بزنگاه تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های ایرانی

گروه فرهنگ و هنر: ماجرای تبلیغات فیلم‌های سینمای ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای وارد فاز جدیدی شده است و در روزهای اخیر یک بار دیگر حاشیه‌های زیادی را در سینما شکل داده است. هرچند صاحبان فیلم‌های سینمایی معتقدند که در تبلیغات ماهواره‌ای آثارشان نقشی ندارند، اما فعلا به همین دلیل برخی از کارهای اکران شده تا مرز توقیف پیش رفته‌اند. ماجرا از این قرار است که شبکه ماهواره‌ای جم اقدام به پخش تیزرهای رایگان از فیلم‌های سینمایی ایرانی روی پرده می‌کند و همین مساله باعث شده است نهادهای فرهنگی و قضایی به این مساله واکنش نشان دهند. چندی قبل سخنگوی قوه قضائیه از برخورد قضایی با سینماگرانی خبر داد که به شبکه‌های ماهواره‌ای تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌هایشان را می‌دهند. چند هفته پس از احضار تهیه‌کنندگان فیلم‌های «ابد و یک روز»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «کوچه بی‌نام»، حالا پخش تیزر فیلم «عادت نمی‌کنیم» از این شبکه‌ فارسی زبان باعث شد تا نمایش این فیلم از سوی قوه‌ قضائیه متوقف شود. هر چند اخبار ضد و نقیضی درباره این اتفاق مطرح می‌شود، اما خبرها از این نکته حکایت می‌کند که به‌دلیل پیش‌فروش شدن بلیت‌های این اثر، نمایش عمومی آن تا روز گذشته هم ادامه داشته و اکران آن در روزهای آینده متوقف می‌شود.

تبلیغات جم از کجا آغاز شد؟

شبکه‌ جم از اواخر زمستان سال گذشته پخش تبلیغات کالاهای فرهنگی در بازار ایران را آغاز کرد. این تبلیغات با نمایش تیزر فیلم‌های سینمای ایران شروع شد و پس ‌از آن اعلام شد که تبلیغات سایر کالاهای فرهنگی هم قرار است به‌صورت رایگان از این شبکه پخش شود. همین ماجرا باعث وجود تنش‌هایی در داخل ایران و موضع‌گیری‌های مقامات رسمی فرهنگی و قضایی شد. پس از تنش‌های اولیه این حرکت، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری روز چهارشنبه ۱۹ خرداد اعلام کردند که اکران فیلم‌ «عادت نمی‌کنیم» که اکرانش از هفته گذشته آغازشده بود و پخش آن را هدایت فیلم به عهده داشت، به‌دلیل پخش تیزرهایش از شبکه‌ جم متوقف شده است. مرتضی شایسته مدیرعامل شرکت هدایت فیلم روز گذشته، خبر توقف اکران این فیلم را تکذیب کرد و به خبرگزاری مهر گفت: با توجه به اینکه شرکت هدایت فیلم مسوولیت پخش این فیلم سینمایی را بر عهده دارد، تا امروز هیچ دستوری مبنی‌بر توقیف «عادت نمی‌کنیم» به ما اعلام ‌نشده است.

این موضع را غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش هم اتخاذ کرد و در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: هنوز چنین خبری به شورای صنفی نمایش نرسیده است. تا زمانی که دستوری درباره این فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما ابلاغ نشود، «عادت نمی‌کنیم» روی پرده سینماهای کشور خواهد بود. «ایرنا» در خبر دیگری به نقل از یکی از مقامات دادستانی عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده بود: «از آنجا که تهیه‌کننده فیلم به تذکرات مکرر دادستانی مبنی‌بر لزوم توقف تبلیغات آن در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و غیرمجاز بی‌توجه بود، حکم توقیف فیلم سینمایی «عادت نمی‌کنیم» صادر شد.»پخش تیزر فیلم‌های ایرانی از این شبکه تنها محدود به چند فیلم نیست، این شبکه پخش تیزر فیلم‌های «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین متولیان را هم شروع کرده است.فیلم «ایستاده در غبار» که نخستین فیلم سینمایی متولیان است زندگی سردار احمد متوسلیان را از کودکی تا اسارت در لبنان به تصویر کشیده است. این اتفاق باعث شد تا روابط عمومی فیلم «رسوایی ۲» هم در مقابل اقدام این شبکه موضع بگیرد و اعلام کند که پخش این تیزرها بدون هماهنگی با عوامل تولید این فیلم صورت می‌گیرد و این فیلم که تابه‌حال ۵/ ۲ میلیارد فروش داشته نیازی به این تبلیغات ندارد.

