانه در رسانه‌های رسمی کشور است.میرکریمی تصریح کرد: نقد علمی و کارشناسانه نیازی به واژه‌های توهین آمیز و تخریب شخصیت افراد ندارد.این کارگردان سخنانش را این‌گونه به پایان برد که فراموش نکنیم که قرار بود صدا وسیما دانشگاه باشد.

بهروز افخمی: تو رو به خدا اگه میشه تنها نرو!

بهروز افخمی در پی اظهارات کمال تبریزی درباره‌ توقف فیلمبرداری سریالش متن نامه‌ای را منتشر کرد.سردبیر برنامه «هفت» در متن کامل این نامه با تیتر «دهان ما را بستی، با باقی ملت چه می‌کنی؟» که اختصاصا در اختیار«ایسنا» گذاشته، خطاب به کمال تبریزی نوشته است:

حضرت کمال خان تبریزی سلام!

«شنیده‌ام عزم سفر کرده‌ای/ هوای دلدار دگر کرده‌ای/ عشقِ مرا ز سر به در کرده‌ای/ تو رو به خدا اگه میشه تنها نرو! «فرموده‌ای که سریال «سرزمین کهن» را نیمه کاره وِل می‌کنی مگر اینکه برنامه «هفت» تعطیل شود و ما را از تلویزیون اخراج کنند. چرا عزیزم؟ مگر ما چه کرده‌ایم که می‌خواهی به هر قیمت که باشد خفقان بگیریم؟ تو اگر صاحب مقام مهمی می‌شدی چه بلایی سرمان می‌آوردی؟ لابد دستور صادر می‌کردی که ما را بگیرند و به زندان بیندازند و اگر می‌گفتند نمی‌توانی چنین دستوری بدهی و قانون اجازه نمی‌دهد، کار مملکت را ول می‌کردی و قهر می‌کردی و توی خانه بست می‌نشستی.عزیز دلم مملکت قانون دارد. اگر خیال می‌کنی ما جرمی مرتکب شده‌ایم، باید از طریق صحیح شکایت کنی. نه اینکه سریالی را گرو بگیری که سال‌هاست حتما میلیون‌ها نفر منتظرند تا به تماشای آن بنشینند.

از تعطیل کردن برنامه «هفت» می‌خواهی به کجا برسی؟ به فرض که دهان ما را بستی، با بقیه ملت که برای خودشان حق حیات و حرف زدن و اظهارنظر قائلند چه می‌کنی؟ واقعا خیال می‌کنی می‌توانی همه را ساکت کنی یا وادار کنی درباره فیلم‌هایت آن طور حرف بزنند که خودت می‌پسندی؟ چرا آنقدر لیبرال شده‌ای عزیزم؟ چرا اصلا تحمل نقد، مخالفت و پرخاش و جدل را نداری؟مگر از پشت کوه آمده‌ای و خبر نداشتی که وقتی آدم فیلم می‌سازد باید منتظر نقد و نظر کوبنده و بی‌رحمانه هم باشد. چرا اینطوری شده‌ای رفیق قدیمی؟اینها که گفتم برای خودت بود وگرنه مرا خوب می‌شناسی و می‌دانی که هیچ بدم نمی‌آید یکی پیدا شود و پریزم را از برق بکشد.»

مدیر شبکه سه مدافع «هفت» است

مدیر شبکه سه درباره حاشیه‌های پیش آمده در برنامه «هفت» و اعتراض کمال تبریزی گفت: در مورد یک برنامه تلویزیونی باید گفت هر برنامه‌ای وظیفه و رسالتی دارد که وظیفه برنامه «هفت» هم نقد سینمای ایران است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامرضا میر حسینی مدیر شبکه سه در خصوص اتفاقات پیش آمده در برنامه «هفت» و واکنش کمال تبریزی گفت: آقای کمال تبریزی مختار هستند هر تصمیمی که دوست دارند برای خودشان بگیرند، اما در مورد یک برنامه تلویزیونی باید گفت هر برنامه‌ای وظیفه و رسالتی دارد که وظیفه برنامه «هفت» هم نقد سینمای ایران و وضع موجود و ترسیم سینمای مطلوب است. در همین راستا نیز از نظرات مختلف و طیف‌های مختلف دعوت شده و آنها نظرات خود را مطرح می‌کنند و این برنامه همچنان با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: اینکه در یک برنامه یک فیلم و موضوع آن نقد می‌شود، نه توهین است و نه منتقد و برنامه قصد توهین داشته است، ضمن اینکه فضا برای پاسخگویی آقای تبریزی باز است و هر زمانی که دوست داشته باشند می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند و حتی می‌توان یک مناظره راه‌اندازی کرد و فرصت برای ایشان هست که بیایند و درباره انتقادهایی که به مضمون و محتوای فیلمشان شده، استدلال‌های خودشان را مطرح کنند، چون بالاخره در عرصه هنر فقط نگاه تک محوری و تک بعدی نباید باشد و باید سعه‌صدر داشته باشیم. برنامه «هفت» هم بعد از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.