شروع خوب تئاتر در نیم سال دوم

دنیای اقتصاد: با نزدیک شدن به ایام سوگواری امام حسین(ع) فعالیت‌ برخی عرصه‌های هنری برای مدت چند روز به تعلیق درآمده‌ یا شکلی دیگر به خود گرفته‌اند؛ از جمله هنر نمایش که در این ایام به نمایش‌های تعزیه و مناسبتی می‌پردازند. با همین رویکرد اجراهای صحنه‌ای تئاترشهر نیز در هفته آینده به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله(ع) تعطیل خواهد بود و همان‌طور که پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاترشهر گفته است با توجه به تعطیلی همیشگی تئاتر در روزهای شنبه و پس از آن تعطیلات روزهای عزاداری دهه اول محرم، هفته آینده تئاترشهر اجرای صحنه‌ای نخواهد داشت اما در فضای باز اجراها همچنان برپا هستند.

وی به «ایسنا» توضیح داده است که از دهه دوم محرم هم در فضای باز تئاترشهر تعزیه و آیین‌های عاشورایی مناطق مختلف اجرا خواهد شد که این برنامه همانند سال‌های گذشته پس از کمتر شدن برنامه‌های مردمی و تکایا تدارک دیده می‌شود. پس از تعطیلی پیش رو مجموعه تئاتر شهر اجرای نمایش‌های خود را پی خواهد گرفت. سالن‌های نمایش مطرح پایتخت که این روزها میزبان ۹ نمایش هستند با استقبال قابل قبولی مواجه بوده هرچند همان‌طور که آمار ارائه شده از ابتدای این ماه تا روز نهم نشان می‌دهد مانند همیشه بخش زیادی از این مخاطبان با بلیت‌های مهمان به تماشای نمایش‌های مورد علاقه‌ خود آمده‌اند. فهرست تعداد تماشاگران و بلیت‌های فروخته شده در سالن‌های مختلف تا نهم مهرماه به این قرار است:نمایش «سردار» به کارگردانی نادربرهانی مرند که از چهارم مهر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، طی ۶ اجرای خود ۳۴۴۸ تماشاگر داشته است، برای این نمایش ۲۲۸ بلیت تمام بها، ۱۲۴ بلیت نیم بها، ۱۴۳۱ بلیت تخفیف‌دار و ۱۶۶۵ بلیت مهمان ارائه شده‌است که جمع فروش آن را به ۳۶۳ میلیون و ۶۸۵ هزار ریال رساند.

در سالن چهارسو نیز که به اجرای نمایش «درباره تصویرت از من...» کار گروه هنرهای اجرایی ویرگول اختصاص دارد ۳۱۵ تماشاگر طی ۶ اجرا از این نمایش دیدن کرده‌اند. برای این نمایش ۱۹۰ بلیت تمام بها، ۱۴ بلیت نیم‌بها و ۱۱۱ بلیت مهمان ارائه شده است که فروش آن را به ۴۹ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال رساند. نمایش «روایت عاشقانه» به کارگردانی بابک دقیقی نیز که در تالار قشقایی روی صحنه است، طی ۱۱ اجرا، ۲۹۴ تماشاگر داشت. ۱۲۴ بلیت تمام بها، هفت بلیت نیم بها، ۱۰ بلیت تخفیف دار و ۱۵۳ بلیت مهمان برای این نمایش ارائه شده و رقم فروش آن ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال اعلام شده است.نمایش «صبح به خیر» به کارگردانی سیروس همتی نیز که در سالن سایه این مجموعه روی صحنه رفت، در ۲۵ اجرا میزبان ۱۲۶۴ تماشاگر بوده‌است. این نمایش ۲۴۸ بلیت تمام بها، ۵۷۹ بلیت نیم بها، ۱۰ بلیت تخفیف دار و ۴۲۷ بلیت مهمان داشته و مبلغ فروش آن ۱۰۹ میلیون و ۱۰۰ هزارریال اعلام شده است.دیگر نمایش این تالار با عنوان «کلارینت» به کارگردانی فرید یوسف پور در هفت اجرایی که تا نهم مهرماه انجام داده میزبان ۳۷۹ تماشاگر بوده است.

برای این نمایش ۸۳ بلیت تمام بها، ۸۵ بلیت نیم‌بها و ۲۱۱ بلیت مهمان ارائه شده که رقم فروش آن را به ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال رساند.اما «فصل بهار نارنج» به کارگردانی غلامرضا عربی که چهار اجرای خود را در پلاتوی اجرای مجموعه تئاتر شهر پشت سر گذاشته، ۷۹ تماشاگر داشته است. برای این نمایش ۲۹ بلیت تمام بها، چهار بلیت نیم‌بها، ۴۶ بلیت مهمان ارائه شده و مبلغ گیشه سه میلیون و ۷۲۰ هزار ریال اعلام شده است.تماشاخانه سنگلج این روزها میزبان اجرای نمایش «پرتره مرد ریخته» به کارگردانی آراز بارسقیان است. این نمایش در هفته گذشته میزبان ۳۶۳ تماشاگر بوده و برای آن ۶۴ بلیت تمام بها، چهار بلیت نیم‌بها و ۲۹۵ بلیت مهمان ارائه شده است. مبلغ فروش این نمایش ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعلام شده است.خانه نمایش اداره تئاتر نیز نمایش«دوشیزگان باغ لیمو» به کارگردانی فاطمه رادمنش را روی صحنه دارد.

این نمایش ازاول تا نهم مهرماه جاری میزبان ۲۹۹ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۱۲ بلیت تمام بها، ۱۵ بلیت نیم‌بها و ۲۷۲ بلیت مهمان ارائه شده و مبلغ فروش آن دو میلیون و ۳۴۰ هزار ریال اعلام شده است.تالار هنر آمارتماشاگران نمایش«پسرک خنده نداشت» به کارگردانی میثم عباسی را تا نهم مهرماه به این شرح اعلام کرد که این نمایش طی ۳۶ اجرای خود میزبان ۴۶۱۱ تماشاگر بوده است. برای این نمایش در هفته اول مهر ماه ۱۴۴ بلیت تمام بها، ۱۰۸ بلیت نیم‌بها، ۱۰۱ بلیت تخفیف ویژه، ۹۷ بلیت مهمان ارائه شده و مبلغ فروش کل این نمایش ۳۲۰ میلیون و ۷۹۰ هزار ریال اعلام شده است.

مجموع آمار فروش تئاترها

در هشت سالنی که تا کنون آمار فروش خود را از تئاترهای در حال اجرا منتشر کرده اند، مجموعا ۶۴۴۱ بلیت تئاتر به صورت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و بلیت مهمان از متقاضیان تماشای تئاترها دریافت شده و مجموع رقم فروش به آستانه ۶۰ میلیون تومان رسیده است.این رقم درآمد آن هم در کمتر از ۱۰ روز، برای هشت سالن در تهران که عمدتا سالن‌های بزرگ و پر ظرفیت نیستند، رقم قابل قبولی است و این در حالی است که با توجه به مناسبت‌های هفته دفاع مقدس، برخی از تئاترها از جمله تئاتر سردار مهمانان زیادی را به حضور پذیرفته و نسبت میان فروش و تعداد بلیت عرضه شده را تغییر داده‌اند.به هر حال همچنان‌که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شده، بسیاری از سالن‌های خصوصی آماری از حجم تماشاگران و رقم فروش به رسانه‌ها اعلام نمی‌کنند و بر همین اساس بررسی میزان فروش تئاتر در کل شهر تهران همواره امری تخمینی و تقریبی است.