بیانیه‌ عوامل فیلم «عادت نمی‌کنیم»

از سوی دیگر عوامل تولید و پخش فیلم «عادت نمی‌کنیم» هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که خبرهای رسمی درمورد وضعیت این فیلم بعد از حل و فصل امور از طریق تهیه‌کنندگان یا دفتر پخش فیلم اعلام می‌شود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این بیانیه‌ آمده است: «هوالفتاح، تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی عادت نمی‌کنیم؛ ضمن تقدیر و تشکر از رسانه‌ها و اصحاب رسانه که با حمایت‌های بی‌دریغشان از این فیلم نشان دادند جزو حامیان اصلی جریان‌های فرهنگی و هنری هستند و همین‌طور نهاد قانونی مرتبط که با پیگیری‌هاشان از حقوق مولفین سینما دفاع کردند، اعلام می‌دارند که: ما نیز مانند هم‌صنفان سینمایی خود از اتفاقات حاشیه‌ای پیش‌آمده برای فیلم‌های سینمایی در حال اکران و پخش تیزرهای تبلیغات فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای ابراز ناراحتی کرده و خود را در برابر سینمای ایران و مخاطبان فهیمش مسوول می‌دانیم.مشکل توبیخ و توقیف موقت فیلم سینمایی عادت نمی‌کنیم هنوز برطرف نشده و این موضوع همچنان به قوت خود باقی است، اما تهیه‌کنندگان عادت نمی‌کنیم امیدوار به دستیابی به تعامل و درک مشترک با نهادهای قانونی برای حل این مشکل هستند.»

روش جدید شبکه‌های ماهواره ای

بعد از این ممنوعیت‌های قانونی داخل ایران، شبکه ماهواره‌ای تبلیغ‌کننده فیلم‌های ایرانی راهکار جدیدی برای خود برگزید که با واکنش تهیه‌کننده‌های ایرانی روبه‌رو شد. این بار دیگر تقاضا از سوی تهیه‌کننده برای پخش تیزر از این شبکه موضوع مورد اختلاف نبود.این شبکه تیزر مجانی را بدون اجازه از تهیه‌کننده پخش می‌کند و برای عوامل تولید سینمای ایران حاشیه درست می‌کند. در پی این عمل غیراخلاقی حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایستاده در‌غبار» هم نسبت به پخش غیرمجاز تیزر این فیلم از یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای واکنش نشان داد. نمایش عمومی این فیلم که درباره زندگی احمد متوسلیان سردار ایرانی است و در جشنواره فیلم فجر مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت از چند روز پیش آغاز شد و در همین مدت این شبکه ماهواره‌ای هم تبلیغاتش را برای این اثر آغاز کرد. در همین رابطه تهیه‌کننده فیلم در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده نوشته است:

«ضمن اعتراض به رفتار مزورانه و شیطنت مدیران شبکه مذکور برای حل مشکلات ایجاد شده برای بعضی فیلم‌ها، اعلام می‌کنیم که عوامل تولید و نمایش فیلم سینمایی ایستاده در غبار، هیچ درخواستی را برای نمایش هرگونه تیزر یا تبلیغی در آن شبکه نداشته‌اند. مقابله با استکبار و جریانات ضد فرهنگ اسلامی مهم‌ترین منش زندگی سردار رشید اسلام، حاج احمد متوسلیان بوده و همین منش خالصانه نیز موجب اسارت سی و چند ساله ایشان در دستان دشمنان است. بر همین اساس، طبیعی است که هیچ یک از عوامل ایستاده در غبار به پخش تیزرهای فیلم در شبکه‌ای که رفتار رسانه‌ای آن برخلاف منش آن بزرگوار است، راضی نبوده، نیست و نخواهد بود.»

برای ختم غائله چه باید کرد؟

ماجرای تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های سینمایی در ماه‌های اخیر مجالی برای کشمکش شده است، اما هنوز تصمیمی برای رفع سوءتفاهم‌ها گرفته نشده است. آنچه از برآیند واکنش‌های سینماگران ایرانی بر می‌آید این است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بدون اجازه از عوامل تولید یک اثر سینمایی تیزرهای تبلیغاتی را روی آنتن می‌فرستند و سینمای ایران را با حاشیه روبه‌رو می‌کنند. اینکه در چنین وضعیتی بهترین تصمیم برای حل مشکل چیست سوالی است که برای پاسخ به آن باید منتظر راهکار نهادهای تصمیم‌گیرنده نشست.

بزنگاه تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های ایرانی

بزنگاه تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های ایرانی